printlogo


کد خبر: 190752تاریخ: 1397/1/20 00:00
وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از قتل خبرنگار فلسطینی حمایت کرد
جمعه آتش زدن پرچم اسرائیل

به دنبال شهادت دست‌کم 10 فلسطینی دیگر توسط نظامیان دژخیم اسرائیلی در آغاز دومین هفته از راهپیمایی بازگشت نوار غزه، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از قتل‌عام فلسطینیان بویژه خبرنگار و عکاسی که روز جمعه به شهادت رسید حمایت کرد. آویگدور لیبرمن، در دفاع از کشتن این خبرنگار حین پوشش اعتراضات راهپیمایی بزرگ بازگشت در مرز باریکه غزه و سرزمین‌‌های اشغالی، گفت: «هر کسی که از پهپاد بر فراز سربازان این رژیم استفاده کند، جانش را به خطر انداخته است!»
به نوشته روزنامه هاآرتص، وزیر جنگ فاشیست کابینه نتانیاهو  همچنین مدعی شد یاسر مرتجی، عکاس- خبرنگار ۳۰ ساله‌ فلسطینی ممکن است اصلا عکاس نبوده باشد و او را جزو مبارزان حماس دانست. مرتجی در حال عکسبرداری هوایی با استفاده از یک پهپاد کوچک عکسبرداری بود و علاوه بر او 4 خبرنگار دیگر هم حین اعتراضات بازگشت به ضرب گلوله زخمی شده‌‌اند که حال یکی از آنها وخیم است.
لیبرمن با این ادعای مضحک که «همه می‌دانند نیروهای اسرائیلی جزو بااخلاق‌ترین نیروهای ارتش در جهان هستند» اعلام کرد رژیم او به هیچ‌کس در پوشش عکاس و خبرنگار و نیروی امدادی نیز رحم نمی‌کند. این در حالی است که لحن بیانیه ارتش عبری مغایر با لیبرمن و حاکی از ترس از واکنش افکارعمومی به جنایت مزبور است. در مقابل سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، مرتجی را عضوی از خود دانست و شهادت او را بر اثر اصابت گلوله در فاصله  ۳۵۰ متری از حصار مرزی اعلام کرد. اتحادیه خبرنگاران در سرزمین‌های اشغالی شنبه پس از شهادت مرتجی واکنش نشان داد. در حساب توئیتری این اتحادیه آمده است که اتحادیه خواستار توضیح مقام‌های اسرائیلی درباره تیراندازی به خبرنگاران و دستوراتی است که به سربازان در مرز غزه درباره اعضای مطبوعات داده شده است. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس نیز در واکنش به اظهارات بی‌شرمانه لیبرمن، تهدیدات وزیر جنگ صهیونیست‌ها در زمینه آماده‌باش ارتش اشغالگر برای مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز را دلیلی بر عجز و شکست اسرائیلی‌ها خواند. در همین حال سخنگوی ارتش صهیونیستی یک بار دیگر تهدید کرد در صورت ادامه تظاهرات فلسطینی‌ها در مرزهای شرقی نوار غزه، به داخل این باریکه و مواضع حماس حمله خواهد برد، ادعایی که پوچ بودنش طی یک هفته گذشته آشکار شده است. در همین حال اسماعیل هنیه، دبیرکل شاخه سیاسی حماس، راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار غزه را عاملی برای به شکست کشاندن معامله قرن میان رژیم تل‌آویو با واشنگتن و ریاض برای یهودی‌‌سازی قدس شریف دانست. اما هیأت عالی ملی راهپیمایی «بازگشت» در فلسطین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با تاکید بر ادامه این تظاهرات مردمی برای سومین هفته، راهپیمایی‌های جمعه آینده را به نام «جمعه آتش زدن پرچم اسرائیل» نامگذاری کرد. به گزارش شبکه المیادین، این هیأت در بیانیه‌‌‌اش «جمعه آتش زدن پرچم اسرائیل و برافراشتن پرچم فلسطین» را نمایش بزرگی با مفهومی گسترده‌ دانست. پس از این بیانیه، طی چند ساعت هشتگ «جمعه آتش زدن پرچم» در راس لیست هشتگ‌‌های رایج فلسطینیان در توئیتر قرار گرفت. این بیانیه همچنین خواهان ادامه حضور در چادرهای بازگشت شده و از نهادهای داخلی و رسمی خواسته به چادرهای بازگشت آمده و در برنامه‌های روزانه آنها مشارکت کارآمدی داشته باشند. این در حالی است که منابع پزشکی عصر شنبه اعلام کردند، 8 جوان فلسطینی به ضرب گلوله واقعی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌ها با نیروهای اسرائیلی در مرزهای شرقی غزه زخمی شدند.
تظاهرات ضداسرائیلی در لندن
برای دومین هفته پیاپی تظاهراتی در لندن در اعتراض به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه برپا شد. به گزارش آناتولی، صدها تن از مردم پایتخت انگلیس در پاسخ به درخواست انجمن‌های غیردولتی فلسطینی در این کشور دست به تظاهرات زده و در خیابان نزدیک مقر دولت می ‌تجمع کردند. آنها شعارهایی مانند «فلسطین آزاد است»، «مسلح کردن اسرائیل را متوقف کنید» و «تجاوزهای اسرائیل در غزه را متوقف کنید» سر می‌دادند. در جریان این تظاهرات رهبر اپوزیسیون پارلمان بریتانیا، جنایات اخیر اسرائیل علیه مردم غزه را محکوم کرد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، عصر شنبه در تظاهراتی مردمی در لندن برای حمایت از مردم فلسطین حضور پیدا کرده و اقدام رژیم صهیونیستی در قتل حداقل ۲۷ فلسطینی غیرمسلح را غیرانسانی خواند. او  در تجمع خیابان داونینگ استریت (مقر پارلمان و دولت انگلیس) از سکوت قدرت‌های جهانی در قبال اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و خواستار همکاری انگلیس در تحقیق درباره جنایت اخیر اسرائیلی‌ها در غزه شد.

جنبش عدم تعهد: محکومیت اقدامات داعش، القاعده و اسرائیل
وزرای خارجه جنبش عدم تعهد، تروریسمی که سوریه را هدف قرار داده و همچنین تمام اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه این کشور را محکوم کردند. به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، آنها در پایان هجدهمین نشست خود در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، به‌رغم میل دولت کشور میزبان، در  بیانیه پایانی خود با عنوان «اعلامیه سیاسی باکو» حمایت از اقدامات و جرائم گروه‌های تروریستی داعش و القاعده و سایر گروه‌های تروریستی وابسته به آنها در سوریه، عراق، لیبی و... را محکوم و تاکید کردند، پیامدهای تهدیدات تروریستی تنها به این کشورها محدود نشده و در سایر کشورهای منطقه و جهان نیز گسترش می‌یابند. وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همچنین تمام اقدامات خصمانه و متجاوزانه رژیم اشغالگر اسرائیل در سوریه از جمله تجاوزات اخیر و حمایت اسرائیل از گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه را محکوم کرده و همبستگی خود را با این کشور ابراز داشته و خواستار محاکمه اسرائیل به دلیل تمام اقدامات خصمانه‌اش شدند.


Page Generated in 0/0060 sec