printlogo


کد خبر: 191280تاریخ: 1397/1/30 00:00
اخبار

  رشد 13/7 درصدی تولید خودرو
گزارش وضعیت تولید خودرو در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ منتشر شد. به گزارش ایسنا، در این سال تولید انواع خودرو با رشد 7/13 درصدی همراه بود و از یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۷ دستگاه در ۱۳۹۵ به یک‌میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۹۹ دستگاه در 1396 افزایش یافت. سال گذشته تولید انواع سواری نیز 8/14 درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دستگاه در ۱۳۹۵ به یک‌میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۷۷ دستگاه رسید. پارسال تولید انواع ون نیز 6/444 درصد رشد داشت و به ۹۶۴ دستگاه افزایش یافت. اما تولید انواع وانت کاهش یافت و با افت 7/6 درصدی از ۷۷ هزار و ۶۸۰ دستگاه در ۱۳۹۵ به ۷۲ هزار و ۵۰۲ دستگاه کاهش یافت. اسفندماه ۱۳۹۶ نیز تولید انواع خودرو معادل 9/4 درصد افزایش یافت و از ۱۲۴ هزار و ۶۹۸ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به ۱۳۰ هزار و ۷۴۷ دستگاه رسید.


2/5 میلیون بیکار و شاغل ناقص داریم
3 میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار مطلق در کشور داریم و حدود 2 میلیون هم افرادی داریم که اشتغال ناقص دارند و به دنبال شغل تمام وقتند. امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه مرکز آمار تعریف کار را بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی کار ارائه می‌دهد، افزود: بیکار مطلق به کسانی اطلاق می‌شود که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی‌کنند. اشتغال ناقص هم بنابر اعلام مرکز آمار بر همین اساس بین یک تا 44 ساعت در هفته را در بر می‌گیرد و اشتغال کامل 44 ساعت در هفته یا بیشتر را در بر می‌گیرد. به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٦ نرخ بیکاری 1/12 درصد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال کشور 4/10 درصد بوده است.


تورم 12/1 درصدی اقتصاد ایران
صندوق بین‌المللی پول رشد ۴ درصدی و تورم 1/12 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرد. به گزارش تسنیم، این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال قبل را 3/4 درصد برآورد کرده و نرخ تورم نیز در سال قبل 9/9 درصد اعلام شده است. از سوی دیگر وضعیت بیکاری در ایران در سال جاری تغییر محسوسی نخواهد کرد. نرخ بیکاری در ایران طی سال قبل 8/11 درصد بوده که پیش‌بینی شده این رقم در سال جاری به 7/11 درصد برسد.


افزایش قیمت 6 گروه کالایی  در فروردین
بانک مرکزی نخستین گزارش خرده‌فروشی مواد خوراکی در سال ۹۷ را منتشر کرد که در آن قیمت خرده‌فروشی ۶ گروه ازجمله گوشت قرمز، برنج و لبنیات نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته‌ است. بر اساس این گزارش قیمت گروه لبنیات 6/0 درصد، برنج 3/0 درصد، سبزی‌های تازه 1/3 درصد، گوشت قرمز 3 درصد، گوشت مرغ 1/2 درصد و چای 9/4 درصد در هفته منتهی به ۲۴ فروردین 97 نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است. با این حال قیمت خرده‌فروشی ۳ گروه تخم مرغ 7/14 درصد، حبوب 1/0درصد و میوه‌های تازه 8/8 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و قیمت خرده‌فروشی گروه‌های قند و شکر و روغن نباتی ثابت بوده است. در گروه لبنیات بهای پنیر پاستوریزه نسبت به هفته مشابه ماه قبل معادل 3/5 درصد افزایش داشت و هر شانه تخم‌مرغ 12 هزار و پانصد تا 17 هزار تومان فروش رفت. در گروه سبزی‌های تازه بهای کدو سبز معادل 4/11 درصد، پیاز 3/6 درصد و سبزی‌های برگی 5/2 درصد کاهش داشت. بهای گوشت گوسفندی نیز معادل 5/3 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 3/1 درصد و گوشت مرغ 1/2 درصد افزایش داشت.


پرداخت تسهیلات کارت اعتباری خرید کالای ایرانی
رئیس کانون بانک‌های خصوصی از توافق بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کارت اعتباری خرید کالای ایرانی خبر داد و گفت: بانک‌ها امضای قرارداد با شرکت‌های داخلی را برای اجرای این طرح آغاز کرده‌اند. کورش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در جلساتی که با بانک‌های دولتی و خصوصی درباره حمایت از کالای ایرانی داشتیم، قرار شد بانک‌ها در سیاست‌های اعتباری تسهیلات کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی در نظر بگیرند. وی درباره نرخ سود تسهیلات کارت اعتباری خرید کالا تصریح کرد: نرخ سودها متفاوت خواهد بود به طوری که با تخفیف شرکت داخلی، می‌توان نرخ سود تسهیلات را کمتر از 18 درصد هم تعیین کرد.


Page Generated in 0/0050 sec