printlogo


کد خبر: 191261تاریخ: 1397/1/30 00:00
چهارگوشه

طالبان کشتار شیعیان در افغانستان را رد کرد
مقام‌های امنیتی افغانستان در ولایت غور پیش‌تر مدعی شدند که طالبان 6 مسافر شیعه در مسیر شهرستان «فیروزکوه» در این ولایت را به رگبار بسته است. سخنگوی طالبان ضمن رد این اتهام، تصریح کرد که این حادثه در منطقه تحت حاکمیت نیروهای امنیتی افغانستان از سوی کسانی صورت گرفته که لباس نظامی به تن داشتند. وی خاطرنشان کرد که افراد کشته شده از اقوام هزاره بودند. این در حالی است ‌که داعش در چند سال اخیر در سایه غفلت دولت افغانستان به فعالیت در غور ادامه داده و سال گذشته نیز ویدئوی از بیعت جنگجویان خود با داعش را منتشر کرده است.

ادامه اعتصاب  بخش راه‌آهن فرانسه
به دنبال دور جدید اعتصاب‌ها در راه‌آهن فرانسه و تظاهرات اتحادیه‌ها علیه اصلاحات امانوئل مکرون، بخش راه‌آهن این کشور درباره لغو گسترده سفرهای بین‌شهری هشدار داد. تازه‌ترین دور اعتراضات علیه برنامه اصلاحات رئیس‌جمهوری فرانسه با ادامه اعمال فشار اتحادیه‌های بازرگانی برای عقب‌نشینی دولت از اصلاحات راه‌آهن و سایر بخش‌های عمومی همراه است. طبق این گزارش، قانونگذاران مجلس عوام فرانسه با اکثریت قابل‌توجهی به اصلاحات شبکه راه‌آهن رای مثبت دادند؛ اصلاحاتی که امتیازات کارگران راه‌آهن را کاهش و وضعیت شرکت SNCF را تغییر خواهد داد.


اژدهای زرد در آب هم  برای غرب خط و نشان کشید
بزرگ‌ترین رزمایش دریایی چین نزدیک تایوان
ناوگان نظامی چین در ادامه بزرگ‌ترین رزمایش دریایی تاریخ این کشور، به شکلی معنی‌دار در نزدیک آب‌های ساحلی تایوان و در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به ناوگان تایپه‌ای‌ها اقدام به شلیک توپ کرد. پس از آنکه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اواخر هفته پیش از مانور نظامی بزرگ 3 روزه نیروی دریایی کشورش در آب‌های استان جزیره‌ای‌هاینان در دریای چین جنوبی بازدید کرد، از دیروز ناوگان چین برای انجام مانوری جدید وارد تنگه تایوان شد. رسانه‌های غربی به نقل از شبکه دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین، مجموعه این دو رزمایش متوالی را بزرگ‌ترین قدرت‌نمایی دریایی اژدهای زرد دانسته‌اند. چین که تا پیش از ورود استعمار انگلیس و آمریکا، سال‌ها بر آب‌های آسیای شرقی مسلط بود، حال به طور جدی در حال اعاده جایگاه تاریخی‌اش بویژه در دریای چین جنوبی با چشم‌انداز گشودن راه آبی ابریشم از این دریا به آمریکا در شرق و اروپا در غرب خود است. شی جین پینگ در بازدید از رزمایش اول که با حضور ناوگانی متشکل از ۴۸ کشتی و زیردریایی، 10 هزار ملوان و تفنگدار دریایی و ۷۶ جنگنده برگزار شده بود، روی عرشه رزم‌ناو فرماندهی مانور از لزوم برخورداری کشورش از یک نیروی دریایی قدرتمند بیش از هر زمان دیگری سخن گفته بود. حال تنها 5 روز پس از آن سخنرانی، ناوهای چینی بیش از هر زمان دیگر به جزیره فرمز (تایوان) که پکن نسبت به آن ادعای ارزی دارد نزدیک شده‌اند. این رزمایش‌های دریایی بی‌سابقه چین پیامی آشکار به غربی‌ها محسوب می‌شود. از بامداد چهارشنبه، ناوگان چین طبق اعلام قبلی یک رزمایش نظامی با گلوله‌های جنگی را در تنگه تایوان برگزار کرد. اداره امنیت دریایی چین وابسته به وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای نسبت به انجام هر گونه فعالیت کشتیرانی در تاریخ ۱۸ آوریل در منطقه برگزاری این رزمایش در نزدیکی استان فوجیان که هم‌مرز با تایوان است هشدار داده بود. همزمان خانم «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان هم در اقدامی که برای نخستین‌بار در دوره ریاست‌جمهوری‌اش انجام شده، بر برگزاری رزمایش نیروی دریایی تایوان در آب‌های شمال شرق این منطقه نظارت کرد. او پیش‌تر به تایوانی‌ها تضمین داده بود چینی‌ها در رزمایش فوق به جزیره‌شان حمله نخواهند کرد!
 


Page Generated in 0/0051 sec