printlogo


کد خبر: 191011تاریخ: 1397/1/26 00:00
وعده‌‌های بی‌سرانجام استاندار به مرزنشینان سیستان‌وبلوچستان
بازارچه‌های مرزی‌ای که افتتاح نشد

در حالی بارها از سوی استانداری سیستان‌وبلوچستان اعلام شد که ۶ بازارچه جدید مرزی بزودی افتتاح می‌شود که جدیدترین وعده با عنوان «عیدی استاندار به مرزنشینان» یعنی افتتاح یکی از این بازارچه‌ها در ۱۰ فروردین، هنوز عملی نشده است. به گزارش تسنیم از زاهدان، پس از عملی نشدن وعده‌های استاندار سابق برای افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی استان، سکینه اشرفی، معاون امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان،  بهمن سال گذشته در نمایشگاه توانمندی بانوان استان وعده داد تا یک هفته دیگر بازارچه‌های جدید مرزی افتتاح می‌شود اما پس از گذشت یک هفته این اتفاق نیفتاد و هیچ بازارچه‌ای افتتاح نشد. سکینه اشرفی پس از این وعده در گفت‌وگویی با تسنیم با تغییر واژه‌ها از اعلام زمان دقیق افتتاح این بازارچه‌ها خودداری کرد و تنها گفت «بزودی» بازارچه‌های جدید مرزی افتتاح می‌شود. وی در این گفت‌وگو نصب کانکس برای استقرار نیروهای مرزبانی، گمرک، دامپزشکی و سایر نیروهای انسانی و ایجاد زیرساخت اینترنت و حصارکشی محدوده بازارچه را از جمله امکانات مورد نیاز در این بازارچه‌ها برای شروع فعالیت اعلام کرد و گفت: کار ساخت و تجهیز 2 بازارچه مرزی در شهرستان‌های نیمروز و میرجاوه به اتمام رسیده و بزودی فعالیت‌شان آغاز می‌شود.
عیدی استاندار به مرزنشینان چه شد؟
وقتی مرزنشینان منتظر عملی شدن قول معاون استاندار بودند و تا پایان سال گذشته هیچ خبری از افتتاح بازارچه‌های مرزی جدیدی نشد، استانداری سیستان‌وبلوچستان در خبری با عنوان  «عیدی استاندار به مرزنشینان» اعلام کرد با دستور سیددانیال محبی، استاندار سیستان‌وبلوچستان، فعالیت بازارچه مرزی (بدوکی) میرجاوه به طور رسمی از 10 فروردین‌ماه آغاز می‌شود. همچنین در این خبر اعلام شد کارت مرزنشینان هم از 5 فروردین فعال می‌شود و آنها می‌توانند فعالیت خود را از این تاریخ به طور رسمی آغاز کنند اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که هنوز مرزنشینان از این کارت استفاده نکرده‌اند.  چند روز قبل نیز محبی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان وعده جدیدی برای بازارچه‌های مرزی داد و گفت باید هرچه سریع‌تر بازارچه‌های مرزی جدید افتتاح شود تا مرزنشینان بتوانند از آنها استفاده کنند. وی در این جلسه با اشاره به خشکسالی‌های مستمر در 2 دهه اخیر در استان، اظهار داشت: کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم باعث از بین رفتن زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی و دامداری و مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها شده است که با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و بهره‌برداری حداکثری از مرز باید شرایط استفاده مرزنشینان فراهم شود.  محبی با بیان اینکه این استان بر اساس تصویب‌نامه‌های هیات دولت در سال 1396 دارای 13 بازارچه مصوب است، ادامه داد: در حال حاضر از این تعداد بازارچه 7 بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال هستند و 6 بازارچه جدید تاکنون فعال نشده‌اند که این مهم باید هرچه سریع‌تر تحقق یابد.
ادامه وعده‌های بی‌سرانجام افتتاح 6 بازارچه
اخیرا نیز کانال تلگرامی منسوب به روابط عمومی استانداری سیستان‌وبلوچستان در پیامی اعلام کرد در آینده نزدیک فعالیت 6 بازارچه مرزی جدید استان آغاز می‌شود. در این مطلب که به نقل از مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان‌وبلوچستان منتشر شده، آمده است: در حال حاضر زیرساخت‌های این بازارچه‌ها در حال تکمیل و نیروی انسانی آنها تأمین شده است. علیرضا نورا با بیان اینکه در مردادماه سال گذشته 8 بازارچه مرزی در هیات دولت به تصویب رسید، افزوده است: از این مصوبه 6 بازارچه سهم سیستان‌وبلوچستان است که در این راستا برای کل بازارچه‌ها 900 میلیارد تومان و برای بازارچه‌های جدید استان نیز 350 میلیارد تومان اختصاص یافته است.


Page Generated in 0/0061 sec