printlogo


کد خبر: 190915تاریخ: 1397/1/22 00:00
اخبار

آمریکا با نقض برجام، بار دیگر درباره تجارت با ایران هشدار داد
ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی ناقض بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار داد و از اقدام اتحادیه اروپایی برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد. به گزارش تسنیم، ایالات متحده روز سه‌شنبه در اقدامی ناقض بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار داد و از اقدام اتحادیه اروپایی برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد. به گزارش رویترز، «سیگال مندلکر»، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «خطرات برای تجارت در آنجا (ایران) همچنان پابرجا است زیرا ایرانی‌ها نظام‌شان را اصلاح نکرده‌اند». مندلکر که در لندن صحبت می‌کرد مدعی شد ایران برای حمایت از حزب‌الله، حماس و دولت سوریه منابع مالی صرف می‌کند، ضمن آنکه در نظام بانکی ایران شفافیت وجود ندارد. وی گفت: «بار مسؤولیت روی دوش ایران است و ما کماکان درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار می‌دهیم زیرا آنها به اقداماتی که وعده داده‌اند عمل نکرده‌اند». هشدارهای آمریکا درباره تجارت با ایران، ناقض دست‌کم 2 مورد از بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (بندهای 26 و 29) به‌شمار می‌رود.

آمریکا از برجام خارج شود، دنیا به توانمندی هسته‌ای ایران پی می‌برد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود، دنیا به توانمندی هسته‌ای ایران پی می‌برد. علاء‌الدین بروجردی در دیدار خانم «کورو‌نری» مدیر اجرایی شبکه خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا با اشاره به تصمیمات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در نقض تعهدات برجام و خروج از این توافق از سوی این کشور، گفت: در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران انگیزه‌ای برای ادامه راه نخواهد داشت و جهان خواهد فهمید توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حرکت در این مسیر بیش از توانمندی قبل از توافق است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پایبندی به معاهده «ان‌پی‌تی» دارای پشتوانه فتوای مقام معظم رهبری در عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است، تصریح کرد: اصل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با بمب اتم، اصلی پایدار و خط قرمز پررنگ ماست. وی در پایان با اشاره به نقش اروپا در موضوع برجام، گفت: انتظار از اروپا، اروپای توانمند در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و هنجارشکنی‌ها نسبت به توافق بین‌المللی برجام است. خانم «کورو‌نری» مدیر اجرایی شبکه خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا نیز در این دیدار گفت: اروپا دنبال روش‌هایی جهت حفظ برجام است و در این زمینه تلاش‌های خود را ادامه خواهد داد. مدیر اجرایی شبکه خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا در پایان ضمن ابراز امیدواری به شکوفایی روابط اقتصادی و تجاری ایران و آمریکا تأکید کرد: حفظ برجام به نفع همه خواهد بود.

 حمله بزدلانه ترامپ به ایران ریاکارانه است
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران خود قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده، گفت: حمله بزدلانه ترامپ به ایران، ریاکارانه است. محمدجواد ظریف ادعاهای ضدایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را «حمله بزدلانه» توصیف کرد. ظریف در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه حمله بزدلانه ترامپ علیه ایران، ریاکاری است، نوشت: «ایران مکررا استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی را محکوم کرده و خودش توسط صدام که مورد حمایت آمریکا بود، قربانی (سلاح‌های شیمیایی) شده است». وی در ادامه تهدید ترامپ درباره تکرار «اقدامات تحریک‌آمیز تجاوزکارانه» به سوریه را نشانه‌ای از سیاست آمریکا در کمک به افراط‌گرایان دانست.ترامپ بامداد سه‌شنبه با متهم کردن ایران و روسیه به شریک بودن در حمله شیمیایی به دوما، هشدار داده بود امروز یا در مدت زمان کوتاهی علیه سوریه اقدام نظامی خواهد کرد.


Page Generated in 0/0052 sec