printlogo


کد خبر: 190827تاریخ: 1397/1/21 00:00
اخبار

خروج ۲۷ میلیارد دلار از ایران
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی برآورد خروج سرمایه در سال ۹۶ ایران را حدود ۲۷ میلیارد دلار اعلام کرد. به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان خروج سرمایه ایران در سال 96 را حدود 27 میلیارد دلار اعلام کرده است. این رقم در حالی از سوی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده است که بانک مرکزی آمار مربوط به حساب سرمایه در دی‌ماه سال 96 را حذف کرده است. خروج سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که فعالان اقتصادی ارز ناشی از فعالیت تجاری خود را به کشور وارد نکرده باشند، به‌عنوان نمونه اگر بعد از صادرات، صادر‌کننده ارز حاصل از فروش محصول خود  را در داخل کشور به ریال تبدیل نکرده باشد، این فرآیند شکل می‌گیرد. بر این اساس، برخی کارشناسان معتقدند سال 96 رکورد خروج سرمایه از ایران شکسته شده است، به‌عنوان مثال محمدرضا پورابراهیمی از خروج 30 میلیارد دلار سرمایه در ماه‌های پایانی سال 96 خبر داده بود. در ایران حادترین سال به‌لحاظ بحران خروج سرمایه سال 1389 به‌وقوع پیوسته که حساب سرمایه کشور منفی 25 میلیارد دلار بوده است. بر اساس محاسبه صندوق بین‌المللی پول رکورد خروج سرمایه سال 89 در سال 96 شکسته شده است.


افزایش ۲۰ درصدی پایه حقوق کارگران
با تصویب افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال ۹۷ در آخرین نشست اعضای شورای‌عالی کار، پایه حقوق کارگران ۱۸۶ هزار تومان بیشتر شد و از ۹۳۰ هزار تومان به یک‌میلیون و ۱۱۶ هزار تومان رسید. به گزارش ایسنا، افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال ۹۷ کارگران در شرایطی به تصویب رسید که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسه نهایی دستمزد تلاش می‌کردند ارقام پیشنهادی خود را به کرسی بنشانند و از موضع خود کوتاه نمی‌آمدند. منظور از سایر سطوح مزدی، میزان پایه حقوق و مزدی است که سال گذشته بیش از رقم حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار بوده و شامل آن دسته از مشمولان قانون کار می‌شود که پایه حقوق آنها در سال گذشته بر اساس سنوات و سابقه کار از ۹۳۰ هزار تومان بیشتر بوده است.  علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در این باره اظهار داشت: در آخرین نشست شورای‌عالی کار، پیشنهاد افزایش ۱۲ درصدی سایر سطوح مزدی به علاوه ۲۴۱۸۸ ریالی مزد روزانه را مطرح کردیم و معتقدیم به تشکیل جلسه دوباره نیازی نیست و وزارت کار باید در این زمینه تصمیم بگیرد. نمایندگان گروه کارفرمایی نیز افزایش 3/8 درصدی سایر سطوح مزدی به اضافه ۳۳۳۳۵ ریالی مزد روزانه را پیشنهاد کردند. علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم خاطرنشان کرد: بخشنامه دستمزد هر زمان که ابلاغ شود، افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد بدون استثنا باید از فروردین ۱۳۹۷ اجرایی شود و شرکت‌ها و بنگاه‌های مشمول قانون کار باید این افزایش را لحاظ کنند، منتها درباره برخی بنگاه‌ها و کارگاه‌ها که قرارداد نیروهای کار خود را در ماه‌های بعد امضا می‌کنند یا در پایان سال قبل قرارداد نیروهای کارشان به پایان رسیده و تسویه کرده و قراردادهای جدید را از ۱۵ فروردین تمدید می‌کنند، ممکن است افزایش حداقل مزد به شکل معوقات مزدی در ماه‌های بعد پرداخت شود.


صادرات 5/1 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی
بیش از 3/5 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش حدود 1/5 میلیارد دلار از ابتدای سال تا بهمن ۹۶ از کشور صادر شده است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی،  عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: این میزان صادرات 5/4 درصد وزنی و 2/12 درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود. وی یادآور شد: بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی مربوط به زیربخش‌های زراعی با سهم 35/61 درصد، باغی با سهم 25/24 درصد و دام و طیور با سهم 43/11 درصد بوده است. از لحاظ ارزشی نیز بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور مربوط به زیربخش باغی با سهم 82/48 درصد، زراعی با سهم 93/24 درصد و دام و طیور با سهم 11/16درصد است.


Page Generated in 0/0050 sec