printlogo


کد خبر: 190840تاریخ: 1397/1/21 00:00
ردپای صندوق فرهنگیان در تخلفات بانک سرمایه

گروه اجتماعی: گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق را از سهامداران عمده بانک سرمایه می‌داند و در همین باره یکی از نمایندگان مجلس گفته است:  «با دور زدن قانون تسهیلاتی را که از محل اعتبارات صندوق ذخیره بود دریافت و حیف‌ومیل کردند». به گزارش تسنیم، گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس قرائت و با رأی نمایندگان مجلس این پرونده به قوه قضائیه ارسال شد. در شرایطی که پیش ‌از این مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان‌کردند، کمتر از 5 درصد از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بانک سرمایه است و مجموع سهام شرکت‌های تابعه صندوق در بانک سرمایه به ارزش دفتری 218 میلیارد تومان است، در گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است: «صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر سهام بیش از 85 درصد 22 شرکت تابعه را به ‌صورت مستقیم داراست، این صندوق در بانک سرمایه و بیمه معلم دارای سهام عمده است».
یکی از مهم‌ترین موضوعات در این پرونده، ارتباط میان صندوق ذخیره با تخلفات بانک سرمایه است. مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان بارها اعلام کرده بودند نباید تخلفات بانک سرمایه را به صندوق پیوند زد و در حالی‌ که کمتر از 5 درصد دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است، چنین اظهاراتی مابقی 95 درصد دارایی فرهنگیان عضو صندوق را به مخاطره می‌اندازد اما گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل بااهمیت در ایجاد بی‌ثباتی مدیریتی در بانک سرمایه را وجود 2 گروه سهامدار عمده شامل شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان می‌داند.
اسدالله عباسی، عضو تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره گزارش نهایی که در مجلس مطرح شد، معتقد است مدیران صندوق ذخیره اگر بخواهند خود را از اتفاقاتی که در 5 سال گذشته رخ داده است مبرا بدانند، فرار به‌ جلو است، چرا که تصمیمات آنها باعث سوءمدیریت و انتصابات فامیلی و سیاسی شده است و هرکدام به شکلی امتیازاتی دریافت کرده‌اند؛ چه در بحث تسهیلات و چه در پست‌های کلیدی و راه‌اندازی شرکت‌ها. وی افزود: در بحث وام‌های پرداخت‌ شده شاهد بودیم که 2 هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت‌شده وثیقه نداشته و وام‌ها و تسهیلاتی به افراد و شرکت‌ها پرداخت‌ شده است که بیشتر پرداخت‌ها با مجوز صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است. در گزارشی که مدیران عامل بانک سرمایه در کمیسیون آموزش ارائه کردند به این نتیجه رسیدیم که با مجوز مدیرعامل و هیات‌‌مدیره وقت صندوق ذخیره این وام‌ها پرداخت‌ شده است و آنها اجازه می‌دادند سپرده‌های صندوق ذخیره که در بانک سرمایه است در اختیار برخی شرکت‌ها قرار بگیرد. بخشی از این شرکت‌ها زنجیره‌ای بودند و پس از بررسی هویت‌ها مشخص شد مالک آنها یک نفر است و برای این شرکت‌ها وام دریافت می‌کرد. عضو تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «در این پرونده شاهد اختلاس بودیم یا تخلفات مالی؟» گفت: بخشی از موارد اختلاس، بخشی رانت و بخشی کلاهبرداری است. عده‌ای قانون را دور زدند و توانستند به ‌دور از دستورالعمل‌ها و مقررات بانکی تسهیلاتی را دریافت کنند- که از اعتبارات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است- و با اختیارات تام هیات‌مدیره حیف ‌و میل کنند.


Page Generated in 0/0127 sec