printlogo


کد خبر: 191338تاریخ: 1397/2/1 00:00
اخبار

معاملات مسکن قفل شد
نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک کشور از قفل شدن معاملات مسکن به دلیل قیمت‌های نامتعارف و غیرواقعی خبر داد و گفت: تا پایان خرداد امسال در بازار مسکن تغییر و تحول قیمت‌ نخواهیم داشت. حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تغییر و تحول نرخ  ارز سال 96 و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار داشت: این اتفاق بویژه در زمستان پارسال موجب رشد قیمت مسکن شد، به طوری که در بهمن 96 رشد قیمت‌ها را داشتیم و بانک مرکزی هم اعلام کرد به طور متوسط مسکن در کشور 17 درصد رشد قیمت داشته است. وی با بیان اینکه در برخی نقاط حتی بیشتر از این رقم هم افزایش قیمت داشتیم، افزود: در سال 97 به‌رغم اینکه نیمه دوم فروردین نوساناتی در قیمت ارزی به وجود آمد اما با این حال  تاثیر آنچنانی روی مسکن نداشته است.
عقبایی با اشاره به اینکه میزان افزایش قیمت‌ها در نیمه نخست امسال در شهرهای بزرگ در حد تورم است و در شهرهای کوچک ظرفیت افزایش قیمت وجود ندارد، افزود: چنانچه اواخر سال گذشته رشد قیمت‌های مسکن را نداشتیم، ممکن بود امسال نرخ‌ها بیشتر از تورم افزایش یابد.

افزایش وام مسکن زوجین  به ۲۰۰ میلیون تومان
«از شورای پول و اعتبار، افزایش وام مسکن زوجین به ۲۰۰ میلیون تومان را درخواست کرده‌ایم». حامد مظاهریان در گفت‌وگو با مهر، درباره جزئیات درخواست وزارت راه‌وشهرسازی از شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان اظهار داشت: وزارت راه‌وشهرسازی همواره به دنبال آن است بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن، از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده، در عین حال، مدت زمان بازپرداخت وام طولانی‌تر شده و سود آن کاهش یابد. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی این است که مبلغ وام خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش و بهره بانکی نیز در بافت‌های فرسوده ۲ درصد کاهش و از ۸ درصد کنونی به ۶ درصد تنزل یابد. مظاهریان تصریح کرد: قرار است در صورت موافقت شورای پول و اعتبار، وام مسکن زوجین خانه‌اولی به هر یک ۱۰۰ میلیون تومان ارتقا یابد که پس از یک دوره یک ساله سپرده‌گذاری هر کدام از زوجین به مبلغ ۵۰ میلیون تومان نزد بانک عامل بخش مسکن پرداخت شود. به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن در سال جاری با افزایش ناگهانی و غیرمنتظره قیمت روبه‌رو خواهد شد یا خیر؟ گفت: پیش‌بینی ما افزایش قیمت مسکن در امتداد نرخ تورم است.


افزایش قیمت جهانی نفت
قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با یک سنت افزایش به ۷۳ دلار و ۷۹ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که ادامه اجرای توافق کاهش تولید و تقاضای قوی بتدریج در حال حذف مازاد عرضه از بازار است، قیمت نفت افزایش داشت و به نزدیکی بالاترین رقم‌های 3 سال گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت با یک سنت افزایش به 73 دلار و 79 سنت رسید. قیمت نفت‌خام آمریکا هم 2 سنت رشد داشت و به 68 دلار و 40 سنت رسید. قیمت نفت برنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا پنجشنبه گذشته به ترتیب به رقم‌های 74 دلار و 75 سنت و 69 دلار و 56 سنت رسید که بالاترین رقم‌ها از نوامبر 2014 تاکنون بود. نفت‌خام آمریکا در آستانه ثبت دومین هفته افزایشی متوالی و رشد 3/1 درصدی قرار دارد، در حالی که نفت برنت نیز در مسیر دومین رشد هفتگی و افزایش قیمت 6/1 درصدی است. در ادامه این گزارش آمده است، عربستان از رسیدن قیمت نفت به ۸۰ یا حتی ۱۰۰ دلار در هر بشکه خشنود خواهد شد. ارسال این سیگنال نشان می‌دهد با وجود اینکه توافق فعلی کاهش تولید نفت به هدف تعیین‌شده خود دست‌یافته، ریاض به دنبال تغییر در این توافق نیست.


Page Generated in 0/0071 sec