printlogo


کد خبر: 191039تاریخ: 1397/1/26 00:00
کارشناسان نسبت به تأثیر تنش‌های ارزی برآینده بازار مسکن هشدار دادند
نگرانی درباره اجاره‌بهای مسکن در تابستان

گروه‌اقتصادی: اگرچه دولت باید در شرایط کنونی بسترهای لازم را برای ساخت مسکن و تامین نیاز متقاضیان به این کالای مهم و اساسی فراهم کند اما برخی اتفاقات همچون نوسان نرخ ارز و نبود برنامه‌ریزی و سازوکار لازم برای تولید مسکن موجب می‌شود نه‌تنها میزان تقاضا به مسکن نسبت به عرضه در جامعه افزایش یابد بلکه وضعیت اجاره‌بهای مسکن نیز به تبع کمبود واحدهای مسکونی و نوسانات ارزی نگران‌کننده شود. نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه نگران اجاره‌بهای مسکن در تابستان امسال هستیم، گفت: عدم توازن میان عرضه و تقاضا و کاهش فایل‌های اجاره از دلایل نگرانی از رشد بالای اجاره‌بها است. حسام عقبایی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که رشد قیمت مسکن در اواخر سال گذشته و نوسانات این روزهای دلار تا چه حدی می‌تواند بر رشد اجاره‌بها در فصل تابستان تاثیر بگذارد، گفت: چندین عامل بر تعیین نرخ اجاره‌بها تاثیرگذار است که نخستین عامل همانا قیمت مسکن است، چرا که اجاره‌بها همواره از قیمت مسکن تبعیت می‌کند و وقتی قیمت مسکن رشد می‌کند، افزایش اجاره‌بها یک مقدار بیشتر از آن رشد حرکت می‌کند. عقبایی ادامه داد: قیمت مسکن در اواخر سال گذشته افزایش یافت و اجاره‌بها نیز به تبعیت از این افزایش رشد خواهد کرد. چند عامل دیگر که حال و روز خوبی هم ندارد، بر رشد اجاره‌بها تاثیرگذار خواهد بود. نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه نگران اجاره‌بها هستیم، اضافه کرد: عدم توازن بین عرضه و تقاضا بویژه در شهرهای بزرگ باعث شده تا فایل‌های اجاره بسیار کاهش یابد، قطعا زمانی که تقاضا برای هر کالایی از عرضه پیشی بگیرد، آن کالا بیش از حد گران خواهد شد. وی تاکید کرد: کاهش نرخ سود بانکی در اواسط سال 96 باعث شد نرخ اجاره‌بها افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، بنابراین وقتی نرخ ارز نیز این روزها هوای گران شدن گرفته و مسیر صعودی را می‌پیماید، همانند کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره‌بهای مسکن تاثیر خواهد گذاشت. عقبایی ادامه داد: در فصل نقل و انتقالات نرخ اجاره‌بها کمی بیشتر از نرخ تورم رشد خواهد کرد که دلیل اصلی و عمده آن همانا نبود توازن در عرضه و تقاضا است، بنابراین مدیریت جو روانی بازار مسکن از سوی دولت، کارشناسان، مشاوران املاک و حتی رسانه‌ها بیش از پیش نیاز است.
نوسازی بافت‌های فرسوده نباید جای تولید مسکن را بگیرد
یک مقام مسؤول گفت: باید ساخت‌وساز در کشور تقویت شود و نوسازی بافت‌های فرسوده نباید جایگزین تولید مسکن در کشور شود. فرج‌الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه سیاست بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده سیاست بسیار خوبی است، گفت: باید سعی کنیم با افزایش
ساخت و ساز سیاست تولید مسکن را در سال 97 تقویت کنیم و سیاست‌های بازسازی و مقاوم‌سازی را جانشین تولید مسکن نکنیم. وی گفت:‌ صنعت ساخت و ساز و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده نقش موثری بر حوزه گردش مالی کشور دارد. رجبی افزود: باید وزارت راه‌وشهرسازی در سال جدید سیاست‌های خود را برای افزایش تولید مسکن ارائه کند.
گرانی در کمین اجاره‌بهای مسکن در پی نوسانات ارزی
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بعید نیست در پی نوسانات ارزی حباب قیمت مسکن بزرگ‌‌‌‌‌‌تر شود، افزود: وقتی مصالح گران شود مسکن هم گران شده و به تبع آن نرخ اجاره‌ها نیز افزایش می‌یابد. صدیف بدری در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار آشفته ارزی در کشور، گفت: با توجه به تراز مثبت درآمد ارزی کشور از بابت صادرات نفت و مواد غیرنفتی و وارداتی که سالانه صورت می‌گیرد بیشترین مشکل وضعیت فعلی بازار سوءمدیریت و بی‌تدبیری مسؤولان مربوطه و در راس آن بانک مرکزی و وزیر اقتصاد است. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مجلس برای تنظیم بازار باید ورود جدی به قیمت‌ها داشته باشد، گفت: تجدیدنظر در تیم اقتصادی که در رأس آن بانک مرکزی و وزیر اقتصاد است باید در نظر گرفته شود در غیر این صورت تبعات گرانی ارز در بازارهای موازی دیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بعید نیست در پی نوسانات ارزی حباب قیمت مسکن بزرگ‌‌‌‌‌‌تر شود، افزود: وقتی مصالح گران شود مسکن هم گران شده و به تبع آن نرخ اجاره‌ها نیز افزایش می‌یابد.
هشدار برای گرانی اجاره‌بها
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به فصل نقل‌وانتقالات نوسانات ارزی بازار اجاره‌بها مسکن را درگیر تغییرات قیمتی خواهد کرد، ادامه داد: باید وضعیت فعلی ناشی از نوسانات ارزی را بحران اقتصادی در کشور تفسیر کرد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت باید با استفاده از کارشناسان و نخبگان اقتصادی اتاق بحران تشکیل داده و راه‌‌های بهبود شرایط را بررسی کند.
رکود مسکن رهاورد تنش ارزی است
عضو کمیسیون عمران مجلس تنش ارزی رخ داده را عاملی برای ایجاد رکود تورمی در بخش مسکن خواند و گفت: نرخ‌های کاذب قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده است. محمد دامادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز در کشور، گفت: تجربه ثابت کرده تاثیر نابسامانی بازار ارز بر بازارهای موازی به وضوح دیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن در پی نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر درگیر التهاب‌هایی شده است، افزود: دولت برای مقابله با اثرات و تبعات نابسامانی بازارها از جمله مسکن باید هر چه سریع‌تر التهاب ایجاد شده در بازار ارز را برطرف کند. دامادی با بیان اینکه ثبات اقتصادی کشور تعیین‌کننده وضعیت بازار مسکن است، تصریح کرد: وضعیت فعلی بازار ارز نشان می‌دهد که کشور ما ثبات اقتصادی نداشته و گردانندگان بازار مشخص نیستند. وی با تاکید بر اینکه پیگیری‌های دولت التهاب بازار ارز را بیشتر کرده است، افزود: متاسفانه در پی ناامنی‌های بازار ارز رکود مسکن با چاشنی تورم مشهود است.


Page Generated in 0/0165 sec