printlogo


کد خبر: 190588تاریخ: 1397/1/16 00:00
ضرورت تدبیر برای وضعیت نامناسب بازار دارو در سال «حمایت از کالای ایرانی»
«صنعت دارو» درد دارد!

گروه اجتماعی: صنعت داروسازی کشور سال گذشته با فرازونشیب‌هایی همراه بود که باعث شد تولیدکنندگان داخلی سال ۹۶ را بحرانی‌ترین سال به لحاظ تأمین منابع مالی صنعت دارو در ایران بدانند. صنعت داروسازی ایران با در اختیار داشتن بیش از ۹۶ درصد از سهم داروی مصرفی کشور وضعیت مطلوبی ندارد و همواره با مشکلات عدیده‌ای در مسیر تولید دارو مواجه است. این در حالی است که سال ۹۷ به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و انتظار می‌رود داروی ایرانی بیش ‌از پیش مورد حمایت مدیران امر در نظام سلامت قرار گیرد.
واردات داروهای بی‌کیفیت
به گزارش مهر،  ذبیح‌الله نیکفر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در صنعت داروسازی کشور، گفت: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها در ایران به تولید دارو و تجهیزات پزشکی قابل‌ رقابت در بازار جهانی می‌پردازند تا جایی که در سال ۹۶ محصولات خود را که در عرصه بین‌المللی نیز مورد تایید قرارگرفته به کشورهای اروپایی صادر کردند. وی یکی از مشکلات اساسی صنعت دارویی کشورمان را واردات داروهای بی‌کیفیت دانست که مشابه آنها با کیفیت بهتر در داخل تولید می‌شود. نیکفر یادآور شد: برای اینکه بتوانیم از کالای ایرانی در حوزه سلامت حمایت کنیم در گام اول مسؤولان مربوط باید از پتانسیل‌های موجود در کشور بهره ببرند و مانع از افزایش واردات داروهایی شوند که در داخل تولید می‌شود.
سبقت واردات از صادرات
در حالی ‌که صنعت داروسازی ایران سهم بالایی از بازار دارویی کشورمان را بر عهده دارد و قریب به ۹۶ درصد داروی مصرفی در داخل تولید می‌شود، به لحاظ ریالی و ارزی، وضعیت خوشایندی ندارد و از همین رو، گلایه‌های تولیدکنندگان دارو را به همراه داشته است. آمار منتشرشده در ۵ ماه اول سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد ایران از بیش از
 ۵۰ کشور دنیا محصولات دارویی وارد کرده که بیشترین حجم واردات از کشورهای اروپایی انجام ‌شده است. طبق آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، واردات محصولات دارویی ایران در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۶ به میزان 16404377972582 ریال معادل 504991200 دلار بوده است. همچنین صادرات محصولات دارویی ایران در ۵ ماه اول سال ۱۳۹۶ میزان 1814420373325 ریال معادل 55672433 دلار بوده است. تراز تجاری ایران در گروه محصولات دارویی در این بازه زمانی منفی است. میزان واردات این محصول راهبردی از صادرات آن بیشتر بوده است. در بین گروه‌های کالایی مختلف، گروه محصولات دارویی هفتمین گروه عمده وارداتی در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۶ بوده است که این مقدار به ارزش ۳۸۷ میلیون دلار بوده و درصد تغییرات آن نسبت به ۵ ماه اول سال ۱۳۹۵ منفی است. آمار اتاق بازرگانی تهران حاکی از آن است که کشورمان در سال گذشته از ۵۰ کشور، انواع محصولات دارویی وارد کرده است. آلمان با 504998082 میلیون دلار بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات دارویی به ایران است. دانمارک با 474120759 میلیون دلار، سوییس با 456245483 میلیون دلار، فرانسه با 396130849 میلیون دلار به ترتیب در رده‌های دوم، سوم و چهارم صادرکنندگان محصولات دارویی به کشورمان بوده‌اند. واردات دارو به ایران طی سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۸۰ روندی صعودی داشته و در سال ۱۳۹۳ به ۴۲۴۷ میلیارد ریال رسیده و همچنین این روند صعودی واردات دارو تا سال ۹۶ ادامه داشته است.
ضعف صنعت دارو در بازاریابی
در همین باره، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در واکنش به توفیق نداشتن شرکت‌های داخلی در صادرات دارو، موضوع بازاریابی را مورد اشاره قرار داده و عنوان داشته بود در موضوع ثبت دارو در خارج از کشور خیلی کار شده اما متأسفانه صنعت داروسازی ما بازاریابی را بلد نیست. این موضوع را سید فرشاد حسینی‌شیرازی، رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز مورد تأکید قرار داده و گفته است برای موفقیت در صنعت داروسازی کشور باید به رقابت‌های دارویی، استانداردسازی و عرضه محصول در سطح بین‌الملل توجه کنیم.
واردات داروی مشابه داخلی
علاوه بر این احمد شیبانی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به مشکلات متعدد صنعت دارو، گفته است: «باید واردات داروهایی که مشابه آنها به میزان کافی در داخل تولید می‌شود، متوقف شود، زیرا برخی از داروهای وارداتی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود، ماده اولیه این داروها نیز در کشور تولید می‌شود و حجم تولید آنها به‌قدری بالاست که حتی مجبورند برای فروش دارو «جایزه» بدهند. وی افزود: هیچ توجیهی برای واردات داروهای ژنریک و برند ژنریک وجود ندارد. در عین ‌حال انتظار داریم حمایت از صنعت دارو افزایش یابد. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب پرداخت تسهیلات کم‌بهره و کمک به توسعه صادرات باشد.


Page Generated in 0/0058 sec