printlogo


کد خبر: 191383تاریخ: 1397/2/2 00:00
چهارگوشه

شمار شهدای «تظاهرات بازگشت» فلسطین به 39 نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در چهارمین جمعه «تظاهرات بازگشت» در مرزهای غزه تحت عنوان «جمعه شهدا و اسیران»، 4 تن شهید و بیش از ۷۰۰ تن زخمی شدند که در میان شهدا یک نوجوان ۱۵ ساله بود. شهادت محمدابراهیم ایوب، نوجوان ۱۵ ساله به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی در روز جمعه، انتقاد تند سازمان ملل را نیز به دنبال داشته و گفته است کشتار کودکان اقدامی شرم‌آور است. طبق این گزارش، شمار شهدای تظاهرات بازگشت به ۳۹ نفر و مجروحان به بیش از ۴۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

603 بحرینی لغو تابعیت شدند
سازمان دموکراسی و حقوق بشر بحرین اعلام کرد شمار شهروندان بحرینی که از سال 2012 تاکنون لغو تابعیت شده‌اند به 603 نفر رسید. پدیده لغو تابعیت در بحرین نخستین بار در هفتم نوامبر 2012 با لغو تابعیت 31 شهروند روحانی، نماینده مجلس، فعالان حقوقی و رسانه‌ای و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد آغاز شد. این عدد با توجه به ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه و مخالفت‌های مردمی به سرعت افزایش یافت و حتی علمای بزرگ این کشور از جمله آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور را نیز شامل شد.

کشف بمب 500 کیلویی در برلین
بامداد جمعه یک بمب منفجر نشده از زمان جنگ دوم جهانی در نزدیکی ایستگاه مرکزی راه‌آهن برلین کشف شد و موجب تخلیه گسترده مناطق اطراف آن و اختلال رفت‌وآمد جاده‌ای و ریلی در پایتخت آلمان شد. این بمب 500 کیلوگرمی بریتانیایی که کار خنثی‌سازی آن انجام شد، در خیابان «هاید اشتراش» کشف شد و پلیس دستور تخلیه همه ساختمان‌ها تا شعاع 800 متری آن را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان، تعدادی از ساختمان‌ها از جمله ایستگاه مرکزی راه‌آهن، وزارت اقتصاد، سرویس فدرال اطلاعات و سفارتخانه‌های اندونزی و ازبکستان تخلیه شدند. هفته گذشته نیز کارشناسان خنثی‌سازی بمب یک بمب 8/1 تنی انگلیسی را که در شهر پادرزبورن کشف شده بود، خنثی کردند.


رسوایی جنسی به آکادمی نوبل رسید
هیچ انفجاری تاکنون نتوانسته بود تن مخترع دینامیت را اینچنین در گور بلرزاند که این روزها بمب رسوایی جنسی، آکادمی نوبل سوئد را لرزانده است. آکادمی نوبل سوئد که برندگان نوبل ادبیات را انتخاب می‌کند مدتی‌ است بحرانی‌ترین روزها را در تاریخ 123 ساله‌اش تجربه می‌کند. ماجرا از حدود 7 ماه پیش با کمپین مردمی «من هم» آغاز شد که در قالب آن، 18 زن مدعی شده‌اند از سال‌ 1996 تاکنون توسط ژان کلود آرنو، همسر کاترین فروستنسون- از اعضای آکادمی نوبل- مورد تعرض قرار گرفته‌اند. پس از اینکه این اتهامات علیه آرنو علنی شد، آکادمی همکاری با وی را پایان داد و تحقیقات در این‌باره را آغاز کرد. تا اینکه هیات جوایز نوبل ادبیات روز جمعه اتهام‌های جنسی ژان کلود آرنو را تایید کرد. در پی این رسوایی، سارا دنیوس، دبیرکل و رئیس هیات این آکادمی مجبور به کناره‌گیری شد. به دنبال این کناره‌گیری نه‌تنها اوضاع آرام نشد بلکه روز به روز جنجال‌‌های آن افزایش یافت تا اینکه خبر استعفای 3 عضو دیگر به نام‌های پیتر انگلاند، کلاس اوسترگرن و شل اسپمارک دستمایه اخبار رسانه‌ها شد تا بنویسند این نهاد علمی درگیر بزرگ‌ترین بحران از زمان فعالیت تاکنون شده است. در این ماجرا کاترین فروستنسون همسر آرنو هم از کار کنار گذاشته شده و حالا 5 عضو از 18 عضو آکادمی هیات انتخاب نوبل ادبیات دیگر مشغول فعالیت نیستند.  بنیاد نوبل و حتی کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد اعلام کرده‌اند این رسوایی پیشینه جوایز نوبل را لکه‌دار می‌کند. آکادمی نوبل در سال 1895 پایه‌گذاری شد و از سال 1901 سالانه به وصیت آلفرد نوبل که مخترع دینامیت است، به اعطای حوایزی در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، پزشکی، ادبیات و صلح به افراد می‌پردازد.


Page Generated in 0/0139 sec