printlogo


کد خبر: 191208تاریخ: 1397/1/29 00:00
اخبار

افزایش غیرقانونی قیمت لوازم خانگی
در حالی که هنوز هیچگونه مجوز قانونی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، شرکت‌های تولید لوازم خانگی بدون مجوز، قیمت‌های پخش خود را بین ۱۵ تا ۱۸ درصد افزایش داده‌اند. به گزارش فارس، در چند ماه اخیر  به دلیل التهابات بازار ارز، بازار لوازم خانگی دچار تلاطماتی شد به طوری که از هفته گذشته برخی واحدهای صنفی به دلیل عدم عرضه کالا توسط شرکت‌های لوازم خانگی  و عدم عرضه فهرست جدید قیمت‌ها ترجیح دادند واحدهای خود را موقتی تعطیل کنند. به گفته فعالان این بازار، بیشتر شرکت‌های لوازم خانگی بدون ارائه فهرست جدید قیمت به واحدهای صنفی، قیمت‌ها را بین 15 تا 18 درصد افزایش داده‌اند.  فعالان بازار لوازم خانگی که عدم عرضه کالا توسط شرکت‌‌ها به بازار گلایه‌مند هستند، می‌گویند: «اگر هم در این شرایط کسادی بازار مشتری به ما مراجعه کند، جوابگوی تقاضای وی نیستیم و در صورتی می‌‌توانیم نیاز مشتری را برطرف کنیم که آن کالا را در فروشگاه خود داشته باشیم». محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: «شرکت‌های لوازم خانگی اعلام کرده‌اند از اول اردیبهشت اجناس خود را به بازار عرضه می‌کنند. البته شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش 10 درصدی قیمت درخواست داشته‌اند ولی هنوز با آن موافقت نشده است».


ممنوعیت کارمندان ۱۲ دستگاه دولتی از ارائه خدمات مهندسی
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل اجرایی وزارت راه‌وشهرسازی درباره ممنوعیت مداخله کارمندان دولتی در ارائه خدمات مهندسی خبر داد. حامد مظاهریان با اشاره به اصلاح دستورالعمل اجرایی دستورالعمل اجرایی وزارت راه‌وشهرسازی درباره ممنوعیت مداخله کارمندان دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات مهندسی به تسنیم گفت: 5 بهمن سال گذشته وزارت راه‌وشهرسازی بخشنامه منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می‌آورد را ابلاغ کرد که شامل کارمندان 9 دستگاه دولتی می‌شد. همچنین  3 دستگاه دولتی جدید نیز به بخشنامه منع مداخله کارمندان دولت در ارائه خدمات مهندسی افزوده شد. وی تاکید کرد: همچنین «الزام» در تحویل پروانه صلاحیت مهندسان در اصلاحیه «اختیاری» شده است. گفتنی است سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان (سازمان نظام کاردانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها)، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران 3 دستگاه‌ دولتی هستند است که به 9 دستگاه قبلی مشمول بخشنامه ممنوعیت مداخله در ارائه خدمات مهندسی افزوده شده‌اند.


نرخ بیکاری پارسال 12/1درصد شد
مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال ١٣٩٦ به میزان 3/40 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٦ بالغ‌بر 3/40 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٥) 9/0 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که 3/25 درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٦ بیکار بوده‌اند. تعداد شاغلان در سال ١٣٩٦ به ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر رسید که نسبت به سال قبل از آن ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، همچنین نسبت اشتغال در سال ١٣٩٦ به 5/35 درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٥ افزایش یک درصدی داشته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٦، 4/10 درصد جمعیت شاغل‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 8/38 درصد از شاغلان ١٥ ساله و بیشتر ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. در این سال بخش خدمات با 4/50 درصد بیشترین سهم  و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 32 درصد و کشاورزی با
6/17 درصد قرار دارند.


Page Generated in 0/0062 sec