printlogo


کد خبر: 191269تاریخ: 1397/1/30 00:00
گلایه‌های رئیس کمیته امداد درباره چالش‌های موجود در حوزه رسیدگی به نیازمندان
صدای فقرا شنیده نمی‌شود
سیدپرویز فتاح: دولت 100 میلیارد تومان بودجه دولتی برای زکات را پرداخت نکرده است

گروه اجتماعی: رئیس کمیته امداد با اشاره به جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۶ نسبت به پرداخت نشدن بودجه دولتی برای زکات انتقاد کرد.
سیدپرویز فتاح در همایش سراسری زکات به آخرین آمار زکات اخذ شده در کشور پرداخت و گفت: طبق آخرین آمار به‌دست‌آمده در سال 96، 370 میلیارد تومان در حوزه زکات جمع‌آوری شد که 217 میلیارد آن نقد و مابقی به‌صورت کالا بود و از این عدد 68 درصد آن مشمول زکات واجب بوده و 32 درصد زکات مستحبی را شامل می‌شود. رئیس کمیته امداد با اشاره به نحوه هزینه‌کرد ارقام جمع‌آوری‌شده، افزود: طبق مصوبه شورای زکات باید 60 درصد زکات جمع‌آوری‌شده برای محرومان و نیازمندان و 40 درصد برای فعالیت‌های عمرانی و سایر جهات هزینه می‌شد  ولی امسال خوشبختانه 72 درصد زکات جمع‌آوری‌شده صرف امور معیشتی، تهیه مسکن و جهیزیه برای نیازمندان شد که گزارش کامل آن موجود است.
سهم کم زکات نسبت به سایر صدقات
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به سهم زکات در هزینه‌های حمایتی امداد در سال گذشته اظهار داشت: در سال 96 کمیته امداد 2 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد مردمی داشت که 370 میلیارد تومان آن سهم زکات بود که نسبت زکات به ‌کل کمک‌های مردمی کمیته امداد چیزی معادل 18 درصد است ولی با  توجه به تلاش‌های انجام‌شده در این بخش باید بپذیریم سهم زکات به نسبت سایر صدقات، خیرات و کمک‌های مردمی به محرومان سهم کمی است و باید ضعف‌ها و کمبودهای موجود در بحث تبلیغ زکات و تبیین احکام شرعی آن را برطرف کرد که استفاده از تیزرهای کوتاه رسانه‌ای و تشویق مؤدیان زکات می‌تواند در این بخش مؤثر باشد.
محقق نشدن زکات گندم تولیدی
فتاح در ادامه سخنانش با مقایسه میزان زکات جمع شده در سال 96 با زکات واجب تعلق‌ گرفته به محصولات کشاورزی و سایر اقلام مورد بحث در این بخش گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تولید گندم در کشور 12 تا 14 میلیون تن بوده است و با احتساب تقریبی حدود یک ‌میلیون تن از تولیدات گندم سال گذشته می‌‌توان زکات حدود 1400 میلیارد تومان برای گندم را متصور بود و این رقم تنها تقریبی از زکات برای گندم است و مابقی اقلام مورد بحث در زکات چون جو، خرما و دیگر اقلام در این رقم محاسبه نشده است اما ما در سال گذشته تنها توانستیم 370 میلیارد تومان زکات را در سراسر کشور جمع‌آوری کنیم.
نگرانی از وضعیت نیازمندان
رئیس کمیته امداد با اشاره به نقش پررنگ زکات و کمک‌های مردمی در حل مشکلات محرومان و فقرا خاطرنشان کرد: متأسفانه باید بپذیریم نیاز نیازمندان تشدید شده و با وضعیت نوسانات بازار دلار و سکه این وضعیت می‌تواند نگران‌کننده‌تر شود. البته دولت حمایت‌هایی در این بخش داشته و 10 درصد به مستمری نیازمندان اضافه کرده است ولی این رقم نمی‌تواند جوابگوی نیاز فقرا و محرومان باشد و تنها راهکار برای حل این مشکل کمک‌های مردمی و بویژه زکات است.
پرداخت نشدن زکات شرکت‌های بزرگ
وی با تأکید بر ضرورت نگاه کلان به موضوع زکات گفت: همکاران ما و عاملان جمع‌آوری زکات همواره در روستاها حاضر می‌شوند و روستاییان را به پرداخت زکات ترغیب و احکام شرعی زکات را تبیین می‌کنند ولی باید نگاه کلان‌تری در این بخش داشت و این پرسش وجود دارد که آیا شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت و تولیدکننده‌های بزرگ که زمین زیر کشت‌شان با دوربین قابل ‌رؤیت است، نباید زکات بدهند؟
کم‌توجهی دولت به پرداخت زکات
فتاح با انتقاد از حضور نداشتن اعضای شورای مرکزی زکات در جلسات این شورا و تخصیص نیافتن بودجه در نظر گرفته‌شده از سوی دولت گفت: طبق قانون برای سال گذشته و امسال 100 میلیارد تومان بودجه دولتی برای زکات در نظر گرفته‌شده بود که دولت با توجه به محدودیت‌های بسیاری که داشت متأسفانه این رقم را نتوانست پرداخت کند اما باید با توجه به قانون مصوب سال 90 عزم جدی‌تری در این بخش داشته باشیم.
صدای فقرا شنیده نمی‌شود
رئیس کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه برای سال 97 عددی معادل 400 میلیارد تومان در باره زکات کل کشور برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: برآوردهای انجام‌شده نشان داد در سال 97 به‌رغم تمام مشکلات کشاورزی می‌توانیم 400 میلیارد تومان زکات را برای محرومان و مستضعفان در نظر بگیریم و این رقم یعنی افزایش 10 درصدی نسبت به زکات جمع‌آوری‌شده در سال گذشته که عددی منطقی است. وی با اشاره به موضوع فقر در کشور گفت: واقعیت این است که وضعیت نیازمندان خوب نیست و ما با موضوع فقر دچار چالش جدی هستیم و تلاطم‌های اخیر نیز برای این قشر کمرشکن بوده و آنها را از نفس می‌اندازد اما حقیقت است که صدای آنها به‌جایی نمی‌رسد و آنها مثل کارمندان نمی‌توانند مقابل مجلس و دولت بروند و خواستار حق خود شوند.


Page Generated in 0/0206 sec