printlogo


کد خبر: 191314تاریخ: 1397/2/1 00:00
58 درصد فرانسوی‌ها از رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده ناراضی‌اند
تظاهرات 300 هزار نفری علیه مکرون

دور جدید تظاهرات ضد حکومتی در فرانسه، با راهپیمایی 300  هزار نفر در خیابان‌های اغلب شهرهای این کشور بویژه پاریس، لیون و مارسی آغاز شد. این تظاهرات سراسری علیه سیاست‌ها و اقدامات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برپا شد که هنوز یک سال از به قدرت رسیدنش نمی‌گذرد و به نظر می‌رسد با موج نارضایتی عمومی، پایگاه مردمی حزب بدون پشتوانه دولتی «به پیش» در حال ریزش است و احزاب چپ تندرو و کارگری در حال رشد سریع در جامعه بحران‌زده فرانسه هستند.
روز پنجشنبه هزاران کارمند راه‌آهن و دولت و دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی‌سازی مکرون برای کاهش ۱۲۰ هزار شغل در بخش دولتی در یک دوره 5 ساله اعتراض کردند. همچنین دانشجویان به گزینش‌های اعمال شده برای ورود به دانشگاه معترضند. اگرچه پلیس تعداد معترضان را 120 هزار نفر اعلام کرده اما اتحادیه کارگران فرانسوی موسوم به «س ژ ت» مدعی است  دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت داشته‌اند.  به گفته «ژان لوک مارتینز» رهبر این اتحادیه، جنبش مقاومت کارگران فرانسوی در حال بزرگ‌تر شدن است. «فیلیپ پوتو» سیاستمدار ضد سرمایه‌داری نیز در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌اف‌ام هشدار داد این جنبش مقاومت در حال شکل‌گیری و تقویت شدن است. محدود شدن تردد قطارهای سریع‌السیر فرانسه به یک‌سوم حالت عادی و مسدود کردن مسیر ورود به 4 دانشگاه نیز از جمله اقدامات اعتراضی کارگران و دانشجویان فرانسوی در روز پنجشنبه گذشته بود.
نظرسنجی‌های موسسه «ایفوپ» هم حاکی از آن است که  ۵۸ درصد فرانسوی‌ها در فاصله کمتر از یک سال از به ریاست‌جمهوری رسیدن مکرون بویژه به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی از او ناراضی هستند. دور جدید اعتصاب‌ها و اعتراضات در فرانسه در حالی قرار است تا پاییز آینده ادامه داشته باشد که حزب چپ فرانسه به رهبری ژان لوک ملانشون، مهم‌ترین جریان سیاسی حاضر در پارلمان است که آنها را سازماندهی و حمایت می‌کند و با توجه به افول احزاب راست و چپ سنتی، به نظر می‌رسد سقوط دولت مکرون، به معنای بازگشت فرانسه به دوران پیش از جنگ دوم جهانی در کشاکش چپگرایان و ملی‌گرایان افراطی باشد.
 


Page Generated in 0/0254 sec