printlogo


کد خبر: 191199تاریخ: 1397/1/29 00:00
آیا پرحاشیه‌ترین طرح ترافیک پایتخت به سرانجام می‌رسد؟
سرگیجه طرح ترافیک!
معاون فرماندار: به احتمال زیاد مهلت طرح ترافیک سال گذشته تا اواخر اردیبهشت ماه تمدید می‌شود

گروه اجتماعی: نزدیک به یک ماه از شروع سال جدید گذشت و هنوز خبری از نهایی شدن زمان اجرای طرح پرحاشیه ترافیک پایتخت نیست. طرحی که با تغییر مدیریت شهری دچار تغییر شد و می‌توان گفت جزو میراث‌های برجا مانده مدیریت 7 ماهه نجفی در شهرداری تهران است! این روزها هر ساعت خبری جدید از تغییر در زمان اجرا و نحوه اجرای طرح منتشر می‌شود؛ بماند که در ابتدا مخالفت‌های زیادی با اجرای طرح از سوی کارشناسان و پلیس شد! از سوی دیگر فرمانداری نیز یکی دیگر از مخالفان اجرای این طرح بود که در نهایت با تغییرات مدنظر فرمانداری طرح به تایید رسید اما با این تفاسیر تازه‌ترین خبرها حاکی از این است که با توجه به بررسی این طرح در دیوان عدالت اداری  امکان لغو آن وجود دارد.
جالب اینجاست برخلاف اعلام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری که 26 فروردین گفته بود «زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک از اول اردیبهشت‌ماه تامین شده است»، تاریخ جدیدی از سوی برخی اعضای شورای شهر برای اجرای طرح ترافیک جدید اعلام شد.
اجرای طرح از اواسط اردیبهشت
در همین باره، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر گفته است: «معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگویی داشته و احتمال داده‌اند تا اواسط اردیبهشت طرح ترافیک قدیم تمدید شود، البته بنده چنین موضوعی را هنوز از آقای پورسیدآقایی نشنیده‌ام». این در حالی است که الهام فخاری، یکی دیگر از اعضای شورای پنجم تهران از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک خبر داده و احتمال اجرای طرح از پایان اردیبهشت را مطرح کرده است.
فخاری افزود: در صورتی که طرح جدید مورد تایید شورا نباشد، احتمال تمدید طرح قدیم تا پایان اردیبهشت هم وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت: همان‌گونه که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به شورا عنوان کرده بود، ما منتظر تغییرات بزرگ و ویژه در بحث طرح ترافیک هستیم اما تاکنون گزارشی از آن به ما ارائه نشده است. روز گذشته نیز در پی تجمع برخی رانندگان آژانس‌ها مقابل شورای شهر در اعتراض به عوارض طرح جدید ترافیک خبری مبنی بر احتمال تمدید زمان طرح ترافیک 96 تا پایان اردیبهشت از سوی معاون فرماندار تهران اعلام شد.
تجمع رانندگان آژانس مقابل شورای شهر
تعدادی از رانندگان آژانس روز گذشته مقابل شورای شهر تهران تجمع و به نحوه نرخ‌های طرح ترافیک و سهمیه‌ها اعتراض کردند. با تغییر طرح ترافیک در سال جاری و با توجه به کاهش سهمیه طرح ترافیک یک ساله، رانندگان آژانس به‌رغم تخفیف  50 درصدی که برای‌شان در نظر گرفته شده است، با مشکلاتی مواجه می‌شوند. رانندگان آژانس معتقدند نرخ‌های طرح ترافیک جدید باید تغییر کند. یکی از رانندگان آژانس درباره مشکلات و دلیل تجمع گفت: در گذشته طرح ترافیک برای رانندگان آژانس 650 هزار تومان بود اما حالا به یک‌باره به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که تردد تاکسی‌های اینترنتی بازار آژانس‌ها را کساد کرده است و به صرفه نیست بتوان از این طرح استفاده کنیم و حالا تکلیف ما چه می‌شود.
تمدید طرح 96 تا پایان اردیبهشت
در همین باره، معاون فرماندار تهران گفت: به احتمال اعتبار طرح ترافیک سال 96 تا اواخر اردیبهشت امسال تمدید می‌شود. غلامحسین آرام اظهار داشت: به احتمال زیاد مهلت طرح ترافیک سال گذشته تا اواخر اردیبهشت‌ماه تمدید می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به زمان ثبت‌نام و بررسی مدارک، در حال بررسی هستیم که آرم طرح ترافیک سال 96 تا اردیبهشت امسال اعتبار داشته باشد. گفتنی است خبر دیگری که روز گذشته پیرامون طرح ترافیک اعلام شد، شروط اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران بود. تعیین تعداد سهمیه‌های خاص در طرح جدید نیز یکی دیگر از پاشنه‌های آشیل طرح 97 است. موضوعی که هنوز بلاتکلیف مانده و سهمیه‌بگیران خاص از جمله خبرنگاران، معلولان و جانبازان نمی‌دانند آیا موفق به گرفتن طرح ترافیک می‌شوند یا خیر؟
به نظر می‌رسد پس از حرف و حدیث‌های گوناگون برای تصویب طرح جدید ترافیک در شورا و سپس رفت و برگشت‌های میان پلیس راهنمایی و رانندگی، فرمانداری و شورای شهر، باید همچنان برای اجرای این طرح نیز شاهد بدقولی‌ها و موکول کردن آن به تاریخ‌های جدید باشیم. مهیا نبودن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیک و ناکارآمدی مدیریت جدید، آینده اجرای طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و شهروندان تهرانی هر روز منتظر شنیدن خبر جدیدی از طرح ترافیک 97 هستند.


Page Generated in 0/0067 sec