printlogo


کد خبر: 190964تاریخ: 1397/1/23 00:00
اخبار

پرونده دستمزد ۹۷بسته شد
افزایش حقوق کارگران 10/4درصد
در نشست دیروز تعیین دستمزد ۹۷، با توافق نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، دستمزد نهایی حداقلی‌بگیران و دستمزد دیگر سطوح مزدی تعیین و پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد. به گزارش مهر، پس از تشکیل چندین نشست مشترک نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای تعیین دستمزد کارگران برای سال جاری در اسفندماه و اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی درباره میزان افزایش دستمزد دیگر سطوح مزدی، سرانجام در نشست امروز شورای عالی کار، با توافق سه‌جانبه‌گرایی پرونده دستمزد ۹۷ بسته شد.در نشست دیروز دستمزد کارگران دارای پایه حقوق بیش از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ در سال ۹۶، به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت ماهانه» تعیین شد به این ترتیب که به دستمزد پایه سال ۹۶ این گروه از کارگران، 4/10 درصد، به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال (۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان رقم ثابت در ماه) اضافه خواهد شد. گفتنی است، رقم ثابت ماهانه به پایه حقوق همه کارگران (به غیر از حداقلی بگیران) اضافه خواهد شد. در این نشست همچنین دستمزد حداقلی‌بگیران، یعنی کارگرانی که پایه حقوق آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود 5/19 درصد افزایش یافت. به این ترتیب حقوق پایه این گروه از کارگران با افزایش ۱۸۱ هزار و ۳۳۶ تومانی به یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان رسید. بر اساس این گزارش، پایه سنوات برای کارگران قرارداد دائم و موقت تحت پوشش قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار، همچون سال گذشته روزانه ۱۷۰۰تومان تعیین شده است.  بنا بر این گزارش، در سال ۹۷ حق مسکن کارگران ۴۰ هزار تومان، حق بن کارگری ۱۱۰ هزار تومان و حق اولاد به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۱۱ هزار و ۱۲۶ تومان خواهد بود که به دستمزد کارگران اضافه خواهد شد.


نرخ نفت سبک ایران به ۶۴ دلار رسید
قیمت نفت‌خام ایران در هفته نخست ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) کاهش یافت و میانگین قیمت هر بشکه نفت سبک ایران ۶۴ دلار و ۳۴ سنت شد. براساس اطلاعات مندرج در سایت وزارت نفت، میانگین قیمت نفت‌خام سبک ایران در هفته منتهی به ۶ آوریل (جمعه، ۱۷ فروردین‌ماه) با ۲ دلار و ۳۱ سنت کاهش به ۶۴ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت‌خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی یک دلار و  ۴۸ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۶ آوریل، به ۶۵ دلار و ۱۱ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، با یک دلار و ۲۸ سنت کاهش همراه بود. میانگین قیمت نفت‌خام شاخص دبلیوتی‌آی در هفته منتهی به دوره مورد بررسی، یک دلار و  ۹۳ سنت کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با  یک دلار و ۴۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۶۶ دلار و ۷۲ سنت معامله شد. میانگین قیمت نفت‌خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی به ترتیب ۱۲ و ۳۴ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و هر بشکه ۶۵ دلار و ۴۴ سنت و ۶۵ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.


پرداخت وام ساخت  به واحدهای زیر 100 متر مربع
بانک عامل بخش مسکن برای تحریک سازنده به احداث واحدهای مسکونی کمتر از ۱۰۰ مترمربع، پروژه‌های ساختمانی مشمول دریافت این تسهیلات را به 3 دسته تقسیم کرده است. بر این اساس برای سنتی‌سازی، سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت در تهران ۷۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون، در سایر شهرها ۵۰ میلیون و در مناطق کمتر توسعه یافته ۴۰ میلیون تومان است. همچنین این تسهیلات به سازنده‌های دارای صلاحیت حرفه‌ای و پروانه انبوه‌سازی نیز در ۴ گروه شهری نام برده شده به ترتیب در سقف‌های ۹۰، ۸۰، ۷۰ و ۶۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. علاوه‌بر این، سازندگان حرفه‌ای در صورتی که از تکنولوژی‌های نوین ساخت و کاهنده مصرف انرژی در ساختمان برای ساخت‌وساز استفاده کنند در تهران ۱۱۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۰۰ میلیون، در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان و در مناطق کمتر توسعه یافته ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده دریافت خواهند کرد؛ نرخ سود تسهیلات برای دسته سوم، یک درصد کمتر از 2 دسته دیگر خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0055 sec