printlogo


کد خبر: 190538تاریخ: 1397/1/15 00:00
وال‌استریت ژورنال: انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به معنای احتضار توافق هسته‌ای است
چالش جان برای برجام

انتصاب جان بولتون، سیاستمدار تندرو و ضدایرانی به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا باعث ایجاد تحلیل‌های بعضا متفاوتی درباره عاقبت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 شده است.
در تازه‌ترین ارزیابی‌ها، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، این انتصاب را نشان احتضار توافق هسته‌ای با ایران دانست.
به گزارش منابع خارجی، در مقاله منتشر شده در روزنامه وال‌استریت ژورنال که آن را مارک دوبویتر، مدیرکل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشته، آمده است: «با قرار گرفتن جان بولتون در منصب مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌نظر می‌رسد توافق اتمی باراک اوباما با ایران در حال احتضار است». جان بولتون از حزب جمهوری‌خواه، یکی از سرسخت‌ترین چهره‌های ایالات متحده در ضدیت با نظام حاکم بر ایران است. او این سرسختی را در زمانی که نماینده کشورش در سازمان ملل متحد بود، به وضوح نشان داد. در مقاله وال‌استریت ژورنال آمده است: «مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی در حال مطالعه تحریم‌هایی هستند که به‌طور مشخص سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهد».
این مقاله به مواردی از این مذاکرات هم اشاره کرده که عبارت است از: «تحریم‌های حزب‌الله که نخستین ‌و محبوب‌ترین فرزند جمهوری اسلامی در خارج و مؤثرترین گروه در جنگ سوریه است نیز در دست بررسی است. تدابیر دو سوی آتلانتیک علیه جنگ سایبری نظام ایران و تهدیدهایش علیه کشتیرانی بین‌المللی نیز روی میز است». روزنامه آمریکایی به مذاکرات پیش از انتصاب جان بولتون هم اشاره کرده و توضیح داده است: «تا زمانی ‌که انتصاب جان بولتون اعلام نشده بود، مذاکره‌کنندگان اروپایی در حال مذاکره سرسختانه بر سر وجوه کلیدی این مذاکرات بودند. در حالی‌که آنها (اروپایی‌ها) میزانی انعطاف بر سر موشک‌های بلندبُرد نظام ایران و بازرسی از سایت‌های نظامی نشان دادند اما بر سر تدابیر مهلت‌دار توافق هسته‌ای حاضر به دادن هیچ امتیاز بامعنی نبودند». بنا بر این مقاله: «در حالی‌ که تهران به سوی هژمونی منطقه پیش می‌رود، این مذاکرات حائز اهمیت زیادی است. تهران آمادگی خود را برای به‌کارگیری نیروهای مرگبار و شبه‌نظامیان سایر کشورها در خارج نشان داده است. نظام ایران همچنین به توسعه سانتریفیوژ‌های پیشرفته که براحتی قابل پنهان کردن هستند و موشک‌های بالستیک بلندبُرد ادامه می‌دهد». وال‌استریت ژورنال در پایان این مقاله نوشته است:‌ «برای اروپایی‌ها گزینه‌‌ کم‌زیان‌تر، تصحیح توافق هسته‌ای با ایران است اما اگر این اقدام انجام نشود، بولتون مطمئن خواهد شد ترامپ ماه مه آینده از این توافق خارج خواهد شد».
 


Page Generated in 0/0048 sec