printlogo


کد خبر: 191002تاریخ: 1397/1/26 00:00
اخبار

 واردات 8/1 میلیارد دلار قطعه خودرو
بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در سال ۹۶ نشان می‌دهد واردات قطعات خودرو با ساخت جزئی زیر ۳۰ درصد، در صدر فهرست کالاهای وارداتی ایران قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، بر اساس آمارهای گمرک در سال گذشته بیش از 8/1 میلیارد دلار قطعه برای مونتاژ خودرو با درصد ساخت داخل زیر 30 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 130 درصدی داشته است. به این ترتیب واردات قطعات خودرو در صدر فهرست واردات کشور قرار گرفت. این در حالی است که در سال 95 تنها 781 میلیارد دلار قطعات با ساخت داخل زیر 30 درصد وارد کشور شده بود. از سوی دیگر در سال گذشته 675 میلیارد دلار قطعات منفصله برای مونتاژ خودرو با ساخت داخل 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به سال 95 رشد 73 درصدی داشته است.


توافق جدید تعرفه‌ای میان ایران و روسیه در راه است
روز گذشته اتاق بازرگانی ایران و روسیه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس دومای دولتی روسیه در تهران افتتاح شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم از توافق جدید تعرفه‌ای ایران و روسیه خبر داد و گفت: موضوع گندم نیز رفع و رجوع خواهد شد. به گزارش مهر، علی لاریجانی در این‌باره گفت: رئیس دومای روسیه در ملاقات‌‌های بسیاری که در مسکو و تهران با هم داشتیم با یک دید درازمدت به روابط با روسیه نگاه می‌کند و علاقه‌مند است روابط تجاری بین بخش‌‌های خصوصی 2 کشور نزدیک‌تر شود. لاریجانی به اتاق بازرگانی ایران و روسیه توصیه کرد تا از این هم‌سخنی که میان پارلمان‌‌های 2 کشور وجود دارد، استفاده کرده و اشکالات روابط تجاری ایران و روسیه را حل‌وفصل کند. این در شرایطی است که ظرف یک ماه آینده حقوق گمرکی ایران و روسیه با تعرفه‌‌های جدید دچار تغییر خواهد شد که به نظر می‌رسد در حوزه گندم نیز این توافقات اثرگذار باشد. لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکلات ایران و روسیه باید دسته‌‌‌بندی شده و از طریق اتاق‌‌های بازرگانی 2 کشور به جمع‌‌‌بندی برسد. از سوی دیگر رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه روابط بانکی و تجاری ایران و روسیه باید شفاف شود، از رئیس دومای این کشور درخواست کرد روابط کارگزاری میان بانک‌های 2 کشور ایجاد شود. اسدالله عسگراولادی در جملاتی خطاب به دومای روسیه گفت چرا به ما اجازه می‌دهید در ماورای دریاها روابط تجاری ۴۰ میلیارد دلاری داشته باشیم اما با روسیه روابط‌مان در حد جزئی باشد. وی تاکید کرد: اکنون آمادگی داریم بسیاری از نیازهای خود را از روسیه تامین کنیم و اکنون نیاز داریم روابط بانکی از سوی روسیه شفاف‌‌‌‌‌‌تر شده و سیستم حمل‌ونقل در اختیار تجار ایرانی قرار گیرد. وی تصریح کرد: بسیاری از کالاهای جنوب روسیه مورد علاقه ایرانی‌ها است و روسیه نباید اجازه دهد ۵ هزار مایل آن طرف‌‌‌‌‌‌تر کشوری بتواند نیاز ایران را تامین کند. عسگراولادی ادامه داد: بار تجاری از سوی هواپیماهای روسی حمل نمی‌شود و به نظر می‌رسد راه‌آهن روسیه نیز باید بیشتر خدمات‌رسانی کند. این در شرایطی است که بسیاری از کالاهای مورد نیاز روسیه در جنوب ایران تولید می‌شود اما متاسفانه امکان ارائه این کالاها به روسیه وجود ندارد. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه باید کمیسیونی تشکیل شود که توافقات ایران و روسیه را پیگیری و پیاده‌‌سازی کند، خاطرنشان کرد: ما وقتی این جلسات را برگزار می‌کنیم کانالی برای پیگیری مذاکرات نداریم. این در شرایطی است که رابطه بانکی باید برقرار شده و بانک‌‌های روسیه با بانک‌‌های ایرانی روابط کارگزاری برقرار کنند.


نابودی یک میلیارد قطعه اسکناس
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اعلام توزیع ۲۴ هزار میلیارد ریال اسکناس نو و تانخورده در 2 هفته پایانی سال، از نابودی یک میلیارد قطعه اسکناس در سال ۹۶ خبر داد. به گزارش مهر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مسعود رحیمی افزود: البته امحا در 2 بخش اسکناس و ایران‌چک انجام شده است. وی درباره اسکناس نو نیز افزود: این رقم در قالب اسکناس‌های رایج از جمله هزار تومانی، 2 هزار تومانی، ۵ هزار تومانی، 10 هزار تومانی و همچنین ایران‌چک‌ ۵۰ هزار تومانی بود. وی تصریح کرد: قرار بود اسکناس ۵۰۰ تومانی دیگر چاپ نشود اما از آنجا که از سکه‌ها استقبال نشد اسکناس ۵۰۰ تومانی دوباره در حال چاپ است.


Page Generated in 0/0057 sec