printlogo


کد خبر: 191091تاریخ: 1397/1/27 00:00
لاریجانی: سعودی‌ها با تقدیم اموال ملت خود به آمریکاآنان را ترغیب به بمباران سوریه کردند
اجلاس ظهران اعتباری ندارد
ولایتی: اجلاس سران اتحادیه عرب به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی‌اعتبار است

واکنش‌ها به اقدام جنایتکارانه آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمله سحرگاه روز شنبه به سوریه همچنان ادامه دارد. اگرچه پس از روز شنبه و انجام عملیات مشترک 3 کشور عضو شورای امنیت در هدف قرار دادن برخی پایگاه‌‌های نظامی سوریه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر از پایان موفقیت‌آمیز(!) این تهاجم نظامی خبر داد اما در سوی دیگر میدان، همپیمانان دولت سوریه یعنی ایران و روسیه نه‌تنها این عملیات را پیروزمندانه و موفقیت‌آمیز برای آمریکا و متحدانش ندانستند که به این 3 کشور نسبت به تبعات این اقدام هشدار دادند. به گزارش «وطن‌امروز»، تحلیلگران مسائل غرب آسیا و بویژه بحران سوریه معتقدند این عملیات نظامی با پشتیبانی مالی عربستان سعودی انجام شده است و این کشور که طی چند سال گذشته بازوی لجستیکی و مالی گروهک‌‌های تروریستی مستقر در عراق و سوریه بوده است، در این جنایت نیز شریک بوده و بر همین اساس نیز وزیر خارجه این کشور پس از پایان این عملیات، در بیانیه‌ای از عملیات نظامی انجام‌شده علیه اهداف نظامی سوریه حمایت کرد. اما این عملیات کوتاه با رهگیری و انهدام 71 موشک از 103 موشک شلیک شده، بر خلاف ادعاهای ترامپ، بدون هیچ دستاورد دندانگیری برای سعودی‌ها خاتمه یافت تا در کنار محکومیت اقدام 3 کشور غربی، بخشی از تحلیل‌ها پیرامون این حمله، متوجه حاکمان جوان و بی‌تجربه سعودی باشد. در چنین شرایطی سران عرب در ظهران عربستان گرد هم آمدند و بار دیگر ادعاهایی علیه ایران مطرح کردند. پس از واکنش‌های روز شنبه حسن روحانی، محمدجواد ظریف و برخی مقامات نظامی و سیاسی کشورمان پیرامون این جنایت، روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب نیز به جنایت آمریکایی‌ها و متحدانش در سوریه واکنش نشان دادند. لاریجانی این‌گونه ماجراجویی‌ها که در 7 سال گذشته نیز در سوریه اتفاق افتاده را ناموفق و صرفا یک ژست قلدرمآبی خواند و از باقی ماندن خیانت برخی کشورهای مسلمان در این گونه کثافت‌کاری سیاسی در ذهن توده‌‌های مومن سخن گفت. او از پیش‌دستی سعودی‌ها در تقدیم اموال ملت خود به آمریکایی‌ها برای ترغیب واشنگتن به بمباران سوریه گفت. ولایتی نیز معتقد است سعودی‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند می‌توانند طی چند هفته‌ کار سوریه را تمام کنند اما امروز سوریه به قدری قوی شده است که به هیچ‌وجه حتی یک درصد هم امکان ندارد آمریکا، انگلیس و فرانسه با حملات خود بتوانند به اهداف تجاوزکارانه‌شان برسند.
ژست قلدرمآبی
براساس این گزارش، علی لاریجانی در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز بعثت نبی مکرم اسلام، اظهار داشت: این روز مظهر مسیر کمال انسانیت و اتحاد مسلمانان است اما با کمال تاسف در روز گذشته (شنبه) و در چنین روز وحدت‌آفرینی برای مسلمانان، شاهد بودیم 3 کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه خلاف همه نظامات بین‌المللی به یک کشور اسلامی وحشیانه حمله کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاسف‌آورتر اینکه برخی کشورهای اسلامی در کنار رژیم صهیونیستی و سران کفر از این جنایت حمایت کردند. رئیس نهاد قانونگذاری کشور بیان کرد: سال‌ها با کمک کشورهای بزرگ و برخی دولت‌‌های یاغی منطقه اطراف دمشق لانه تروریست‌ها شده بود و هر زمان با سلاح‌‌های پیشرفته دمشق را ناامن می‌کردند. اقدام