printlogo


کد خبر: 190760تاریخ: 1397/1/20 00:00
اخبار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد
شناسایی بنگاه‌های دارای  حقوق معوق کارگران
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعویق چندماهه در پرداخت حقوق کارگران برخی واحدها و کارخانجات، از همکاری با وزیر صنعت برای شناسایی این واحدها و پرداخت حقوق‌ معوق آنها خبرداد. علی ربیعی در گفت‌وگو با مهر، درباره حقوق‌ معوق چند ماهه کارگران برخی واحدها، شرکت‎‎ها و بنگاه‌ها گفت: متاسفانه برخی از واحدها و کارخانجات به دلیل مشکلات اقتصادی مدت‌ها حقوق و دستمزد کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند که در همین راستا با صدور بخشنامه‌ای دستور دادم تا این واحدها شناسایی و به من گزارش شوند. وی ادامه داد: پس از شناسایی و اعلام این بنگاه‌ها، به شکل جداگانه با مدیران آنها مذاکره خواهم کرد تا شرایط را برای پرداخت حقوق‌ و دستمزد عقب‌افتاده کارگران فراهم کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در جریان صدور این بخشنامه در چند مورد با تامین اعتبار از منابع بانکی، حقوق‌های عقب‌افتاده برخی از کارگران از جمله کارگران فولاد در اواخر اسفندماه گذشته پرداخت شد. ربیعی تصریح کرد: طی هماهنگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستیم بزودی و در اردیبهشت حقوق معوق چندماهه کارگران این واحدها تسویه شود. وی همچنین درباره طولانی شدن جلسات تعیین دستمزد یادآور شد: در اسفند پارسال علاوه ‌بر جلسات مشترک با گروه‌های کارفرمایی و کارگری در شورای عالی کار، شخصا نشست‌های جداگانه‌ای با نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار کردم و خوشبختانه دیدگاه‌های بین این دو گروه بسیار نزدیک است. وی تصریح کرد: بعضا انتقادهایی درباره طولانی شدن جلسات تعیین دستمزد وارد می‌شود که باید گفت در جایی که بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی به این میزان گفت‌وگوی اجتماعی صورت می‌گیرد و دولت در این میان به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست، چرا انتقاد می‌شود؟

کارفرمایان اعلام کردند
 افزایش دستمزد فقط 8/3درصد
افزایش نرخ ارز در بازار موجب افزایش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی شده است، بنابراین افزایش بیش از آن چیزی که اعلام شده برای کارفرمایان مقدور نیست. عضو شورای‌عالی کار با اعلام این خبر که افزایش نرخ ارز و نوسانات اخیر موجب شده هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی به مراتب افزایش پیدا کند، گفت: افزایش بیش از 3/8 درصدی دستمزد را امکان‌پذیر نمی‌دانیم. علی‌اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور در شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد سال 97 سایر سطوح کارگری دریافت نکرده‌ایم، اظهار داشت: ما همچنان روی پیشنهاد قبلی خود اصرار داریم. وی اضافه کرد:‌ پیشنهاد ما افزایش 3/8 درصدی دستمزد سایر سطوح کارگری به علاوه روزانه 33335 ریال است.‌ پیش از این نمایندگان کارگری پیشنهاد کرده بودند برای حفظ شرایط معیشتی فعلی دستمزد کارگران برای سایر سطوح 12 درصد به علاوه روزانه ثابت 24188 ریال افزایش یابد.


حقوق ورودی انواع سیگار ابلاغ شد
گمرک ایران حقوق ورودی انواع سیگار را برای اجرا به گمرکات ابلاغ کرد. به گزارش مهر، بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک و با توجه به مکاتبه معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، حقوق ورودی سیگار و سیگار برگ، ۲۴ درصد اعلام شد. بر این اساس سود بازرگانی سیگار ۲۰ و حقوق ورودی آن ۴ درصد است به این ترتیب مجموع حقوق ورودی سیگار برگ ۲۴ درصد خواهد بود. در ادامه تاکید شده گمرکات اجرایی درباره اظهارنامه‌هایی که حقوق ورودی کمتری پرداخت شده قبل از اتمام مهلت قانونی در ماده ۱۳۵ قانون امور گمرکی، برای صدور مطالبه نامه کسری دریافتی اقدام کنند.


نرخ ارز دانشجویی آزاد شد
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از اول فروردین امسال تامین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نرخ آزاد انجام می‌شود. به گزارش مهر، در این بخشنامه آمده است: تامین ارزی بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور از اول فروردین ۹۷ فقط به نرخ آزاد و همچنان از طریق آن بانک امکان‌پذیر است.


Page Generated in 0/0067 sec