printlogo


کد خبر: 191252تاریخ: 1397/1/30 00:00
بازار مسکن در سال 97 به طور کامل از رکود خارج نمی‌شود
فنر قیمت مسکن در حال رها شدن

گروه اقتصادی: با شروع سال جاری فنر قیمت مسکن کشیده شده تا جایی که شاهد رشد قیمت‌ها تا سقف ۲۰ درصد در برخی از مناطق هستیم که به گفته کارشناسان علت اصلی این امر وجود دلالان و سودجویان برای رساندن رشد قیمت مسکن به سایر بازارهاست که همه این عوامل موجب ایجاد حباب و رکود مجدد در بازار خواهد شد. بنا به این گزارش، بازار مسکن در ۶ ماهه پایانی سال گذشته شاهد رشد در تعداد معاملات و قیمت‌ها بود تا جایی که کارشناسان این بازار این رشد را حدود ۱۷ درصد اعلام کردند و پیش‌بینی‌ای برای ایجاد حباب قیمتی در سال ۹۷ نداشتند. حال با شروع سال ۹۷ و تدابیر دولت مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز و عقب ماندن رشد بازار مسکن از سایر بازار‌ها دلالان و سودجویان از این فرصت استفاده کرده و از آب گل‌آلود برای بالا بردن نرخ خانه استفاده می‌کنند تا جایی که در روز‌های اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته نرخ مسکن هستیم. در این میان، صحبت‌هایی از سوی مسؤولان مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم و کاهش نرخ سود مطرح شده که هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده است و با قطعی شدن این موضوع می‌توان انتظار رشد معقولانه قیمت‌ها را در بازار داشت. گزارش میدانی میزان از مشاوران املاک سطح شهر حاکی از رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت مسکن در یک ماه سپری شده از سال جاری است که به گفته این افراد، دلالان عامل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند که واحد‌های مردم را با قیمت مناسب خریداری می‌کنند و با قیمت گران قصد فروش آن را به دیگران دارند که اگر همین روند در بازار مسکن ادامه پیدا کند رکود مجددا به این بازار بازمی‌گردد، زیرا افراد توانایی خرید ندارند و در این صورت واحد‌های خالی افزایش می‌یابد و مردم مجبور می‌شوند به اجاره‌نشینی روی آورند. در این رابطه، اطهاری، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با میزان درباره شرایط پیرامون بازار مسکن و پیش‌بینی قیمت‌ها در ماه‌های آتی بیان کرد: رشد کاذب قیمت‌ها در سال جاری موجب کاهش جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاران می‌شود و باز هم باید انتظار داشت که نقدینگی در این شرایط به سمت بازار طلا و ارز سوق پیدا کند و این امر موجب عقب‌ماندگی مجدد این بازار از عرصه رقابت می‌شود. وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی افراد نباید با توجه به وجود دلالان در بازار اقدام به خرید مسکن کنند، زیرا برخی از سودجویان از فرصت استفاده کرده و واحد‌های مسکونی را با قیمت بالاتری به مردم می‌فروشند، با این وجود اگر افراد ملزم نیستند، فعلا اقدام به خرید خانه نکنند تا جو گرانی و هرج  و مرج بازار بهبود یابد. همچنین نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: بازار مسکن در سال 97 به طور کامل از رکود خارج نمی‌شود. ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال 97 به منابع مالی کشور بستگی دارد، دولت نیز باید به منظور افزایش قدرت خرید قشر متوسط به پایین، برنامه‌ریزی جدی داشته باشد. نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تأکید بر اینکه اگر نوسانات سال گذشته تکرار نشود، بازار آرامی خواهیم داشت، گفت: در برخی از مناسبت‌ها و فصل‌ها نوسانات این بازار به اوج می‌رسد؛ در نتیجه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای سال 97 داشت. وی در ادامه با بیان اینکه بازار مسکن در سال 97 به طور کامل از رکود خارج نمی‌شود، گفت: با افزایش نرخ ارز، میزان ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش می‌یابد.
تولید انبوه مسکن اولی‌تر از افزایش سقف وام است
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت احتیاط درباره اینکه تزریق منابع جدید به مسکن (وام 200 میلیونی) حباب قیمت‌ها را بزرگ‌تر نکند، گفت: بی‌برنامگی دولت در حوزه تولید مسکن مشکل‌آفرین شده است. محمدرضا ملکشاهی با بیان اینکه اعطای تسهیلات مسکن در راستای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه تاثیرگذار بوده است، افزود: دولت باید از طرفی الزام به ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه و خانه‌اولی‌ها داشته و از طرف دیگر به ارائه تسهیلات کارآمد اقدام کند. وی تصریح کرد: در پی انتقادات پی در پی دولت به طرح مسکن مهر، انتظار می‌رود دولت طرح جایگزینی با هر اسم و عنوانی برای تولید انبوه مسکن ارائه و اجرایی کند. ملکشاهی با بیان اینکه تولید انبوه مسکن تنها را کاهش نرخ و در نتیجه کاستن از حجم حباب قیمتی در این بازار است، گفت: تا زمانی که دولت عقیده‌ای به تولید انبوه مسکن در قالب طرح مسکن اجتماعی یا هر طرح دیگر نداشته باشد به طور حتم بازار مسکن درگیر آشفتگی‌های بسیار خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شاید مسکن‌مهر ایرادات و نواقصی داشته باشد اما در این میان بسیاری از افراد را صاحب خانه کرد. وی اضافه کرد: دولت باید با ورود جدی به حوزه ساخت‌وساز مسکن، توقف گرانی‌ها در این بازار را رقم بزند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر راه‌وشهرسازی باید پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره تعلل در ارائه طرحی مشخص با هدف ساماندهی بازار مسکن به مجلس ارائه کند زیرا دیگر زمان شعارهای بدون عمل به پایان رسیده است.
تیم اقتصادی دولت وضعیت مسکن را ساماندهی کند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تاثیرپذیری مسکن از بازارهای موازی، مجموعه تیم اقتصادی دولت باید در مسیر کاستن از حباب قیمت مسکن و در نتیجه اجاره‌‌بها تعامل داشته باشد. یوناتن بت‌کلیا در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: گرانی مسکن در ماه‌های اخیر به هدایت هزینه‌های سربار به بخش اجاره‌بها منجر شده است. بت‌کلیا با بیان اینکه دولت قبل از آغاز زمان نقل‌وانتقالات باید نسبت به ساماندهی بازار مسکن اقدام کند، گفت: با توجه به بزرگ شدن حباب قیمت‌ها در ماه‌های اخیر توان خرید مردم کم شده و در نتیجه بازار اجاره‌بها داغ خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0046 sec