printlogo


کد خبر: 191214تاریخ: 1397/1/29 00:00
وزرای خارجه اتحادیه اروپایی با طرح انگلیس، فرانسه و آلمان برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در راستای راضی کردن آمریکا برای عدم خروج از توافق هسته‌ای مخالفت کردند
برجام در گوشه رینگ
موگرینی: از تلاش انگلیس، فرانسه و آلمان برای گفت‌وگو درباره برخی نگرانی‌‌‌هایی که ترامپ ابراز کرده حمایت‌‌‌‌ می‌کنیم

گروه سیاسی: برخی وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در نشست دوشنبه خود در لوکزامبورگ با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کردند. آنان بدون هیچ اشاره‌ای به اینکه این تحریم‌ها نقض برجام و خلاف روح توافق هسته‌ای است، تنها با این استدلال که مشخص نیست این اقدامات تنبیهی، آمریکا را متقاعد به ماندن در برجام می‌کند یا خیر، با آن مخالفت کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، کمتر از یک ماه تا 12 مه‌ ‌و پایان ضرب‌الاجل دونالد ترامپ برای خروج از برجام در صورت عدم تغییر آن، باقی مانده است و اتحادیه اروپایی تلاش می‌کند در این فرصت، آمریکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای کند. هر چند در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپایی اعضا نتوانستند به نتیجه واحدی درباره تحریم ایران که پیشنهاد انگلیس، فرانسه وآلمان بود دست پیدا کنند، با این حال بروکسل چشم به نتیجه مذاکرات پشت‌پرده این 3 کشور با آمریکا برای تغییر در برجام دوخته است تا این سه کشور اروپایی بتوانند با تغییر توافق هسته‌ای، به برجامی که دونالد ترامپ به دنبال آن است دست پیدا کنند. در همین راستا، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ساعاتی پس از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه، از حمایت بروکسل از تلاش کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو با واشنگتن درباره برخی از نگرانی‌هایی که ترامپ ابراز کرده، گفت. هنوز از مذاکرات پشت‌پرده طرف اروپایی و آنچه 2 طرف درباره آینده توافق هسته‌ای بر سر آن توافق کرده یا می‌کنند، خبری منتشر نشده اما به نظر می‌رسد طرف آمریکایی در کنار اعمال تحریم‌های جدید به دنبال گستردگی نظام بازرسی‌ها در ایران است. واشنگتن تلاش می‌کند در کنار اعمال تحریم‌های جدید به بهانه مسائل منطقه‌ای و موشکی، آژانس انرژی اتمی، مراکز نظامی و حتی دانشگاه‌های ایران را در شمول بازرسی‌های گسترده خود قرار دهد. اروپا اما با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مخالفتی ندارد و منابع مطلع از رایزنی‌های انجام‌شده در روز دوشنبه می‌گویند. وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در آستانه توافق بر سر این موضوع هستند که لازم است گام‌های بیشتری درباره تحریم‌های ایران برداشته شود. تلاش اتحادیه اروپایی برای توسعه تحریم‌ها علیه تهران به بهانه حفظ توافق هسته‌ای، در حالی است که حضور ایران در پای میز مذاکره با 1+5 و دستیابی به برجام، با هدف لغو تحریم‌های اعمال شده صورت گرفت و حالا اروپا می‌خواهد برای حفظ برجام و تداوم منافع(!) ایران از این توافق، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند. روسیه و چین البته با تغییر توافق هسته‌ای مخالفند. روسیه تاکنون بارها اعلام کرده است سیاست این کشور همچنان حمایت و حفظ برجام است و هیچ تغییری را در این زمینه نمی‌پذیرد.
براساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در بروکسل گردهم آمده بودند تا درباره موضع مشترک اتحادیه در قبال مسائل مختلف از جمله ایران و برجام، تصمیمی واحد بگیرند. آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، در میان اروپایی‌ها، ایتالیا با اعمال تحریم‌های جدید به بهانه برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور مخالفت کرده است. استدلال ایتالیا هم این بود که شاید این اقدامات تنبیهی، نتواند ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کند. رئیس‌جمهور آمریکا باید بر اساس قوانین داخلی کشورش 22 اردیبهشت درباره ادامه یا توقف اجرای تعهدات برجامی کشورش تصمیم بگیرد؛ آمریکایی‌ها از اروپایی‌ها خواسته‌اند از اهرم ترس از اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ استفاده کنند و ایران را به قبول برخی موارد از جمله محدود شدن برنامه موشکی، دسترسی نامحدود بازرسان خارجی به همه اماکن نظامی و حتی دانشگاهی ایرانیان و همیشگی شدن محدودیت‌های غنی‌سازی متقاعد کنند. در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپایی رایزنی‌هایی برای اعمال تحریم علیه ایران صورت گرفت اما ایتالیا و اتریش با آن مخالفت کردند.
