printlogo


کد خبر: 191189تاریخ: 1397/1/29 00:00
چهارگوشه

انتقاد صدر از بیانیه اتحادیه عرب
رهبر جریان صدر در عراق در اشاره به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب که نوک پیکان حملات را علیه ایران نشانه رفت، اظهار داشت: «بیست‌ونهمین نشست سران اتحادیه عرب در حالی در شهر ظهران عربستان به کار خود پایان داد که هیزم در آتش افکند و تمام اهتمام خود را به نزاع و درگیری با جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرد که این امری خالی از درگیری‌های طایفه‌ای میان 2 کشور نیست». مقتدا صدر متذکر شد: «این امر، بحران سیاسی را تشدید خواهد که موجب افزایش رنج و درد ملت‌ها خواهد شد».

خداحافظی یک مقام ارشد دیگر با کاخ سفید
در راستای آخرین تغییرات در میان مقام‌های تیم امنیت ملی آمریکا، راب جویس به عنوان هماهنگ‌کننده امنیت سایبری دونالد ترامپ که یک کارمند منصوب‌شده از سوی آژانس امنیت ملی برای یک ماموریت موقت در شورای امنیت ملی آمریکا بوده، بنا به اعلام یک منبع آگاه دیگر به کار در کاخ سفید ادامه نداده و قرار است به آژانس امنیت ملی بازگردد. گزارش شده جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید دولت ترامپ به دنبال شکل‌دهی مجدد تیم خود است.

حمله انتحاری داعش به جنوب سامرا
یک منبع در پلیس عراق اعلام کرد که در حمله داعش در جنوب سامرا 4 تن کشته و زخمی شدند. طبق گزارش این منبع، یک عامل انتحاری خود را در مرکز پلیس دلف در نزدیکی روستای العذیه در جنوب شهرک الاسحاقی منفجر کرد. منبع یادشده همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی بر اینکه کنترل این مکان را در دست بگیرند، تاکید دارند. داعش در صلاح‌الدین گهگاهی برای حمله علیه مناطق آزادشده عراق تلاش می‌کند اما نیروهای عراقی موفق شده‌اند این حملات را ناکام بگذارند.

اعتصاب غذای نماینده مصر در داخل پارلمان
 احمد فاروق، نماینده پارلمان مصر در جلسه عادی پارلمان تحصن در داخل ساختمان آن و اعتصاب غذای خود را اعلام کرد. این نماینده مصری دلیل اعتصاب غذای خود را نادیده گرفته شدن منطقه منشاه القناطر در استان جیزه توسط دولت خواند و گفت، این منطقه از اولویت‌های دولت حذف شده است. رئیس پارلمان به این اقدام فاروق اعتراض کرد و گفت اگر هر نماینده‌ای که نتواند درخواست‌های ساکنان حوزه خود را برآورده کند، دست به اعتصاب بزند، در آن صورت ۵۹۶ نماینده داخل مجلس تحصن خواهند کرد.

شکایت تجاری اروپا از آمریکا
اتحادیه اروپا از واشنگتن به خاطر افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. به گزارش دویچه‌وله، این شکایت به رغم این بود که دولت ترامپ به صورت موقت قانون اعمال افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده را برای کشورهای عضو اتحادیه لغو کرده بود. بروکسل با رد بهانه‌های مطرح شده از سوی واشنگتن مبنی بر افزایش تعرفه‌های مزبور به دلایل حفاظت از امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده و به دنبال دریافت غرامت از آمریکاست. پیش‌تر نیز چین به همین دلیل از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده بود. اتحادیه اروپایی قرار بود در این باره با طرف آمریکایی مذاکراتی داشته باشد اما فعلا انجام هرگونه مذاکره را در شرایطی که آمریکا اروپا را تهدید می‌کند، رد کرده است.

درخواست عفو بین‌الملل درباره شهدای فلسطینیان
عفو بین‌الملل خواستار پایان یافتن استفاده از قوه قهریه علیه فلسطینیان از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی و تحقیقات مستقل درباره کشتار معترضان بی‌دفاع شد. راهپیمایی بزرگ بازگشت که از ۳۰ مارس آغاز شده، تا ۱۵مه مصادف با هفتادمین سالگرد اشغال اراضی فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت. هدف ساکنان غزه، تأکید بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در بند 11 آن، حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان به رسمیت شناخته شده است. طی این مدت، 32 فلسطینی شهید و بیش از 3 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0061 sec