printlogo


کد خبر: 191556تاریخ: 1397/2/5 00:00
مونیخ میزبان دیدار سرنوشت‌ساز بایرن و رئال در لیگ قهرمانان اروپا
یک پای فینال

امشب در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا دو تیم بایرن‌مونیخ و رئال در مونیخ رو در روی هم قرار می‌گیرند. مونیخی‌ها امیدوارند با استفاده از میزبانی بتوانند کار صعود را در همین بازی رفت تمام کنند اما رئال‌مادرید در مرحله قبل موفق شد در خانه تورینی‌ها 3 گل به یووه بزند و این یعنی بایرن باید امشب بیش از هر وقت دیگری از رئال بترسد. اگر چه یووه در مادرید توانست 3 گل را جبران کند اما یک پنالتی بحث‌برانگیر باعث حذف شاگردان آلگری شد.
اما برسیم به این بازی؛ برجسته‌ترین بازیکنان فصل در تیم‌های بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید بازی می‌کنند و به همین خاطر دیدار امشب تاثیرگذارترین بازی این مرحله از لیگ قهرمانان اروپا است. در دیدار بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۳۵ بازیکن از ۵۰۰ بازیکن تاثیرگذار جهان به انتخاب مجله ورلدساکر انگلیس حضور دارند. برای چهارمین سال پیاپی این مجله ۵۰۰ بازیکن برجسته فصل را معرفی کرد. تیمی که بیشترین سهم را از این فهرست دارد بایرن‌مونیخ است. ۱۸ بازیکن تیم آلمانی در این لیست دیده می‌شوند. رئال‌مادرید با ۱۶ بازیکن در رتبه بعدی قرار دارد. جالب این است که در این فهرست نام خامس رودریگز که به صورت قرضی در این فصل برای بایرن بازی می‌کند دیده می‌شود. همچنین مارتین اودگارد که اکنون پیراهن هیرنفین را بر تن می‌کند در لیست بازیکنان تیم مادریدی است. سفیدپوشان در حالی در رتبه دوم قرار دارند که سال گذشته جایگاه نخست به آنها تعلق داشت و بایرن پشت سر بارسلونا و اتلتیکومادرید در رتبه چهارم بود. دیوید آلابا، ژرومه بواتنگ، کینگزلی کومان، متس هوملز، یاشوا کیمیش، روبرت لواندوفسکی، خاوی مارتینس، توماس مولر، مانوئل نویر، فرانک ریبری، آرین روبن، سباستین رودی، نیکلاس سوله، تیاگو آلکانتارا، کورنتا تولیسو، اسون اولریش، داوید ویدال و ساندرو واگنر، ۱۸ بازیکن بایرن هستند. از طرفی اشرف حکیمی، مارکا آسنسیو، گرت بیل، کریم بنزما، دنی کارواخال، کاسمیرو، کریستیانو رونالدو، ایسکو، تونی کروس، مارسلو، لوکا مودریچ، کیلور ناواس، اودگارد، سرخیو راموس، رودریگز و رافائل واران در فهرست مادرید دیده می‌شوند. بازیکنانی همچون متیو کواچیچ، ناچو و خسوس وایخو بین تاثیرگذارترین‌ها دیده نمی‌شوند. پس از بایرن‌مونیخ و رئال مادرید، منچسترسیتی (۱۵ بازیکن)، بارسلونا (۱۴ بازیکن)، یوونتوس (۱۳  بازیکن)، اتلتیکومادرید (۱۲)، پاری‌‌سن‌ ژرمن (۱۱ بازیکن) و موناکو و تاتنهام (۱۰ بازیکن) دیده می‌شوند.
مردی که به بایرن جان دوباره داد
یوپ هاینکس با حضورش در بایرن‌مونیخ شرایط این تیم را بهبود می‌بخشد و جان دوباره‌ای به آن می‌دهد. زمانی که یوپ هاینکس برای چهارمین بار پیشنهاد باشگاه بایرن‌مونیخ را قبول کرد و به خانه قدیمی‌اش بازگشت ترجیح داد در هتل اقامت کند چون می‌دانست این یک سفر رفت و برگشت است. سرمربی آلمانی در اواسط فصل جانشین کارلو آنچلوتی شد تا پایان فصل هدایت بایرن‌مونیخ را برعهده بگیرد. زمانی که هاینکس به عنوان سرمربی تیم آلمانی معرفی شد، بایرن با 5 امتیاز کمتر نسبت به صدرنشین (دورتموند) در رتبه دوم قرار داشت اما این تیم با حضور سرمربی آلمانی توانست در 5 هفته مانده‌ به پایان بوندسلیگا فاتح این رقابت‌ها شود. بایرن همچنین به فینال جام حذفی رسیده است و در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد. آنها می‌توانند مانند سال ۲۰۱۳ سه‌گانه را کسب کنند. هاینکس که سابقه هزار بازی (به عنوان سرمربی) دارد در فینال لیگ قهرمانان اروپا به همراه بایرن ۲۰۱۲ مغلوب چلسی شد اما اولی هوینس، سرمربی آلمانی را حفظ کرد. هاینکس پاسخ این حمایت را داد و سال بعد بایرن سه‌گانه را فتح کرد. این تیم ۴۶ بازی از ۵۴ دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشت. ۱۵۱ گل به ثمر رساند و در نیمه‌نهایی با نتیجه‌ 7 بر صفر (بازی رفت و برگشت) بارسلونا را تحقیر کرد. با وجود کسب سه‌گانه، هاینکس بایرن را ترک کرد و پپ گوآردیولا جانشین او شد.
