printlogo


کد خبر: 190634تاریخ: 1397/1/18 00:00
اخبار

وزارت خارجه انگلیس اتهام مسمومیت جاسوس دوجانبه توسط روس‌ها را پس می‌گیرد؟
رسوایی لندن در پرونده اسکریپال
دولت بریتانیا و متحدان غربی‌‌‌‌اش در آستانه یک رسوایی بزرگ سیاسی و امنیتی در موضوع مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق شوروی قرار دارند. در حالی که نخست‌وزیر انگلیس و همتایان اروپایی و آمریکایی او بلافاصله پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» و دخترش، انگشت اتهام را به سوی مسکو نشانه رفته و روسیه را متهم به اقدام علیه امنیت بریتانیا کردند، حال رفته رفته مشخص می‌شود وخامت حال سرهنگ اطلاعاتی سابق شوروی که چندی پیش به عنوان جاسوس انگلیس به این کشور مسترد شد، منشأ دیگری داشته است. تاکنون صدها دیپلمات آمریکایی و اروپایی از جمله 23 دیپلمات انگلیسی در مقابله به مثل روسیه، از این کشور اخراج شده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه چهارشنبه گذشته از انگلیس خواست تا ثابت کند جاسوسان انگلیسی در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در این کشور دست نداشته‌اند. پس از آنکه صدها دیپلمات روس و همچنین انگلیسی و آمریکایی و اروپایی (از مجموعا 21 کشور) در تنش سیاسی به‌وجود آمده بر سر اسکریپال به‌طور متقابل اخراج شدند، حال وزارت خارجه بریتانیا در اقدامی شرم‌آور، پستی را که در آن روسیه را متهم به مسمومیت این جاسوس دوجانبه سابق با گاز اعصاب می‌کرد حذف کرده است. همچنین برخی منابع دولت لندن گفته‌‌اند کارشناسان شیمیایی این کشور حاضر نشده‌‌اند زیر بار فشارهای دولت ترزا می‌ و سرویس جاسوسی انگلیس بروند که گاز اعصاب مزبور ساخت روسیه بوده است. این در حالی است که روسیه از ابتدای این بحران، سرویس جاسوسی انگلیس (ام‌ای 6) را متهم به توطئه‌چینی در این زمینه برای بر هم زدن روابط مسکو با کشورهای غربی و اعمال فشار بر روسیه در آستانه جام‌جهانی 2018 کرده است. در عین حال با به هوش آمدن دختر اسکریپال و افشای برخی جزئیات مربوط به وخامت حال او و پدرش، مقامات پلیس بریتانیا در حال عقب‌نشینی از موضع اولیه خود هستند که می‌تواند یک رسوایی سیاسی برای دولت ترزا می‌ و چند دولت اروپایی دیگر به همراه آورد. یولیا اسکریپال در بیانیه‌ای از بهبود سریع خود خبر داده و بلافاصله دخترعموی او در اظهاراتی غافلگیرکننده در یک برنامه تلویزیونی کل ادعاهای دولت انگلیس درباره مسمومیت عمو و دخترعمویش را زیر سوال برده است. ویکتوریا اسکریپال، برادرزاده جاسوس دوجانبه سابق روس گفت به احتمال زیاد اسکریپال و دخترش بر اثر مصرف ماهی فاسد در رستورانی در شهر سالزبری انگلیس مسموم شده‌اند نه به‌خاطر سم نویچوک (گاز اعصاب) ساخت روسیه! او همچنین به انتقاد از بهانه دولت انگلیس مبنی بر ممنوعیت دسترسی به اسکریپال و دخترش به‌خاطر سری بودن اطلاعات پرونده آنها پرداخت و گفت: «چرا این اطلاعات سری است؟ آنها غذایی خوردند که هر کسی می‌توانست آن را بخورد، آیا در انگلیس این کار ممنوع است؟ نخستین علائم آنان بعد از اینکه در این وضعیت پیدا شدند، بسیار شبیه مسمومیت بر اثر مصرف ماهی بود».


پارک به 24 سال حبس محکوم شد
دادگاهی در کره‌جنوبی رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را به اتهام رسوایی و رشوه به ۲۴ سال حبس محکوم کرد. خانم پارک گئون ‌هه سال گذشته میلادی و پس از دستور دادگاه قانون اساسی استعفا کرد. دادگاه کره‌جنوبی  همچنین وی را به پرداخت 9/16 میلیون دلار جریمه نقدی به اتهام رشوه، سوءاستفاده از قدرت و تهدید محکوم کرده است. دادگاه حکم کرد که پارک با دوست قدیمی خود، چویی سونسیل برای دریافت 1/23 میلیارد ون از کمپانی‌های بزرگی چون سامسونگ و لوته تبانی کرده است. پارک ۶۶ ساله این اتهامات را رد کرده است.

نه بزرگ تونس  به تکواندوکاران اسرائیلی
تونس که میزبان مسابقات تکواندوی قهرمانی نوجوانان جهان است، برای ورزشکاران اسرائیلی مجوز حضور در این مسابقات صادر نکرد. به گزارش تسنیم، دادگاهی در تونس 4 تکواندوکار اسرائیلی را از حضور در مسابقات مزبور که از دیروز آغاز شده و تا 24 فروردین به میزبانی شهر ساحلی حمامات ادامه دارد منع کرد. این تصمیم پس از ارائه دادخواستی توسط گروهی با عنوان «کمیسیون ملی برای حمایت از مقاومت عرب و مخالفت با عادی‌سازی روابط با صهیونیسم» گرفته شد.


Page Generated in 0/0048 sec