printlogo


کد خبر: 191182تاریخ: 1397/1/29 00:00
چگونه سعودی مفتضحانه‌ترین نشست اتحادیه عرب را میزبانی کرد؟
راز لغو سفر امیر قطر به عربستان

نشست سران اتحادیه عرب در عربستان تبدیل به یک افتضاح سیاسی کامل برای رژیم سعودی و حاکم مرتجع عربی شد. رسوایی‌هایی چون فرار سران عربی از ریاض به شهرک شیعه‌نشین دمام از ترس موشک‌های یمنی گرفته تا افشای توطئه بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای ترور امیر قطر و همچنین یادآوری مساله فراموش شده «فلسطین» به حکام عربی توسط رئیس‌جمهور یک کشور مسیحی یعنی روسیه باعث شد اجلاس
بیست و نهم سران عربی به یکی از ننگین‌ترین نشست‌های تاریخ اتحادیه عرب تبدیل شود. این در حالی است که رد دعوت رسمی رژیم سعودی از امیر قطر برای شرکت در نشست سران عرب از سوی بن‌حمد، تبدیل به یک جنجال سیاسی جدید ظرف روزهای اخیر شده و حتی واکنش عصبی برخی رسانه‌های دولتی عربستانی و مقامات اماراتی را هم در پی داشته است. در این میان گزارش سرویس اطلاعاتی قطر از این معمای سیاسی رازگشایی کرد. به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی‌میرر، شیخ تمیم بن‌حمد در ابتدا دعوت رسمی پادشاه سعودی برای شرکت در نشست دمام را پذیرفت و به ریاض اطلاع داد در این نشست شرکت خواهد کرد اما روز بعد و در آستانه افتتاح اجلاس، تغییر لحن وزیر خارجه سعودی درباره موضوعات اصلی اجلاس که هیچ نشانی از بحث مصالحه عربستان و شرکایش با قطر در آن دیده نمی‌شد، از تغییرات خارج از برنامه حکایت داشت. حال فاش می‌شود شیخ تمیم یک ساعت و ربع مانده به آغاز نشست اعلام کرد سفرش به عربستان را لغو کرده است. تصمیم او بر مبنای یافته‌های وحشتناک سرویس اطلاعاتی قطر بود مبنی بر احتمال ترور امیر در خاک عربستان و انداختن آن به گردن داعش. به گزارش دیلی‌میرر، همانند گروگانگیری نخست‌وزیر لبنان در ریاض، اینجا هم ردپای ولیعهد سعودی در عملیات ترور امیر قطر دیده می‌شود. گویا بن‌سلمان بر این باور بود که تنها راه تحمیل شروط عربستان بر قطر کشته شدن امیر آن است و کسی که پس از او قدرت را در دست بگیرد تسلیم شروط عربستان و امارات خواهد شد. طبق برآورد دستگاه اطلاعاتی قطر چنانچه شیخ تمیم ترور می‌شد، زمینه کودتا در این شیخ‌نشین کوچک خلیج‌فارس مهیا می‌شد  و افسرانی که تمایلات سعودی دارند از طریق روابط با سرویس اطلاعاتی سعودی کنترل اوضاع را به دست می‌گرفتند.
بیست‌ و نهمین دور اجلاس سران عرب روز یکشنبه در حالی در عربستان برگزار شد که از بیش از ۱۰ ماه از اختلافات شدید بین 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر و قطع روابط دیپلماتیک آنها در کنار بسته شدن تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی با این شیخ‌نشین کوچک می‌گذرد و عضویت جمهوری عربی سوریه در اتحادیه عرب همچنان تحت نفوذ آمریکا و اسرائیل در حالت تعلیق است.
در حقیقت نه‌تنها خبری از عادی‌سازی روابط میان این کشورهای عربی نیست بلکه رژیم عربستان با آغاز پروژه احمقانه کانال دریایی سلوی به منظور تبدیل شبه‌جزیره قطر به یک جزیره و منزوی کردن آن به لحاظ جغرافیایی، در آستانه اجلاس سران اتحادیه به آتش اختلافات ریاض با دوحه دامن‌ زده است. «محمد بن‌عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر که باید در دمام عربستان می‌بود مجبور شد درباره طرح محاصره آبی کشورش و طرد آن از شورای همکاری خلیج‌فارس با شبکه فاکس‌نیوز  مصاحبه کرده و فرمان ترامپ برای وحدت کشورهای عربی را یادآوری کند. حال آنکه ترامپ، بارها همین شیخ‌نشین‌ها را گاوهای شیرده و کشورهایی طفیلی خوانده است.
تأکید پوتین بر مسأله فلسطین
اتحادیه عربی تحت فرمان راننده ناشی سعودی و تحت بردگی ترامپ دیوانه به چنان فلاکتی افتاده که رئیس‌جمهور روسیه دیروز با پیامی به نشست سران آن، به آنها پیشنهاد تضمین امنیت‌شان را داد. پوتین نیز با بهره‌گیری از تفرقه موجود در جهان عرب و سیاست متشتط آمریکا در منطقه خاورمیانه فرصت را غنیمت شمرد و دیروز در پیامی خطاب به سران اتحادیه عرب برای تأمین امنیت منطقه‌ای که آمریکا امنیت آن را مختل کرده است اعلام آمادگی کرد. رهبر کرملین رهبران عربی را به مرحله پساداعش و مشارکت در فرآیند فعال‌سازی راه‌حل سیاسی و  بازسازی و حل مشکلات جدی در کشورهای عراق و سوریه فراخواند. جالب اینکه پوتین در یک یادآوری شرم‌آور برای شیوخ عربی، برخلاف بسیاری از این دست‌نشاندگان که در حال حذف صورت‌مساله فلسطین به خیال حل نهایی مشکل هستند، عادی‌سازی پایدار اوضاع در خاورمیانه را بدون یافتن راه‌حلی ریشه‌ای برای مساله فلسطینیان غیرممکن دانست.
 


Page Generated in 0/0065 sec