printlogo


کد خبر: 190690تاریخ: 1397/1/19 00:00
سفیر روسیه در تهران از مذاکرات تروئیکای اروپایی با آمریکا درباره تحمیل محدودیت‌های جدید بر ایران خبر داد
افشاگری روس‌ها از پروژه تغییر برجام

سفیر روسیه در تهران می‌گوید تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) مذاکرات پشت‌پرده خود با آمریکا درباره برجام را آغاز کرده‌اند. او می‌گوید از جزئیات این دیدارها خبری در دست نیست اما هرچه در این جلسات درباره آن تصمیم‌گیری شود، «غیرقابل قبول» است چرا که این جلسات بدون حضور ایران، روسیه و چین برگزار شده است. او می‌گوید اگر خروجی این جلسات تغییر متن برجام باشد، رسما قطعنامه 2231 شورای امنیت نقض خواهد شد که مسکو آن را قبول نخواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، این جلسات پشت‌پرده اروپایی‌ها با آمریکا پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضای تعلیق تحریم‌های ایران براساس برجام، اعلام کرد در صورت عدم تغییر برجام براساس آن چیزی که او می‌خواهد، آمریکا 12 مه ‌2018 /22 اردیبهشت‌ماه از این توافق خارج خواهد شد. اعضای اروپایی شورای امنیت نیز بر همین اساس تلاش کردند با ارائه پیشنهاداتی مانع خروج طرف آمریکایی از این توافق شوند. یکی از پیشنهادهای آنان اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران برای کسب رضایت طرف غربی و تداوم حضور آمریکا در برجام بود. این سه کشور بر همین اساس، اواخر اسفندماه سال گذشته برای جلب نظر سایر کشورهای اروپایی مفاد تحریم‌‌های جدیدی را که تدوین کرده‌اند به پایتخت های کشورهای اروپایی ارسال کردند تا حمایت سایر اعضای اتحادیه اروپایی را نیز به دست بیاورند. تروئیکای اروپایی در این طرح تحریمی بر فعالیت‌‌های موشکی و منطقه‌ای ایران تمرکز کرده و بنا دارد تحریم‌‌‌هایی را علیه «افراد دخیل در برنامه موشکی ایران» و «فعالیت‌های تهران در سوریه» اعمال کند تا به وسیله آن مانع خروج آمریکا از برجام شود! این طرح تحریمی در حالی از سوی 3 کشور اروپایی برای حفظ برجام(!) تدوین شده که اساسا ماهیت برجام در ایران و آن چیزی که باعث شد ایران پای میز مذاکره برود، «لغو تحریم‌ها» بود. 
این پیشنهاد اروپا به آمریکا 2 ماه پس از آن صورت گرفت که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از اطلاعاتی خبر داد که نشان می‌دهد آمریکا به دنبال همسو کردن اروپا با مواضع واشنگتن است. او در این زمینه گفته بود: مسکو اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد آمریکا در تلاش است اتحادیه اروپایی را به تغییر موضعش درباره این توافق متقاعد و از واشنگتن پیروی کند. حالا با توجه به مواضع کشورهای اروپایی درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای، به نظر می‌رسد اروپا در فاصله یک ماه تا پایان ضرب‌الاجل ترامپ برای اصلاح برجام، مذاکرات جدی و تازه‌ای را با آمریکا آغاز کرده است. خبر این مذاکرات را لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران داده است. وی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و واکنش روسیه نسبت به این مساله گفت: رویکرد روسیه نسبت به خروج احتمالی آمریکا از برجام هشداردهنده خواهد بود. چند هفته دیگر وقت باقی مانده و ما شاهد هستیم که مقام‌های اروپا با ایالات متحده جلسات پشت پرده خود را آغاز کرده اند اما از جزئیات آن اطلاعاتی در دست نیست.
وی ادامه داد: ما اعلام می‌کنیم جزئیات این جلسات از سوی فدراسیون روسیه غیرقابل قبول است چراکه روسیه، ایران و چین در این جلسات حضور نداشتند و اساسا یک 1+5 ناقص شکل گرفته است که خروجی آن را قبول نداریم.
دیپلمات روس تاکید کرد: اگر آنها متن برجام را تغییر بدهند دقیقا نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت خواهد گرفت که مورد قبول ما نخواهد بود.
جاگاریان درباره رایزنی‌های مسکو با دیگر اعضای 1+5 برای حفظ برجام به ایلنا گفت: روسیه تماس‌های منظم و مرتبی را با اعضای 1+5 داشته و موضع ما در این باره کاملا مشخص است. برجام سند خوبی است و باید آن را حفظ کرد؛ رویکرد آمریکا و اروپا در این میان می‌تواند این توافق خوب را با بن‌بست مواجه کند ولی روسیه همچنان از آن
حمایت می‌کند.
وی درباره تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی دولت ترامپ که رویکردهای ضدایرانی و ضدروسی دارد، تصریح کرد: تیم جدید ترامپ نگران‌کننده است. مدل آرایش در کاخ سفید یک حالت تهاجمی به خود گرفته و در همین حال می‌بینیم که بارها اعلام می‌کنند خواهان همکاری با روسیه هستند اما اظهارات و چینش‌ها نشان می‌دهد دقیقا برخلاف راهبرد همکاری گام برداشته می‌شود.
از بازگشت تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم
سفیر روسیه در ایران به موضوع خروج آمریکا از برجام و تداوم همکاری‌های شرکت‌های روسی با ایران نیز اشاره‌ای داشت. او  درباره رویکرد شرکت‌های روسی برای همکاری با ایران در صورت خروج آمریکا از برجام ابراز داشت: شرکت‌های روسی در صورت خروج آمریکا از برجام به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد و پوتین هم چندین بار این موضوع را اعلام کرده است. کرملین معتقد است اگر مجددا تحریم‌های چندجانبه به کار بسته شود، روسیه حمایت نخواهد کرد چراکه ایران به طور کامل تعهدات خود را رعایت کرده اما در مقابل، ایالات متحده کارشکنی کرده است.
 

