printlogo


کد خبر: 191464تاریخ: 1397/2/3 00:00
اظهارات وزیر امور خارجه ایران در نیویورک درباره تصمیم تهران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای
ظریف گفت ماندن ایران در برجام غیرمحتمل است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز دوشنبه به آمریکا می‌رود. فرانسوی‌ها می‌گویند یکی ازموضوعاتی که می‌خواهند در دیدار با آمریکایی‌ها بگویند موضوع برجام و ماجرای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. آنگلا مرکل هم قرار است به آمریکا برود و او هم گفته است با ترامپ درباره خروج از برجام صحبت خواهد کرد. البته منابع اروپایی خودشان اقرار می‌کنند امید چندانی به ماندن آمریکا در برجام ندارند و به احتمال زیاد ترامپ این بار تعلیق تحریم‌‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد ظریف هم که برای حضور در اجلاس صلح سازمان ملل به نیویورک رفته، در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌‌های آمریکایی داشته تلاش کرده است مواضعی بازدارنده اتخاذ کند. ظریف که قرار است در شورای روابط خارجی آمریکا هم سخنرانی کند، گویا در جمع برخی خبرنگاران گفته است در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای، ایران نیز در این توافق نخواهد ماند.  این را خبرنگار المانیتور گفته است. «باربارا اسلاوین» خبرنگار المانیتور در توئیتر خود با اعلام این خبر نوشت: «ظریف به جمعی از خبرنگاران گفت در صورت خارج شدن آمریکا از برجام حتی اگر دیگر شرکا باقی بمانند، بسیار غیرمحتمل است ایران در آن باقی بماند». این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس هم گفته است ایران آنچه را «توافق جانبی» اروپایی‌ها با آمریکا خوانده می‌شود، نخواهد پذیرفت. ظریف در این‌باره گفت: ایران توافق جانبی بر «برجام» میان کشورهای اروپایی و آمریکا که اروپایی‌ها هدف آن را حفظ این توافق هسته‌ای در برابر تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند را نخواهد پذیرفت. «مارگارت برنان»، خبرنگار شبکه «سی‌بی‌اس» از ظریف پرسید: «در صورتی که آمریکا و متحدانش برای رفع برخی نگرانی‌های رئیس‌جمهور ترامپ به یک توافق جانبی در حاشیه برجام برسند شما آن را خواهید پذیرفت؟»
ظریف گفت: «نه! چون مهم است که اروپایی‌ها ایالات متحده را به توافق هسته‌ای پایبند کنند. این آمریکا بوده که به توافق پایبند نبوده است».
تغییر نظام در ایران توهم است
محمدجواد ظریف در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس به برخی اظهارنظرهای مقام‌های دولت ترامپ، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای تغییر نظام ایران واکنش نشان داد و تلاش برای براندازی نظام حاکم ایران را «توهم» خواند. به گزارش تسنیم، او گفت: «به نظر من، ایالات متحده هیچ وقت ایده تغییر نظام ایران را کنار نگذاشته است. آنها الان با صراحت بیشتری این را ابراز می‌کنند. اما نکته اینجا است که آنها به دیکتاتورهایی در منطقه عادت دارند که متکی به آمریکا هستند. همان‌طور که خود رئیس‌جمهور ترامپ گفته، آنها بدون حمایت آمریکا 2 هفته دوام نمی‌‌آورند. رژیم‌هایی که آنها با آن آشنا هستند از این نوع است و به همین دلیل اینقدر راحت درباره تغییر نظام صحبت می‌کنند. آنها نتوانسته‌اند ظرف 40 سال گذشته، حتی وقتی که انقلاب ایران خیلی نوپا بود و زمانی که 8 سال جنگ به ایران تحمیل شد، روی تصمیم ایرانی‌ها اثر بگذارند».
ظریف با اشاره به اعمال «همه نوع تحریم» علیه ایران در طول 40 سال گذشته ایده تغییر نظام ایران را «توهم» خواند و گفت: «اگر کسی در کاخ سفید این توهم را یکی از گزینه‌های احتمالی بداند مایه تأسف خواهد بود. به نظر من، انجام این کار برای ایالات متحده خطرناک خواهد بود و به منزله اتلاف وقت و منابع برای این کشور است. از آنجا که ما به مردم‌مان متکی هستیم و از آنجا که ایرانی‌ها منبع اصلی ثبات و قدرت ما بوده‌اند نباید در این‌باره نگران باشیم. همان‌طور که گفتم آنها ایران را با متحدان‌شان اشتباه گرفته‌اند. هم با متحدان قبلی‌شان در ایران و هم با متحدان‌شان در منطقه اشتباه گرفته‌اند که طبق گفته ترامپ، بدون حمایت آمریکا 2 هفته هم دوام نمی‌آورند».


Page Generated in 0/0063 sec