printlogo


کد خبر: 191410تاریخ: 1397/2/3 00:00
اخبار

ابهامات بدون پاسخ یک استعفای مشکوک
قائم مقام وزارت راه پر هواپیماهای پسابرجام پر پر!
محمد نجارصادقی: اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام آخوندی و مسؤول مستقیم پیگیری خرید هواپیما پس از برجام به طور غیرمنتظره‌ای از سمت خود استعفا کرده است. این در حالی است که ایران باید تا پایان سال 2017 دو فروند ایرباس 320 و در 3 ماه اول سال 2018 هم  2 فروند ایرباس 330 تحویل می‌گرفت که تاکنون خبری از تحویل آنها نیست و باید از فخریه‌کاشان درباره این انفعلال سوال پرسیده شود.  فخریه از اواخر سال 92 توسط آخوندی وارد وزارت راه‌وشهرسازی شد تا مسؤولیت خطیر عنوان برند بین‌المللی ایران را در مذاکرات با قدرت‌های بزرگ خرید هواپیما به دوش بکشد. وی فرد اول قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR بود. جالب اینجاست که حسن روحانی در مراسم کسب رای اعتماد آخوندی او را برندی بین‌المللی برای خرید هواپیما معرفی کرده بود. حالا به نظر می‌رسد برند آقای آخوندی کم آورده و استعفا کرده است.  نکته دیگر اینکه تا 21 اردیبهشت باید ترامپ نظر خود را درباره پایبندی ایران به برجام را اعلام کند و به دنبال آن تصمیم بگیرد آمریکا در برجام بماند یا خیر که در صورت خروج آمریکا احتمال سخت شدن یا حتی منتفی شدن ورود هواپیماهای دستاورد برجام به ایران زیاد است. شاید فخریه‌کاشان از ترس رسوایی بزرگ در 21 اردیبهشت استعفای زودهنگام خود را تقدیم کرده و بی‌سروصدا از سمت خود کناره‌گیری کرده است اما موضوع مهم در حال حاضر بدعهدی آمریکا یا تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ نیست، مهم فرصت‌سوزی‌ای است که طی این چند سال رخ داده است. 
1- چرا با توجه به مدت محدودی که اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) پس از برجام برای خرید هواپیما به ایران داده بود قرار داد بلندمدت 8 ساله با شرکت‌‎های هواپیمایی منعقد کردیم؟ که احتیاج به تایید دوباره آمریکا داشته باشد. بر اساس اظهارات میلکوپوری نماینده فروش شرکت ATR در خاورمیانه و شمال آفریقا اوفک تنها تا پایان سال 2018 مجوز فروش این شرکت را به ایران داده است و در صورت طولانی مدت شدن آن احتیاج به تایید ایالات متحده آمریکا است که به طور حتم با سنگ‌اندازی‌هایی روبه‌رو خواهد بود.
2- چرا در همین زمان محدود هم نتوانستیم طبق برنامه‌ریزی انجام شده هواپیماها را وارد کشور کنیم؟ با وجود اینکه قرار بوده است طی قراردادی 8 ساله 100 هواپیمای ایرباس تا پایان سال 2024 وارد کشور شود تاکنون 3 فروند هواپیما تحویل گرفته‌ایم، این در حالی است که باید از سال 2016 سالانه حداقل 12 هواپیما وارد کشور می‌شد.
3- طرف‌های خارجی فروشنده هواپیما به ایران در حال حاضر آماده تحویل هواپیما هستند و اوفک هم این اجازه را به آنها داده است اما چرا هواپیماها وارد کشور نمی‌شود؟! فخریه‌کاشان ابتدای سال گذشته خبر از ورود نخستین ‌بوئینگ پسابرجامی به کشور داد و گفت مشکل مالی برای تامین فاینانس هواپیماها نداریم. سوال اینجاست که این بوئینگ حالا کجاست؟ طبق خبرهای واصله این بوئینگ 19 ساله هیچگاه توسط ایران خریداری نشده بود و به صورت استیجاری در اختیار وزارت نفت قرار گرفته. حالا که یک سال از خبر مسرت‌بخش بالاترین مقام مذاکره‌کننده ایران برای ورود بوئینگ به ایران می‌گذرد سوال اینجاست که بوئینگ‌ها کجاست؟ چرا در شرایطی که ایران آمادگی تهیه فاینانس هوایی را نداشت، وارد قراردادهای بزرگ خرید هواپیما شد؟
در حال حاضر پس از برجام ایران تنها 3 فروند هواپیما ایرباس دوربرد و 8 هواپیمای ATR تحویل گرفته است که نهمین هواپیمای کلاس ATR هم در حال رنگ‌آمیزی است تا به ایران وارد شود، این در حالی است که ایران باید تاکنون نزدیک به 30 هواپیما ایرباس وارد کشور می‌کرد و در کنار این روند تحویل 20 ATR تمام می‌شد که این اتفاق رخ نداده است، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل این اتفاق فراهم نشدن فاینانس مالی آنها بوده است.


نرخ تورم فروردین 8/1 درصد شد
نرخ تورم در فروردین‌ماه ١٣٩٧ به 1/8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (2/8 درصد) 1/0 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فروردین عدد شاخص کل به 9/112 رسید که نسبت به ماه قبل 3/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین ٧ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (2/7 درصد) 2/0 واحد درصد کاهش یافته است. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 3/2 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 9/0 درصد افزایش نشان می‌دهد.


Page Generated in 0/0255 sec