printlogo


کد خبر: 191388تاریخ: 1397/2/2 00:00
اخبار

سرگردانی خارجی‌ها در بازار
درحالی مقررات جدید ارزی و محدودیت‌‌های خرید و فروش ارز، سرگردانی گردشگران خارجی را به همراه داشته که معاون رئیس‌جمهوری از برگزاری جلسه ویژه با بانک مرکزی برای رسیدگی به این مشکل خبر داده است. به گزارش تسنیم، محدودیت‌‌های جدید ارزی که در پی سیاست یکسان‌‌سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی و دولت اعلام و اعمال شد، نگرانی‌‌‌هایی را برای تامین و تبدیل ارز گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌‌‌‌اند، به همراه داشته است. از آنجایی که خرید و فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع شده و گردشگران خارجی در ایران نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری خودشان استفاده کنند؛ مشخص نیست تکلیف این افراد چه خواهد شد! اما علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در این‌باره اظهاراتی داشته و از جلسه با بانک مرکزی برای تعیین تکلیف این مسائل خبر داده است. وی افزود: به‌طور حتم تغییرات ارزی و ورود گردشگران، پای دلالان را به این بازار باز خواهد کرد که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.
ارز مسافرتی ۵۴۰۰تومانی
در همین حال شعب بانک ملی که مسؤولیت فروش ارز مسافرتی را به‌عهده دارند، به مسافران فقط یورو می‌پردازند آن‌ هم با قیمتی نزدیک به ۵۴۰۰ تومان! پس از اعلام تصمیم دولت برای ارز تک‌نرخی (دلار4200 تومانی) بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از سیاست‌های جدید این بانک برای توزیع ارز مسافرتی رونمایی کرد. برهمین اساس اعلام شد ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به‌میزان 1000 یورو یا معادل آن به دیگر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و کشورهای مشترک‌المنافع به‌غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها است. گفتنی است شعب فروشنده ارز مسافرتی، قیمت یورو را برای دیروز نزدیک به 5400 تومان اعلام کرده بودند و می‌گفتند: این نرخ هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و متغیر است. این درحالی است که بانک مرکزی نرخ فروش یورو در مرکز مبادلات ارزی را برای دیروز 5161 تومان اعلام کرد؛ البته در بازار آزاد نرخ فروش یورو 6860 تومان بود. باجه‌های بانک ملی ایران در گیت‌های خروجی فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز با دریافت رسید نسبت به پرداخت ارز خریداری‌شده به مسافران اقدام می‌کنند.


افزایش قیمت جهانی  همه فلزات اساسی
در یک ماه گذشته قیمت همه فلزات اساسی به دو دلیل اقدامات تعرفه‌ای ترامپ و تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فلزات روسیه افزایش داشت که در این میان آلومینیوم رکوردساز شد. به گزارش فارس، بر اساس گزارش بازار بورس لندن قیمت فلز آلومینیوم که در چند روز گذشته بشدت افزایش یافته دیروز هم در اوج بود به طوری که هر تن آلومینیوم به قیمت 2461 دلار معامله شد. قیمت فلز آلومینیوم که در صنعت بویژه هواپیماسازی بسیار کاربرد دارد در یک ماه گذشته سیر صعودی خود را از کیلویی 2702 دلار تا رسیدن به 2461 دلار طی کرده است. افزایش قیمت آلومینیوم به دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا روی شرکت‌های روسی بود. در میان این شرکت‌ها روسال دومین شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم جهان نیز به چشم می‌خورد. همچنین قیمت مس هم در یک ماه گذشته روند کاملاً افزایشی داشته است. دیروز هر تن مس به قیمت 6938 دلار به فروش رفت. فلز مس که نقش کاربردی در صنایع بویژه صنایع برق دارد قیمت خود را از 6800 دلار در هر تن در یک ماه گذشته به 6938 دلار رسانده است. فلز روی هم افزایش یافت  و هر تن از این فلز به قیمت 5/3231 دلار به فروش رفت. در 3 روز گذشته قیمت این فلز تقریباً سیر جهشی داشته است. بر اساس گزارش LME، هر تن نیکل دیروز 14 هزار و 635 دلار معامله شد. قیمت نیکل در چند روز گذشته مسیری کاملاً افزایشی داشته و تنها در یک ماه گذشته 1135 دلار در هر تن افزایش یافته است.  گزارش بازار بورس لندن حاکی است قیمت سرب هم افزایشی بود. هر تن از این فلز به قیمت 3365 تن به فروش رفت که در مقایسه با یک ماه گذشته 20 دلار با افزایش قیمت همراه بوده است. هر تن فلز قلع نیز به قیمت 22045 دلار معامله شد. قیمت این فلز در یک ماه گذشته 1200 دلار رشد داشته است.


Page Generated in 0/0059 sec