printlogo


کد خبر: 190511تاریخ: 1397/1/15 00:00
وزیر بهداشت مطرح کرد
فاصله وعده و عمل در طرح تحول سلامت

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت با ابراز تأسف از آنچه «فاصله بین وعده و عمل در طرح تحول نظام سلامت خواند»، گفت: ادامه اجرای این طرح درگرو عمل به تعهدات از سوی تمام شرکای این طرح است.
به گزارش ایسنا، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی و در کل آموزش عالی کشور نیازمند توجه ویژه مجلس و دولت است، گفت: اگر خواهان باز شدن گره‌ها و حل مشکلات کشور هستیم باید این مشکلات را به ‌صورت علمی اداره کنیم و این مسأله نیز عملی نیست مگر اینکه افرادی شایسته در مسند و مسؤولیت‌های ویژه قرار گیرند. هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت عنوان کرد: گره این طرح نیز همینجاست. متأسفانه در ارتباط با این طرح فاصله بین وعده و عمل بسیار زیاد است. وزیر بهداشت با بیان اینکه تربیت پزشک عمومی، ماما، دندانپزشک و سایر پزشکان از مسؤولیت‌های اصلی دانشگاه‌هاست، ‌گفت: باید برنامه‌ای تدوین شود تا دانشجویان از همان ابتدا بتوانند وارد محیط درمانی شده و به ‌عبارت‌ دیگر در محیط و فیلد مربوطه آموزش ببینند، چراکه در حال حاضر بیگانگی دانشجویان با محیط‌ مربوطه از مشکلات اصلی ارائه خدمات است. قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین با اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت گفت: این طرح با اصرار از طرف دولت شروع شد به این امید که اعتبارات لازم برای آن محقق شود. این در حالی است که هنوز این اتفاق نیفتاده، بنابراین ادامه اجرای این طرح درگرو عمل به تعهدات از سوی تمام شرکای این طرح است.
تکرار نشدن تجربه «صنعت خودرو»
وزیر بهداشت همچنین گفت: بارها اعلام کرده‌ام به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودروی کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم اتفاق افتد، چرا که آن را خیانت می‌دانیم و به واقع خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و به اسم حمایت از تولید داخل برای عده‌ای رانت ایجاد کنیم. سیدحسن هاشمی افزود: اگر بخش تیمی سازمان غذا و دارو تقویت و همکاری‌ها افزون‌تر شود و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت هم به این سازمان کمک کنند، به طور قطع این سازمان می‌تواند موثرتر از گذشته عمل کند البته باید بدانیم که دولت از نظر منابع مالی با محدودیت‌هایی مواجه است، هر چند من به شخصه گله‌مندم چرا که قول‌هایی داده شد اما به آنها عمل نکردند. همچنین صحبت‌هایی برای پرداخت کامل مطالبات انجام شده بود اما نتوانستیم آنطور که شایسته است این کار را انجام دهیم.
محقق نشدن50 درصد اعتبارات 96
قاضی‌زاده هاشمی نیز اظهار داشت: به دلیل همین بدقولی‌ها زنجیره تولید، عرضه و مصرف کالاهای سلامت دچار مشکل شد. متاسفانه هنوز 50 درصد اعتبارات هم از سال قبل محقق نشده که امیدواریم ابتدای سال جدید محقق شوند تا بتوانیم مشکلات را مدیریت کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد در سال 97 با مشکلاتی بیش از سال 96 مواجه خواهیم بود.
صنعت دارو متحول شود
وی  با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه تولید دارو نیز گفت: در حال حاضر 50درصد داروهای مورد نیاز کشور صفر تا صدش در داخل تولید می‌شوند و بقیه آن هم قابل تولید است. همچنین اگر سختگیری‌های لازم انجام شود و امتیازاتی برای صادرات در نظر گرفته شود، می‌توانیم ظرفیت‌های خالی صنعت دارو را جبران کنیم البته بخشی از خالی ماندن ظرفیت صنعت دارو به دلیل قدیمی بودن این صنعت است. بنابراین صنعت دارو باید متحول شود تا در دنیا برای خودش جایگاهی پیدا کند، بخشی از این موضوع هم در گرو ارتباطات سیاسی است.
 


Page Generated in 0/0053 sec