printlogo


کد خبر: 191090تاریخ: 1397/1/27 00:00
اخبار

ایراد شورای نگهبان به یک لایحه ابهام برانگیز
متن لایحه پالرمو را اشتباه ترجمه کرده‌اند
رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو با متن اصلی آن مغایرت دارد و این موضوع طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور به وی برای بررسی اعلام خواهد شد. اللهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست روز یکشنبه کمیسیون قضایی مجلس گفت: در نشست امروز [دیروز] اعضای کمیسیون، لایحه‌الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو این بود که متنی که دولت به عنوان لایحه پیشنهادی ترجمه و آن را به مجلس تقدیم کرده با متن اصلی آن تطابق نداشته و دارای اختلافات زیادی است و در همین راستا لازم است دولت در ارائه لوایح خود به مجلس دقت لازم را داشته باشد تا این اتفاق نیفتد چرا که ما به لایحه‌ای که از طرف دولت می‌آید اعتماد می‌کنیم. ملکشاهی خاطرنشان کرد: بر همین اساس مقرر شد نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بنویسیم و از وی بخواهیم این موضوع را بررسی کند و ترجمه صحیح متن به مجلس ارائه شود و به زیرمجموعه‌ای که این لوایح را تنظیم می‌کند تذکر لازم داده شود چرا که این لوایح در هیأت وزیران بررسی و تصویب می‌شود.

ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون:
هیچ کشوری حق اقدام خودسرانه علیه سایر کشورها را ندارد
وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از اقدام خودسرانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه در تجاوز به سوریه، به وزیر خارجه انگلیس یادآور شد: هیچ کشوری به‌طور خودسرانه حق اجرای مقررات تنبیهی علیه سایر کشورها را خارج از موازین بین‌المللی ندارد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، ضمن محکومیت حمله خودسرانه به سوریه، مجدداً بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی تاکید کرد و با یادآوری سابقه کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایران توسط صدام با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه از برخورد دوگانه غرب انتقاد کرد. وزیر امور خارجه اقدام به حمله قبل از ورود بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را سوال‌برانگیز خواند و افزود: 2 حمله‌ای که به بهانه سلاح شیمیایی به سوریه انجام شد درست در مقاطعی بود که ارتش سوریه دست برتر را در مقابل تروریست‌ها داشت و آنها را در آستانه شکست قرار داده بود. ظریف به وزیر خارجه انگلستان یادآور شد: از ابتدای مطرح شدن خلع سلاح شیمیایی سوریه اعلام کردیم گروه‌های مسلح تروریستی سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارند که به آن توجه نشد. وزیر امور خارجه کشورمان در پایان با انتقاد از اقدام خودسرانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه در تجاوز به سوریه، به وزیر خارجه انگلستان یادآور شد: هیچ کشوری به‌طور خودسرانه حق اجرای مقررات تنبیهی علیه سایر کشورها را خارج از موازین بین‌المللی ندارد.

پیشنهاد تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک جدید توسط چین در ایران
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به حضور در اجلاس همکاری‌های هسته‌ای ایران و چین گفت: در زمینه تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک توسط چین در ایران گفت‌وگوهایی انجام شد. مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اجلاس اخیر همکاری‌های هسته‌ای ایران و چین که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: این اجلاس با میزبانی چین و حضور کشورهای 1+5 برگزار شد. در مجموع همایش غنی و پرمحتوایی برگزار شد و طرف‌های ایرانی و چینی، موضوعات خود را در همایش و سمینار ارائه دادند. وی با اشاره به بازدید از نیروگاه‌های هسته‌ای چین، گفت: مذاکراتی درباره همکاری‌های متقابل و تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک  در ایران توسط چین صورت گرفت. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: این پیشنهاد مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفت و مقرر شد در سطوح دیگر، این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر فقط کشور روسیه با ایران در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای همکاری دارد و امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته از توان کشور چین برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای جدید استفاده کنیم.
 


Page Generated in 0/0050 sec