printlogo


کد خبر: 191070تاریخ: 1397/1/27 00:00
پیام فرزند جمال عبدالناصر به اسد:
سوریه، قلب تپنده جهان عرب است

«عبدالحکیم عبدالناصر» پسر جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر در پیامی برای بشار اسد، ضمن محکوم کردن حمله سه‌گانه اخیر علیه این کشور، حمله سه‌گانه به مصر در سال ۱۹۵۶ را یادآور شد. عبدالحکیم در پیام خود نوشت: همانگونه که مصر در حمله سه‌گانه سال ۱۹۵۶ میلادی در جنگ کانال سوئز موفق به دفع آن حمله شد و نبرد کانال سوئز به گورستان دوره استعمارگری تبدیل شد، سوریه، قلب تپنده جهان عرب همانگونه که جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر آن را می‌خواند، می‌تواند گورستان استعمار در شکل جدیدش باشد؛ استعماری که گمان می‌کند از طریق خائنان همسو با خود می‌تواند خواسته‌هایش را بر ما تحمیل کند اما هرگز اینگونه نخواهد بود.
واکنش‌های متفاوت در جهان عرب
کشورهای عرب نیز هر یک مواضع متفاوتی نسبت به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اتخاذ کردند و این موضوع اختلاف عمیق این کشورها را درباره بحران سوریه آشکارتر کرد. عربستان سعودی، قطر و بحرین ضمن حمایت از این حمله، ادعا کردند دولت سوریه به استفاده از اسلحه شیمیایی علیه مردم این کشور ادامه داده است. سلطان‌نشین عمان نیز اعلام کرد مسقط انگیزه آمریکا، انگلیس و فرانسه را برای حمله به سوریه درک می‌کند. عراق نیز حمله به سوریه را یک اقدام خطرناک توصیف کرد و نسبت به آثار آن بر ثبات و امنیت منطقه هشدار داد. در عین حال دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس ضمن حمایت از تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، این اقدام را پیام مستقیمی برای نظام سوریه دانست. مصر نیز نگرانی خود را نسبت به تشدید حمله نظامی به سوریه ابراز داشت و نسبت به عواقب آن بر ملت سوریه هشدار داد. همچنین لبنان اعلام کرد حمله به سوریه نمی‌تواند برای بحران این کشور راهگشا باشد، بلکه مانع پایان گرفتن دردهای مردم سوریه می‌شود. همچنین الجزایر ضمن ابراز تاسف از حمله به سوریه، خواستار تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور شد.
واکنش گروه‌ها و جریان‌های مقاومت در منطقه
جنبش «نجباء» از گروه‌های مقاومت اسلامی که در عراق و سوریه علیه داعش می‌جنگد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: همپیمانان سوریه نخواهند گذاشت این کشور لقمه‌ای آسان برای آمریکا و متحدان تکفیری‌اش شود. هاشم موسوی، سخنگوی این جنبش تاکید کرد: حماقت دولت آمریکا و متحدانش، نقشه جبهه‌بندی و درگیری‌ها را تغییر داده است و آنها خود باید عواقب این تجاوز را بپذیرند. حزب تونسی «حرکه الشعب» هم در بیانیه‌ای گفت: تنها گناه محور مقاومت از جمله سوریه، مقابله با تروریست‌هاست و چون با شکست آنها برنامه‌ها و طرح‌‌های متجاوزان و حامیان تروریسم خنثی شده است، به سوریه حمله نظامی کردند.


Page Generated in 0/0059 sec