تاثیر هاینکس برای افراد زیادی قابل هضم نیست. سرمربی ۷۲ ساله در حالی در بوندسلیگا موفق عمل می‌کند که بخش زیادی از سرمربی‌های حاضر در این رقابت‌ها کمتر از ۴۰ سال دارند. رمز موفقیت هاینکس چیست؟ روزنامه‌  بیلد در این باره نوشت: خیلی ساده است. او دوباره آرین روبن و فرانک ریبری را در کناره‌ها گذاشت و آلابا را در دفاع  چپ قرار داد. همچنین خاوی مارتینس را در میانه میدان جا داد تا زوج شوان اشتایگر شود و با چنین روشی سه‌گانه را به دست آورد. سرمربی پس از اینکه دوباره به بایرن بازگشت، می‌دانست چگونه از مهره‌های مهم تیمش استفاده کند کاری که آنچلوتی نتوانست انجام دهد. او از اکتبر ۲۰۱۷ در ۳۵ بازی هدایت بایرن را بر عهده داشت و ۳۱ پیروزی، دو تساوی و دو شکست (۱۰۶ گل زد و ۲۷ گل دریافت کرد) را به ثبت رساند. هاینکس با سیستم۱-۴-۱-۴ باعث شد مولر فضای بیشتری پیدا کند. او هنوز 8 بازیکن از سیستمی که سه‌گانه را فتح کرد در اختیار دارد. مانوئل نویر، بواتنگ، داوید آلابا، رافینیا، خاوی مارتینس، فرانک ریبری، آرین روبن و مولر هنوز هم برای بایرن بازی می‌کنند. هاینکس در بایرن مانند مولونی برای رئال‌مادرید است. او برای چهارمین بار است که برای کمک به این تیم به بایرن پیوسته است. نخستین دورانش در سال ۱۹۸۷ آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید. او در سال ۲۰۰۹ جانشین یورگن کلینزمن شد تا فصل را به پایان برساند. پس از 2 سال (۲۰۱۱) دوباره به تیم آلمانی بازگشت و سه‌گانه را فتح کرد. او زمانی که فصل جاری به پایان برسد سکان هدایت تیم آلمانی را به نیکو کواچ خواهد سپرد و به شهر خود یعنی مونشن گلادباخ باز خواهد گشت.
زیدان، عنصر شکست‌ناپذیر رئال مقابل بایرن
در حالی که به شکل طبیعی همه به تقابل ستارگان بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید در دومین بازی دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا فکر می‌کنند، نقطه اتکای روانی سفیدپوشان میهمان بازی رفت نه در زمین بلکه روی نیمکت حضور دارد. آمار نشان داده زیدان در ۹ رویارویی با بایرن به عنوان بازیکن و مربی تنها ۲ بار شکست خورده و همیشه وقتی در هر ۲بازی رفت و برگشت مراحل حذفی مقابل بایرن حاضر بوده در مراحل حذفی برنده شده است.
او در کسوت بازیکن ۲ بار در ناکامی بایرن نقش داشته؛  یک بار در نقش دستیار آنچلوتی و بار دیگر در مرحله یک‌‎چهارم‌نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا. البته نخستین ملاقات زیزو با آلمان‌ها فرجام خوبی نداشت چون او در بازی رفت غایب بزرگ بوردو در جدال فصل 96-۱۹۹۵ جام یوفا بود و حضورش در بازی برگشت هم مانع شکست ۳ بر یک تیم فرانسوی نشد. در ادامه زیزو به رئال‌مادرید کمک کرد شکست ۲ بریک بازی رفت مرحله یک‌چهارم‌نهایی فصل 2-۲۰۰۱ را در جدال دور برگشت در خانه جبران کند و به نیمه‌نهایی و در نهایت جام برسد.
 ۲ سال بعد گل زیدان در بازی رفت مرحله یک‌هشتم‌نهایی برتری رئال‌مادرید را رقم زد و ضربه والی‌اش در جدال دور برگشت پیروزی ۲ بر یک  مجموع سفیدپوشان را به وجود آورد. ۲ ملاقات آخر اما حماسی‌تر شد؛ جایی که زیدان در نقش دستیار آنچلوتی، شاهد برتری مجموع ۵ بر صفر رئال‌مادرید در نیمه‌نهایی فصل
14-۲۰۱۳ لیگ قهرمانان بود و خودش در نقش سرمربی به پیروزی مجموع ۶ بر ۳ قوهای سپید در ۲ بازی رفت و برگشت مرحله یک‌چهارم‌نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان مقابل باواریایی‌ها
کمک کرد.
 


Page Generated in 0/0063 sec