printlogo


کد خبر: 190832تاریخ: 1397/1/21 00:00
چهارگوشه

رکوردشکنی دلار در ترکیه
بهای دلار و یورو همزمان با ایران در بازار ارز ترکیه نیز در حال جولان دادن است.  به گزارش تسنیم، نرخ دلار که در 3 ماه گذشته و بویژه پس از آغاز تجاوز ارتش ترکیه و تروریست‌ها به عفرین در آن سوی مرز سوریه رو به افزایش گذاشته بود، دوشنبه در نخستین روز کاری هفته (میلادی)  با قیمت تاریخی 0530/4 لیر در بازار استانبول به فروش رسید. یورو نیز رکورد 5 لیر را به ثبت رساند. این بالاترین قیمت دلار و یورو در بازار ارز ترکیه تا به امروز محسوب می‌شود.

تغییر محل برگزاری نشست سران عرب از ترس موشک یمنی‌ها
یک منبع در اتحادیه عرب تایید کرد که نشست آتی سران عرب در عربستان این‌بار به جای ریاض، در شهر دمام برگزار خواهد شد. رسانه‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند نشست آتی سران عرب که عربستان میزبان آن است این بار به جای ریاض در شهر دمام و در مرکز فرهنگی بین‌المللی ملک عبدالعزیز برگزار خواهد شد و احتمال دادند دولت عربستان به دلیل تهدیدات موشکی انصارالله یمن مکان این نشست را از ریاض به دمام در منطقه شرقی این کشور منتقل کرده است.

تهدید دیوان کیفری بین‌المللی به مجازات اسرائیل
دیوان کیفری بین‌المللی تهدید کرد که رژیم صهیونیستی را به دلیل خشونت مداوم علیه غیرنظامیان در نوار غزه محاکمه می‌کند. فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفت: خشونت علیه غیرنظامیان می‌تواند براساس توافق رم جنایت جنگی به حساب آید. دیوان کیفری می‌تواند عاملان این جنایت‌ها در نوار غزه را محاکمه کند. تعداد قربانیان تجاوزات اسرائیل به تظاهرکنندگان فلسطینی از آغاز تظاهرات در ۳۰ مارس به ۳۱ شهید و بیش از ۲۸۵۰ زخمی رسید. اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما در صورت ارتکاب جنایت علیه دولتی که عضو این دادگاه باشد، می‌تواند محاکمه شود.


هفتادمین سالگرد جنایت اسرائیلی‌ها در دیریاسین
هفتادمین سالگرد کشتار فلسطینیان دیریاسین توسط رژیم جنایتکار اسرائیل با جنایت آنها در کشتار اهالی غزه در راهپیمایی صلح‌آمیز بازگشت بزرگ همراه شد. نهم آوریل ۱۹۴۸ میلادی 2 جوخه مرگ صهیونیستی «آرگون» و «اشترن» ۲۵۰ الی ۳۶۰ نفر از اهالی روستای ۷۵۰ نفری دیریاسین در غرب قدس اشغالی را در یک نسل‌کشی آشکار تاریخی به شهادت رساندند. کسانی که از این جنایت جان سالم به در برده‌اند، می‌گویند حمله به دیریاسین رأس ساعت 3 بامداد آغاز شد اما جنایتکاران اسرائیلی از دفاع ساکنان روستا غافلگیر شده و 4 نفر از آنان به هلاکت رساندند و دست‌کم ۳۲ نفر دیگر زخمی شدند. پس از مقاومت ساکنان روستا، 2 گروهک‌ تروریستی یهودی از فرماندهی هاگانا در مرکز درخواست نیروهای کمکی و پشتیبانی کردند و مجددا با سلاح‌های سنگین به روستا حمله کردند. به نوشته تسنیم، «پاتریک میرسیون» نویسنده فرانسوی درباره جزئیات این جنایت آورده است: مهاجمان قبلا وارد چنین نبردهایی نشده بودند، بنابراین پرتاب بمب به داخل بازارهای شلوغ و پرجمعیت برای آنان راحت‌تر از حمله به روستایی بود که ساکنان آن به دفاع از خود می‌پرداختند. نیروهای آرگون و اشترن حوالی ظهر وارد روستا شده و اقدام به انداختن بمب و دینامیت به داخل تک‌تک منازل فلسطینیان کردند. مهاجمان یهودی سپس ده‌ها نفر از ساکنان روستا را کنار دیوارها به گلوله بستند و حتی به این نیز بسنده نکرده و شماری از ساکنان روستا را زنده به پشت خودرو بسته و در خیابان‌ها و محله‌های قدس می‌گرداندند و شعارهای نژادپرستانه سرمی‌دادند. افشای خاطرات نسل اول سیاستمداران اسرائیل ثابت کرد کشتار دیریاسین با هدف ایجاد رعب در فلسطینی‌ها و کوچاندن آنها از زادگاه‌شان انجام شده بود.


Page Generated in 0/0054 sec