پس از پایان این نشست و عدم موافقت همه اعضا با تحریم‌های جدید علیه ایران برای جلب نظر ترامپ، «فدریکا موگرینی»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در نشست خبری خود با رسانه‌ها از حمایت این اتحادیه از مذاکرات پشت پرده 3 کشور اروپایی با آمریکا برای تغییر برجام سخن گفت. او از یک‌سو از رفع نگرانی‌های ترامپ درباره برجام دفاع کرد و از سوی دیگر از اجرای کامل توافق هسته‌ای گفت. موگرینی البته این را نیز گفت که برجام را یکی از عناصر راهبردی امنیت‌مان و امنیت منطقه می‌دانیم  اما این به معنای آن نیست که ما با ایران درباره مسائل دیگر یعنی مسائل غیرهسته‌ای گفت‌وگو نمی‌کنیم. فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بعد از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ در یک نشست خبری گفت بروکسل از گفت‌وگوهای میان تروئیکای اروپایی و آمریکا برای «اصلاح برجام» مطابق خواسته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند.
به‌رغم این، موگرینی تأکید کرد این گفت‌وگوها باید در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) باشد. وی گفت: «در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپایی بار دیگر بر تعهد عمیق خود درباره اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرف‌ها تأکید کردیم.» موگرینی تصریح کرد: «از تلاش کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو با واشنگتن درباره برخی از نگرانی‌هایی که ترامپ ابراز کرده هم حمایت می‌کنیم، اما این تلاش‌ها باید در چارچوب توافق فعلی باشد.»
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: «برجام را یکی از عناصر راهبردی امنیت‌مان و امنیت منطقه می‌دانیم.  این به معنای آن نیست که ما با ایران درباره مسائل دیگر یعنی مسائل غیرهسته‌ای گفت‌وگو نمی‌کنیم.»
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از همکاری‌های آمریکا و اروپا درباره مساله دائمی‌شدن محدودیت‌های غنی‌سازی ایران حمایت می‌کند، گفت: «ما خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای به شکل فعلی آن هستیم.»
افزایش حمایت از تحریم ایران در اتحادیه اروپایی
کشورهای اروپایی نمی‌دانند با اعمال تحریم‌های جدید، آمریکا همچنان در برجام خواهد ماند یا خیر اما با این حال بسته‌های تحریمی خود علیه ایران را آماده کرده‌اند و یک به یک تعداد موافقان این تحریم‌ها علیه ایران افزایش پیدا می‌کند. به گزارش فارس، دیپلمات‌های اتحادیه اروپایی از افزایش حمایت  برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به منظور جلب حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت ماندن در برجام خبر می‌دهند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته در جریان دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در لوکزامبورگ روز دوشنبه تصمیمی در این راستا گرفته نشد زیرا برخی کشورها هنوز قانع نشده‌اند که اعمال تحریم‌های جدید، ترامپ را از خروج از برجام منصرف کند.
با وجود این، منابع مطلع از رایزنی‌های انجام‌شده در روز دوشنبه می‌گویند وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در آستانه توافق بر سر این موضوع هستند که لازم است در این باره اقدام شود. 
وزیر خارجه دانمارک گفت: «فکر می‌کنم اکثریت کشورهای اروپایی بر این باورند که لازم است در زمینه تحریم‌ها گام‌های بیشتری برداشته شود.» وزیر خارجه ایرلند می‌گوید ممکن است کشورهای اروپایی تا قبل از ضرب‌الاجل ۱۲ مه ‌برای تحریم‌های جدید علیه ایران اقدام کنند. 
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، میان وزرای خارجه اتحادیه اروپایی رایزنی‌هایی برای اعمال تحریم‌هایی علیه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد. دولت‌های 3 کشور اروپایی همزمان در حال تلاش برای پیش بردن تحریم‌های جدید علیه ۱۵ فرد و نهاد ایرانی هستند. هرگونه تصمیم‌گیری در این باره، نیازمند حمایت همه ۲۸ عضو اتحادیه اروپایی است. از طرف دیگر، دیپلمات‌ها از کاهش اختلافات میان 3 کشور اروپایی با طرف‌های آمریکایی در مذاکرات هفته‌های گذشته خبر داده‌اند. هدف از این گفت‌وگوها توافق بر سر اصلاح برجام و برطرف کردن نگرانی‌های ترامپ است.
اروپا تسلیم خواسته‌های آمریکا نشود
روسیه و چین، 2 عضو دیگر 1+5 مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و حتی تغییر برجام هستند. روسیه تاکنون بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داده و تصمیمات درباره برجام بدون حضور تهران، مسکو و پکن را فاقد وجاهت قانونی دانسته است. حمایت روسیه از برجام و مخالفت با تغییر آن موضوعی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو بدان اشاره کرد. سرگئی ریابکوف در این دیدار اعلام کرد سیاست روسیه همچنان حمایت و حفظ برجام است و هیچ تغییری را در آن نمی‌پذیرد. وی گفت: انتظار می‌رود اروپا نیز همچنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشد و منطقی است در جهت حفظ آن بکوشد و تسلیم خواسته‌های آمریکا نشود.


Page Generated in 0/0079 sec