printlogo


کد خبر: 191033تاریخ: 1397/1/26 00:00
کارزار شام

جنگ نمایشی به سبک ترامپ
عبدالله شهبازی: حمله مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه به پایان رسید. این حمله که جنبه نمایشی آن کاملاً مشهود بود، دقیقاً یک ساعت به درازا کشید: از ۹ تا ۱۰ بعدازظهر جمعه ۱۳ آوریل به وقت واشنگتن دی‌سی برابر با ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ صبح شنبه ۲۵ فروردین به وقت تهران. کاری که ترامپ کرد بهترین مصداق عملیات روانی است که اندیشمندان سیاسی «برانگیختن شور مردم در حمایت از رئیس‌جمهور از طریق سیاست خارجی انحرافی»‌ نامیده‌اند ‌و درباره آن با ارجاع به تاریخ معاصر آمریکا، کتاب‌ها و مقالات متعدد منتشر شده است. این اصطلاح که معادل فارسی مناسبی برایش نیافتم، نخستین بار در سال ۱۸۶۲ در کتاب «جرج فردریک روت» درباره جنگ داخلی آمریکا به کار رفت ولی جان مولر، اندیشمند سیاسی آمریکایی بود که ابتدا در مقاله‌اش (1970: محبوبیت ریاست‌جمهوری از ترومن تا جانسون)  سپس در کتابش (۱۹۷۳: جنگ، روسای جمهوری و افکار عمومی)  آن را تئوریزه کرد. ترامپ تصور کرد از طریق بمباران یک ساعته سوریه می‌تواند برای خود محبوبیت داخلی کسب کند و بزرگ‌ترین مصیبت داخلی‌اش، یعنی ‌تحقیقات سنگین و جنجالی رابرت مولر، رئیس پیشین اف‌بی‌آی را درباره نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به سایه ببرد. باید منتظر ماند و دید نتیجه این «شو» جدید ترامپ چه خواهد بود؟

حمله کوربین به تقلید کورکورانه می ‌از ترامپ
رهبر دولت سایه بریتانیا، حمله ارتش این کشور به همراه آمریکا، فرانسه به سوریه را از لحاظ قانونی سوال‌برانگیز دانسته و محکوم کرد. جرمی کوربین گفت: «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، به جای تقلید کورکورانه از «دونالد ترامپ» باید از پارلمان بریتانیا مجوز مشارکت برای حمله به سوریه را دریافت می‌کرد. وی در سخنانش نه‌تنها قطعی بودن حمله شیمیایی در دومای سوریه را که دولت لندن مدعی‌اش شده زیر سوال برد بلکه خواهان شناسایی عاملان حمله شیمیایی احتمالی و مجازات آنان به جای حمله نظامی به سوریه شد. این رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: «بمب‌ها نه جان کسی را نجات می‌دهند و نه صلح به ارمغان می‌آورند. این اقدامات از لحاظ قانونی سوال‌برانگیز است. انگلیس باید به دنبال آتش‌بس برای این تنش باشد نه از دستورالعمل‌های واشنگتن پیروی کند و نظامیان انگلیسی را به خطر بیندازد».


یأس آمیخته به وحشت اسرائیلی‌ها از حمله نمایشی ترامپ
تجاوز موشکی نمایشی دیروز دولت‌های سه‌گانه به سوریه زمینه‌ساز یاس مقامات اسرائیلی شد. با آنکه رسانه‌های عبری از مشارکت اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حملات سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه خبر دادند اما در عین حال ناامیدی خود را از برخورد جدی شرکای غربی تل‌آویو با سوریه و محور مقاومت ابراز کردند. در همین حال به نوشته یدیعوت آحارونوت،  ارتش رژیم صهیونیستی در پی حملات موشکی مزبور در مرزهای سوریه و لبنان به حال آماده‌باش درآمده و از ترس، حریم هوایی خود در ارتفاع 5000 پایی بر فراز جولان اشغالی را به روی هر پرنده خارجی بست. با توجه به اینکه تل‌آویو از پیش در جریان حمله مزبور قرار گرفته بود، بنیامین نتانیاهو با وحشت آشکاری از عواقب حمله غربی‌ها به سوریه، جمعه شب با کرملین تماس گرفت تا از مواضع رئیس‌جمهور روسیه در این باره آگاه شود. پوتین در این تماس از نتانیاهو خواست تا هیچ کاری که منجر به بی‌ثباتی سوریه شود، انجام ندهد اما خبرگزاری رویترز اعلام کرده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ گفته به حمله موشکی هفته قبل به پایگاه پهپادی سوری‌ها قناعت نکرده و احتمالا کارزاری را برای جلوگیری از تثبیت قدرت نظامی ایران در سوریه به راه می‌اندازد.
 


Page Generated in 0/0061 sec