printlogo


کد خبر: 191304تاریخ: 1397/2/1 00:00
تولیدکنندگان مرغ گوشتی و گوشت گوسفندی از کمبود تولید خبر می‌دهند
وضعیت قرمز گوشت در ماه رمضان!

اسد‌الله خسروی: با آنکه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، از عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی و مهیا بودن مایحتاج مردم بویژه  گوشت مرغ و قرمز به اندازه کافی در ماه رمضان خبر می‌دهد اما مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی، در ماه رمضان با کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت مواجه خواهیم بود. علاوه بر این رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرد: باید صدور مجوز صادرات دام از کشور متوقف شود، چرا که با کمبود دام در داخل مواجهیم و روند افزایش قیمت گوشت به صورت روزمره ادامه دارد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد: «با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در پی نوسانات اخیر نرخ ارز و کاهش جوجه‌ریزی، برای بازار ماه رمضان با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد». در پی افزایش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر که در سال جاری شدت بیشتری گرفته بود، قیمت گوشت مرغ بتدریج بالا رفت و از حدود کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم گذشت. محمدعلی کمالی‌سروستانی در این باره معتقد است با توجه به شرایط کنونی، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نباید کمتر از ۸۲۰۰ تومان باشد اما در این میان عده‌ای واردکننده تنها به فکر سودجویی هستند و با وجود آنکه نهاده‌های تولید مانند ذرت و کنجاله سویا را با ارز مبادله‌ای حدود ۳۶۳۰ تومانی وارد کرده‌اند آن را با نرخ ارز آزاد به بازار عرضه کرده‌اند که سبب شده مرغداران فشار و زیان سنگینی را متحمل شوند و در این میان مشخص نیست دستگاه‌های نظارتی کجا هستند. وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام که باید در چنین شرایطی به داد مرغداران برسد و بازار را کنترل کند، دست به ارزان‌فروشی‌ زده و با این اقدام زیان مرغداران را دوچندان کرده است، حال آنکه این شرکت موظف بود در شرایطی که نهاده‌های تولید مرغداران به دلیل سودجویی واردکنندگان بشدت با افزایش قیمت روبه‌رو شده است، در این بازار ورود و با عرضه ذرت و کنجاله سویا با قیمت منطقی به تولید‌کنندگان کمک کند. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: در این میان نیز نه‌تنها خبری از تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت برای برخورد با سودجویی‌ها و گرانفروشی‌های واردکنندگان نیست، بلکه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه گوشت مرغ گرم به قیمت کیلویی ۶۹۰۰ تومان در میدان بهمن کرد که سبب شد زیان هنگفتی از محل منابع دولتی به خود وارد کنند و از سوی دیگر زیان‌های سنگینی متوجه مرغداران شود. کمالی‌سروستانی تاکید کرد: با چنین شرایطی آینده بدتری در انتظار صنعت طیور است و به نظر می‌رسد با توجه به کاهش جوجه‌ریزی مرغداران، با کاهش تولید و کمبود مقطعی عرضه در ماه رمضان مواجه باشیم و اگر دولت اقدام به واردات گوشت مرغ کند، صنعت پرورش طیور در ایران نابود می‌شود، چرا که اگر کشورهای دیگر بخواهند با این صنعت بازی کنند براحتی با دامپینگ و کاهش قیمت می‌توانند بسیاری از مرغداران را از گردونه تولید خارج کنند، آن وقت گوشت مرغ که سال‌هاست به جمع محصولات صادراتی پیوسته مجدداً به واردات نیاز پیدا می‌کند.
کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان با قیمت گذشته عرضه می‌شود
 اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: قیمت کالاهای اساسی بویژه گوشت قرمز وارداتی باوجود تک نرخی شدن ارز، افزایش نخواهد داشت. به گزارش مهر، حمید ورناصری با اشاره به اینکه تاکنون گوشت قرمز با ارز مبادله‌ای ۳۸۰۰ تومانی وارد می‌شد، افزود: با وجود افزایش نرخ ارز و تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان، گوشت وارداتی با همان قیمت هر کیلو ۳۳ هزار تومان عرضه می‌شود و تغییر قیمت نخواهد داشت. وی گفت: توزیع گوشت قرمز با قیمت مصوب تنظیم بازار همچنان ادامه دارد و در ایام ماه مبارک رمضان نیز با قیمت گذشته انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: ذخایر گوشت مرغ و قرمز به اندازه کافی است و با توجه به میزان تولید مناسب گوشت مرغ نیازی به عرضه ذخایر نیست. ورناصری درباره شرایط تخم‌مرغ در بازار هم گفت: تولید تخم‌مرغ در مرغداری‌های کشور به اندازه کافی است و در حال حاضر واردات تخم‌مرغ متوقف شده است و هیچ‌گونه نگرانی‌ای درباره افزایش قیمت‌ها نداریم. وی تاکید کرد: هم‌اکنون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کنترل شده و تولید تخم‌مرغ به شرایط مناسب بازگشته است اما چنانچه احساس شود کمبودی وجود دارد تقاضا از طریق واردات تامین خواهد شد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تخم‌مرغ با ارز حدود ۵ هزار تومان وارد می‌شد که با تک‌نرخی شدن ارز، قیمت تخم‌مرغ وارداتی کاهش خواهد یافت. ورناصری درباره قیمت نهاده‌های تولید در بخش دام و طیور افزود: هیچگونه افزایش قیمتی در نهاده‌های وارداتی کنجاله، سویا و ذرت نداریم و این شرایط در هر دو بخش دولتی و خصوصی یکسان است و بخش خصوصی مکلف است با قیمت گذشته نهاده‌ها را در اختیار مرغداران و دامداران قرار دهد. وی تاکید کرد: پرداخت تفاوت ارز مبادله‌ای ۳۸۰۰ تومانی با ارز ثابت ۴۲۰۰ تومانی به بخش خصوصی در صورت ارائه اسناد ثبت سفارش به بانک عامل و بانک مرکزی انجام می‌شود.
 برخی واردکنندگان، خودسرانه نرخ نهاده‌های کشاورزی را افزایش دادند
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: برخی واردکنندگان به بهانه تک‌نرخی شدن ارز اقدام به افزایش قیمت محصولاتی می‌کنند که پیش از این با ارزهای ارزان وارد کرده‌اند. علیرضا عزیزاللهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این اقدام واردکنندگان در حالی انجام می‌شود دولت و وزارت جهادکشاورزی بارها تاکید کرده‌اند تغییرات قیمت و تک‌نرخی شدن ارز نباید تاثیری بر بازار نهاده‌های دامی داشته باشد، زیرا دولت اعلام کرده مابه‌التفاوت ایجاد شده را به شکل یارانه پوشش می‌دهد. عزیزاللهی اظهار داشت: گروهی از واردکنندگان که پیش از این ارز مبادله‌ای برای واردات دریافت نمی‌کردند با نرخ بازار ثبت‌سفارش انجام می‌دادند و اکنون که نرخ دلار به 4200 تومان کاهش یافته، باید قیمت محصول خود را کاهش دهند.
 


Page Generated in 0/0063 sec