printlogo


کد خبر: 190997تاریخ: 1397/1/26 00:00
ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها
صرافی‌ها نیمه‌تعطیل شدند

گروه اقتصادی: بعد از چند روز پرخبر ارزی، روز جمعه یک خبر شوک‌آور دیگر از ساختمان بانک مرکزی منتشر شد و آن ممنوعیت  خرید و فروش ارز در صرافی‌ها بود!
به گزارش «وطن‌امروز»، با بحران ارزی، بانک مرکزی تصمیم گرفت در یک طرح ضربتی ارز را تک‌نرخی کند و همین سرعت عمل موجب شد با بخشنامه‌های زیادی درباره دلاری که حالا 4200 تومان قیمت دارد مواجه شویم. دولت رسما اعلام کرد فقط این نرخ ارز را به رسمیت می‌شناسد و خرید و فروش ارز مانند خرید فروش مواد مخدر جرم محسوب می‌شود و قاچاق است. دولت برای مسافرت‌ها و تجار دلار 4200 تومانی در نظر گرفت و اعلام کرد به هر ایرانی که قصد خروج از کشور را دارد 500 تا هزار یورو ارز مسافری می‌دهد البته هنوز بانک مرکزی به این سوال پاسخ نداده که اگر یک نفر بیش از این ارز احتیاج داشته باشد و صرافی‌های کشور مقصد نیز ریال ایران را نپذیرند، باید چکار کند؟ حالا بانک مرکزی خرید و فروش اسکناس ارزی را در صرافی‌ها ممنوع کرده و معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. اگر صرافی‌ها خرید و فروش ارز نداشته باشند پس باید از چه راهی (غیر از حواله کردن) کسب درآمد کنند؟ معاون ارزی بانک مرکزی گفت: از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود و همچنین بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.
 خرید و فروش اسکناس ارزی در صرافی‌ها ممنوع شد
 معاون ارزی بانک مرکزی، مهم‌‌‌‌‌ترین موضوع در بازار ارز را جلوگیری از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق دانست و گفت: در حال حاضر تراز ارزی کشور ما بسیار مطلوب است و هیچ‌گونه مشکلی در تامین نیازهای کشور نداریم اما نباید شرایط به گونه‌ای باشد که منجر به خروج سرمایه از کشور شود. به گزارش تسنیم، سیداحمد عراقچی با اشاره به اینکه در پی تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت، تجارت از حالت بی‌نظمی خارج می‌شود، گفت: فرآیند واردات بدون ثبت سفارش براساس مصوبه هیات دولت، ممنوع اعلام شده و هرگونه واردات که نیاز به تخصیص ارز دارد با ثبت سفارش انجام می‌شود. این مقام مسؤول بانک مرکزی درباره روش انجام ثبت سفارش تصریح کرد: ثبت سفارش کالاهای وارداتی الزاما با روش بانکی خواهد بود و این روش به شفافیت بیشتر در واردات منجر می‌شود. به گفته عراقچی، براساس ضوابط جدید، تامین ارز برای واردات از 2 طریق قابل انجام است: در وهله اول، بانک با بهره‌‌گیری از مراودات بانکی خود، ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و در غیر این صورت، بانک می‌تواند از طریق صرافی‌‌های مجاز برای تامین ارز اقدام کند. معاون ارزی بانک مرکزی افزود: از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود. عراقچی درباره واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: این موضوع طبق ضوابط قبل انجام خواهد شد و واردکنندگان باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به نحوه عمل درباره ارز صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی یا صرافی‌‌های مجاز بفروشند و این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد. عضو هیات عامل بانک مرکزی عنوان کرد: طبق ضوابط جدید، بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند. عراقچی درباره سپرده‌پذیری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده‌گذاران ارزی می‌دهد که با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناس سپرده‌‌گذاری شده را بازپس دهد. معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری بیش از 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و افزود: افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ در اختیار دارند می‌توانند منابع خود را نزد بانک‌ها سپرده‌‌گذاری کنند.
صرافی‌ها چه کنند؟
آیت محمدولی، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران درباره تبعات توقف خرید و فروش ارز در صرافی‌ها و آینده مبهم فعالیت این صنف به «وطن‌امروز» گفت: بانک مرکزی بی‌تردید با ساماندهی بازار ارز، صرافان را به حال خود رها نمی‌کند چرا که تصمیم بانک مرکزی در توقف فعالیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها به احتمال زیاد مقطعی است و با ساماندهی این بازار، صرافان مورد حمایت بانک مرکزی قرار خواهند گرفت. وی با بیان اینکه بانک‌ها در خرید و فروش ارز نمی‌توانند نیازهای ارزی مردم را بخوبی همچون صرافی‌ها برآورده کنند، افزود: صرافی‌‌های مجاز و معتبر به عنوان واسطه‌‌های مورد اطمینان مردم و بانک مرکزی از توان بالایی در این بخش برخوردارند اما بانک مرکزی باید فعالیت آنها را رصد و بخوبی مدیریت و کنترل کند تا آرامش در بازار ارز حکمفرما شود.
 درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور هدایت می‌شود
همچنین در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در دفتر دکتر سیف، مراحل اجرایی هدایت درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور بررسی شد. در این جلسه ضوابط اجرایی موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هماهنگی‌‌های لازم به عمل آمد. همچنین مقرر شد صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را از طریق سامانه  نیما- نظام یکپارچه مدیریت ارزی- به سیستم بانکی یا صرافی‌‌های مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد. در جلسه هماهنگی دیگر بانک مرکزى و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی  هم درباره نحوه تامین ارز واردات در مناطق آزاد بحث و بررسی شد. در این جلسه مقرر شد براساس تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت در این مناطق با ثبت سفارش انجام شود.
 صادرکنندگان ارز خود را به بانک‌ها یا صرافی‌ها بفروشند
در ادامه تدوین ضوابط و دستورالعمل‌‌های مربوط به سیاست جدید یکسان‌‌سازی نرخ ارز،‌ مدیران و کارشناسان بانک مرکزی طی جلسات متعدد و با حضور مدیران ارشد اقتصادی و بانکی کشور، ضوابط بخش واردات و همچنین چگونگی هدایت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور را بررسی کردند. بر این اساس رئیس کل، معاون ارزی و مدیران و کارشناسان ارزى بانک مرکزى پس از بحث و بررسی درباره نحوه تأمین ارز واردات کشور، ضوابط مربوط ‌را نهایی کردند.
 

ثبت سفارش متوقف شد
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد برای اعمال تغییرات در ضوابط تجاری تا اطلاع ثانوی امکان ثبت‌سفارش وجود ندارد. به‌گزارش فارس و بر اساس اعلام سامانه جامع تجارت، «با توجه به ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور، جهت اعمال تغییرات در ضوابط تجاری تا اطلاع ثانوی امکان ثبت‌سفارش وجود ندارد و همه پرونده‌ها در استعلام ضوابط کالایی «رد پیش‌فاکتور» خواهند شد». گفتنی است، هیأت وزیران چهارشنبه گذشته، ۱۶ دستورالعمل به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.


Page Generated in 0/0066 sec