printlogo


کد خبر: 190572تاریخ: 1397/1/16 00:00
اخبار

وزیر دفاع روسیه:
ائتلاف آمریکایی  با داعش مبارزه نمی‌کند
وزیر دفاع روسیه اعلام کرد هدف ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در سوریه برهم زدن اوضاع منطقه است. سرگئی شایگو طی سخنرانی خود در مراسم گشایش کنفرانس مسکو درباره امنیت بین‌المللی تاکید کرد هدف ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در سوریه نابودی داعش نیست. او گفت باور این امر سخت است که تیم این ائتلاف قدرتمند نتوانسته تروریست‌ها را دفع کند، بلکه اوضاع را بر هم می‌زند و حضور داعش در منطقه را تثبیت و محکم می‌کند. وزیر دفاع روسیه همچنین درباره کمک فنی کشورهای غربی به تروریست‌‌های سوریه برای ساخت پهپادهای پیشرفته مجهز به مهمات افشاگری کرد. او همچنین به طور تلویحی آمریکا و در کل غربی‌ها را در تجزیه و تقسیم لیبی دخیل دانست که منجر به گسترش تروریسم در قاره آفریقا می‌شود. سخنان شایگو در حقیقت پاسخی به سخنان اخیر ترامپ با ادعای نابودی داعش توسط آمریکا بود. همزمان ولادیمیر پوتین هم با نقض سخنان ترامپ درباره رفع خطر داعش اعلام کرد این گروه تروریستی همچنان یک تهدید بین‌المللی است. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از سخنرانان کنفرانس 2 روزه مسکو درباره امنیت بین‌المللی است.

اعلام جلو افتادن تحویل اس 400 به ترکیه همزمان با سفر پوتین
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سفر ترکیه به‌سر می‌برد و رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، سه‌شنبه از طریق ارتباط ویدئویی با شهر مرسین در جنوب ترکیه که محل احداث نخستین نیروگاه اتمی این کشور است، آغاز این پروژه را اعلام کردند. شرکت روس‌اتم که قرار است این نیروگاه هسته‌ای را با بودجه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری احداث کند گفته است نخستین فاز آن حدود 5 سال دیگر به بهره‌داری خواهد رسید. قرارداد فروش سامانه ضدموشک اس400 که نگرانی کشورهای ناتو را برانگیخته است نیز در مذاکرات پوتین و اردوغان مطرح شد و دو طرف با تسریع در انتقال این سامانه به ترکیه موافقت کردند. طبق اعلام یک منبع در وزارت صنایع دفاعی ترکیه، تاریخ دریافت سامانه موشک‌های زمین به هوای اس ۴۰۰ روسیه از 3 ماه نخست سال ۲۰۲۰ به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر کرد. طبق این گزارش، روسای جمهور روسیه و ترکیه، همچنین روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی از مسائل مختلف منطقه‌ای بویژه بحران سوریه سخن گفتند. اردوغان گفت: آینده سوریه برای ما اهمیت داشته و نمی‌توان اجازه داد این کشور در دست نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش رها شود. پوتین نیز  بر عزم مسکو برای همکاری با آنکارا در امور سوریه و ریشه‌کن کردن تروریسم تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری لبنان با اسد دیدار می‌کند
به دنبال بهبود روابط میان سوریه و برخی کشورهای اروپایی، لبنان نیز درصدد حرکت در این زمینه گام برداشته است و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که از این مساله آگاه است خواستار همکاری با سوریه و بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور شده است. یک سال و نیم از ریاست‌جمهوری عون سپری شده اما وی به سوریه سفر نکرده است. حال با فراهم شدن شرایط، مسؤولان لبنانی بر این باورند که وقت آن فرا رسیده تا او به سوریه برود. بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود طی چند ماه آینده رئیس‌جمهوری با بشار اسد دیدار کند.


هلاکت 55 نظامی سعودی در یمن
عملیات‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های جیزان، نجران و عسیر علیه نظامیان سعودی و همپیمانان‌شان طی ماه مارس گذشته به کشته شدن ۵۵ نظامی و زخمی شدن ۵۳ تن  منجر شد. پایگاه خبری شبکه المسیره با انتشار این خبر، توضیح داد این آمار را با رصد اخبار منتشر شده در رسانه‌های رسمی و غیررسمی عربستان سعودی به دست آورده و به همین دلیل نیز اسامی این نظامیان را نیز منتشر کرده است. این در حالی است ‌که خبرگزاری رسمی سعودی ادعا کرده بود تعداد کشته‌های ارتش در این مدت 30 تن بوده است.


Page Generated in 0/0056 sec