اخیر ارتش سوریه پاکسازی این منطقه بود کاری که کشورهای حامی تروریست‌ها باور نمی‌کردند در زمان نسبتا کوتاه عملی شود. لذا پیش‌دستی سعودی‌ها در تقدیم اموال ملت خود به آمریکایی‌ها که در کمال فضاحت انجام شد آنان را ترغیب به بمباران سوریه کرد تا به تصور خود معادله را عوض و مجددا پناهگاه تروریست‌ها را احیا کنند. اینکه آیا با چنین اقدام غیرقانونی به هدف خود می‌رسند سرابی بیش نیست. وی افزود: در 6 ، 7 سال اخیر اینگونه ماجراجویی‌ها وجود داشت که هر بار ناموفق بودند و آنچه ماند صرفا یک ژست قلدرمآبی بود اما خیانت برخی کشورهای مسلمان در این‌گونه کثافت‌کاری سیاسی در اذهان توده‌‌های مومن باقی خواهد ماند. دکتر لاریجانی ادامه داد: آیا این اقدام برای آنها ذلت‌آور و خجالت‌آفرین نیست که در روز بعثت پیامبر(ص) که روز وحدت مسلمانان است این کشورها با خوشحالی در کنار سران کفر و تروریست‌ها قرار گرفتند و با مسرت خیانت خود را اعلام کردند. پس از پایان سخنان علی لاریجانی، نمایندگان در صحن علنی مجلس، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس» سر دادند.
آمریکا در سوریه به جایی نمی‌رسد
مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب نیز ادعاهای غربی‌ها برای حمله به سوریه را بهانه‌جویی آنان برای جبران شکست‌‌های اخیر تروریست‌ها دانست. علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار عضو کمیته مشورتی سیاست خارجی چین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای بحران سوریه که توسط آمریکا و متحدان آن علیه دولت قانونی سوریه صورت گرفت ایران در کنار سوریه ایستاد و همچنان حمایت از دولت قانونی سوریه را ادامه می‌دهد. آنچه آمریکایی‌ها به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه‌جویی برای جبران شکست‌‌های اخیر تروریست‌ها در خاک سوریه است و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.  وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشست سران عرب در عربستان برگزار می‌شود، با توجه به نزدیک شدن به زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس، پیام‌تان به سران عرب چیست؟ گفت: این اجلاس‌هایی که با محوریت و فشار دولت عربستان برگزار می‌شود، به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی‌اعتبار است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سال‌هاست ملت فلسطین فشاری را به ناحق از طرف اسرائیل، آمریکا و مرتجعان منطقه به سرکردگی عربستان تحمل می‌کند. وی گفت: بدون شک دولت و ملت سوریه پیروز می‌شوند و نیازی هم به حمایت برخی مسؤولان ضعیف‌النفس کشورهای عربی ندارند. برخی کشورهای شرافتمند عرب همچون عراق، تونس، لبنان، الجزایر و... همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کرده‌اند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه این نشست اصلا اهمیتی ندارد، اضافه کرد: نتیجه این نشست جز صدور بیانیه‌ای که از قبل از سوی دولت متزلزل سعودی دیکته شده است، چیز دیگری نیست.  مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه متجاوزان مرد میدان نیستند، اظهار داشت: چه سعودی‌ها و صهیونیست‌ها و چه آمریکایی‌ها  تروریست‌‌‌هایی را از ۸۰ کشور علیه دولت قانونی سوریه بسیج کردند و دولت و ملت سوریه 7 سال است در برابر فشارها مقاومت کرده‌‌‌اند. وی تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند می‌توانند چند هفته‌ای کار را تمام کنند اما 7 سال به طول انجامیده است. امروز سوریه به قدری قوی شده است که به هیچ‌وجه حتی یک درصد هم امکان ندارد آمریکا، انگلیس و فرانسه بتوانند به اهداف تجاوزکارانه خود برسند.


Page Generated in 0/0057 sec