printlogo


کد خبر: 191050تاریخ: 1397/1/27 00:00
وعده‌های بی‌سرانجام دولت در استان‌های مرزی و محروم کشور
بازارچه‌های «چیلات» و «چنگوله» ایجاد نشد

در حالی که قرار بود 2 بازارچه جدید مرزی چیلات و چنگوله در شهرستان‌های دهلران و مهران، از توابع استان ایلام ایجاد شود، هنوز این مهم محقق نشده است. ایلام با داشتن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استان‌های مهم کشور در دوران دفاع‌مقدس بود که با حمله نیروهای بعثی خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکر اقتصادی آن وارد شد. سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد و امروز ایلام یکی از امن‌ترین استان‌های مرزی کشور است. آرامش امروز مرز ایلام مدیون رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و سربازان گمنام و مرزبان بی‌ادعایی است که شبانه‌روز از مرز پاسداری می‌کنند. امنیت مرزی ایلام سبب شده در سال‌های اخیر این استان علاوه بر صادرات از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق، به دروازه عتبات عالیات تبدیل شود. متاسفانه محرومیت اقتصادی و توسعه نیافتن استان ایلام سبب شده که مردم استان نتوانند نقش موثری در معادلات اقتصادی و تجاری با این کشور ایفا کنند. سال گذشته بود که هیات دولت با ایجاد 2 بازارچه مرزی چیلات در شهرستان دهلران و چنگوله در شهرستان مهران موافقت کرد.
 آخرین وضعیت بازارچه‌های جدید مرزی ایلام
معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: بازارچه‌های مرزی نقش بسیار مهمی در مراودات تجاری، صادرات و رونق اقتصادی دارد. ایوب درویشی در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: چنگوله و چیلات از بازارچه‌های اصلی و عمده در استان هستند که باید هرچه زودتر زیرساخت‌های آنها تکمیل شود. وی بیان داشت: خوشبختانه برای تکمیل این دو بازارچه برنامه‌های جدی در حوزه عمرانی در دستور کار قرار گرفته است. وی بیان داشت: بازارچه مرزی مهران در آینده نزدیک به صورت عملیاتی به مرز چنگوله منتقل می‌شود و پایانه مرزی مهران تنها برای تردد اربعین استفاده خواهد شد. معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: همه مبادلات مرزی باید از طریق گمرک صورت بگیرد و بازارچه‌های مرزی تقویت‌کننده این امر هستند. ما در تلاشیم همه مبادلات و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در مرز مهران در قالب گمرک صورت بگیرد. درویشی اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مهران یکی دیگر از موضوعاتی است که به صورت جدی در دستور کار استانداری و مجموعه استان قرار گرفته است.
 تلاش برای تصویب منطقه آزاد تجاری
وی بیان داشت: با توجه به اینکه 8 لایحه مربوط به مناطق آزاد در دست بررسی است، امیدواریم لایحه منطقه آزاد مهران نیز که جزو آنهاست به سرانجام برسد. معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام اظهار داشت: اگر منطقه آزاد تجاری مهران به تصویب برسد، تلاش خواهیم کرد زیرساخت‌های منطقه آزاد تکمیل شود چون این امر بر رونق اقتصادی منطقه تاثیر دارد.
مشارکت مردم ایلام در فعالیت‌های اقتصادی
درویشی تصریح کرد: پس از تکمیل بازارچه‌های چیلات و چنگوله باید برنامه نرم‌افزاری جدی‌تری را برای تجارت در این مناطق فراهم کنیم تا زمینه مشارکت مردم منطقه در فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود. وی عنوان کرد: تکمیل بازارچه‌های چیلات، چنگوله و مشارکت دادن مردم در بحث تجارت یکی از برنامه‌های جدی مدیریت استان است. معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام افزود: ایجاد بازارچه هلاله شمالی با مشارکت کشور عراق در شهرستان ایلام یکی از پیشنهادهایی است که در دستور کار قرار گرفته است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عراق یک کشور مصرف‌کننده است و استان ایلام به خاطر مرز طولانی، مشترکات فراوان فرهنگی، قومی و مذهبی با این کشور دارد براحتی می‌تواند در کشور عراق نفوذ اقتصادی پیدا کند. درویشی گفت: وجود بازارچه‌های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد می‌تواند نقش موثری در تولید ثروت و ایجاد اشتغال در استان داشته باشد.
 لزوم بسترسازی برای رونق تولید در استان
وی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار بگیرد تولید است، چرا که تولید در کنار مرز زمینه صادرات را فراهم می‌کند. درویشی افزود: هم‌مرز بودن با کشور عراق تکمیل‌کننده تولید در استان است و این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌های ملی و بین‌المللی در استان را فراهم می‌کند. وی بیان داشت: یکی از برنامه‌های مهمی که در دستور کار ما قرار گرفته است جلب و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار به استان است تا رونق اقتصاد در استان افزایش یابد. برنامه‌های اقتصادی و استفاده از تسهیلات استانی و خارج از استان مهم‌ترین مساله در رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار به استان است و این برنامه‌ها از اولویت‌های مدیریت استان خواهد بود.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام اظهار داشت: برای سرمایه‌گذاری در استان باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود و در تلاش هستیم با توجه به محرومیت مزمنی که در استان وجود دارد، معافیت‌ها و شرایط ویژه‌ای را برای جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در استان فراهم کنیم.
استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای اشتغال در استان
یک کارشناس اقتصادی گفت: وجود بازارچه‌ها به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان‌های مرزی بهترین زمینه برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است. هدایت افسرده در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: مرز مشترک استان ایلام و کشور عراق بهترین زمینه برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال است و راه‌اندازی و گسترش بازارچه‌های مرزی در استان ایلام می‌تواند رشد شاخص‌های اقتصادی در استان را بالا ببرد. 
نبود صنایع مادر در استان‌های مرزی
وی بیان داشت: یکی از مشکلات عدیده در استان‌ها و شهرهای مرزی نبود کارخانه‌های بزرگ صنعتی و مادر است و همین امر سبب شده حجم سرمایه‌گذاری بسیار پایین باشد. افسرده بیان داشت: متاسفانه اکثر استان‌های مرزی کشور محرومند و دلیل عمده محرومیت آنها هم نبود کارخانجات و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی است. وی اضافه کرد: دولت باید در این راستا زمینه حضور سرمایه‌گذاران در استان‌های مرزی را فراهم کند تا علاوه بر توسعه اقتصادی، زمینه ایجاد امنیت، اشتغال و مهاجرت معکوس را فراهم کند. کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با توجه به وجود مرز مشترک ایلام با کشور عراق، ایجاد بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله علاوه بر توسعه اقتصادی، زمینه ایجاد اشتغال و از طرفی زمینه امنیت محلی، ملی و معیشت مردم استان را در پی دارد. وی تصریح کرد: ساخت بازارچه کوله‌بری در استان ایلام می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌های متقابل ایران و عراق فراهم کند به طوری که با ایجاد مرزهای چنگوله و چیلات، استان ایلام را به شاهراه جنوب‌شرقی عراق و مسیر ترانزیتی بسیار بااهمیت بصره - بغداد متصل می‌کند. وی بیان داشت: مسؤولان استان باید در راستای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد کارخانه‌های بزرگ با توجه به فرصت هم‌مرز بودن با عراق چاره‌اندیشی کنند، چرا که این امر سبب خواهد شد عمده مشکل بیکاری استان به حداقل برسد.


Page Generated in 0/0056 sec