دیپلمات روس: توافق هسته‌ای با ایران را باید نجات داد
نماینده روسیه در وین تاکید کرد طرف آمریکایی باید به‌طور کامل به تعهدات خویش در قبال برجام عمل کند و هر نوع تلاشی برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران، غیرسازنده و منجر به فروپاشی کامل این توافقنامه مهم بین‌المللی خواهد شد. میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را هنوز می‌توان و حتما باید نجات داد. به گفته دیپلمات بلندپایه روس، مقامات مسکو بر این عقیده هستند در دومین نشست کمیته ویژه‌ای که اواخر ماه آوریل و اوایل ماه مه (اردیبهشت‌ماه) از سوی کنفرانس تجدید پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای برگزار خواهد شد، کشورهای طرفدار برجام باید با صدای هرچه رساتر حمایت خویش از توافق هسته‌ای با ایران را که دستاوردی بسیار مهم در زمینه عدم گسترش هسته‌ای در جهان است، اعلام کنند. به عقیده وی، سیاست دولت آمریکا در قبال برجام می‌تواند تاثیر منفی بر دورنمای حل و فصل مشکلات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره داشته باشد. این دیپلمات افزود: «در صورت شکست خوردن برجام در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، عدم پایبندی واشنگتن به توافقات بین‌المللی، نقض آنها و غیرقابل اعتماد بودن طرف آمریکایی به‌طور کامل مشخص خواهد شد و همه متقاعد می‌شوند دولت کنونی یا دولت آینده آمریکا ممکن است براحتی از هر نوع توافقی در زمینه مسائل مربوط به کره شمالی، صرف‌نظر کند».   نماینده روسیه در وین در عین حال تاکید کرد هر نوع تلاشی برای تجدیدنظر در توافق هسته‌ای با ایران، اقدامی غیرسازنده خواهد بود، برای اینکه این توافقنامه بسیار حساس و شکننده است و هر تلاشی برای تغییر یا اصلاح برجام، می‌تواند به فروپاشی کامل این توافقنامه منجر شود.


Page Generated in 0/0056 sec