printlogo


کد خبر: 191573تاریخ: 1397/2/5 00:00
اخبار

انتقال ثبتارش به سامانه جامع تجارت
سازمان توسعه تجارت در بخشنامه جدیدی، با هدف ساماندهی فرآیند ثبت سفارش، سامانه ثبتارش که مختص انجام عملیات ثبت سفارش بود را به سامانه جامع تجارت منتقل کرد. به گزارش مهر، سازمان توسعه تجارت در بخشنامه‌ای جدید فرآیند ساماندهی ثبت سفارش را ابلاغ کرد. بر این اساس، همه ردیف‌های تعرفه باقیمانده در سامانه ثبتارش به سامانه جامع تجارت منتقل شده و مجوز ثبت سفارش، اعم از افتتاح یا تمدید فقط باید از این سامانه انجام شود. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است این امر در راستای تسهیل امور متقاضیان و در اجرای تصویبنامه هیات وزیران در جهت ساماندهی و یکپارچه‌سازی فرآیند ثبت سفارش انجام شده است. بر این اساس، ثبت سفارش واردات کالا که پیش از این از طریق سامانه ثبتارش انجام می‌شد، اینک از طریق سامانه جامع تجارت ایران به آدرس  https://www.ntsw.ir امکانپذیر است و تخصیص ارز مورد نیاز آن نیز در سامانه نیما انجام خواهد شد.


رشد ۲۸ درصدی ارزش معاملات مسکن
بر اساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، حجم ریالی معاملات مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن 8/27 درصد رشد داشته است. به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، ارزش کل معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین حجم معاملات مسکن تهران در این سال به ۱۸۴ هزار و ۴۴۰ واحد رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در پارسال متری ۴ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن 8/10 درصد افزایش یافته است. در شرایطی که شاخص کلی بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه  رشد مثبت را نشان می‌دهد از سرعت رشد معاملات در زمستان ۱۳۹۶ به دلیل جهش یکباره نرخ ارز بشدت کاسته شده است. در اسفندماه تعداد معاملات مسکن تهران ۱۲ هزار و ۵۵۷ مورد بود که نسبت به بهمن‌ماه ۳۲ درصد کاهش یافت و نسبت به اسفند ۱۳۹۵ افزایش اندک یک درصد را تجربه کرد. همچنین بخش زیادی از افزایش
۲۸ درصدی حجم ریالی معاملات مسکن شهر تهران می‌تواند به دلیل رشد یکباره قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ باشد.


رشد ۳۷۰ درصدی فروش اموال مازاد بانک‌ها
نخستین گزارش کمیته ویژه تعیین شده از سوی وزیر اقتصاد، از رشد ۳۷۰ درصدی فروش شرکت‌ها و اموال مازاد بانک‌های دولتی و خصوصی کشور در زمستان سال ۹۶ نسبت به میانگین 2 سال گذشته حکایت دارد. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، کمیته ویژه تعیین تکلیف اموال و دارایی‌‌های مازاد بانک‌ها که با دستور مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد تشکیل شده، در گزارشی میزان فروش بنگاه‌ها و اموال مازاد بانک‌‌های دولتی و غیردولتی در 3 ماه منتهی به ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶ را با رشدی ۳۷۰ درصدی، معادل 3 هزار و ۳۶۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که این رقم در طول ۳۳ ماه قبل از آن، در مجموع بالغ بر حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این گزارش تصریح دارد: ماحصل اقدامات انجام شده در اسفندماه سال ۱۳۹۶ منجر به فروش ۱۴ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال املاک مازاد و سهام شرکت‌‌های تابعه بانک‌ها شده است که با احتساب اقدامات قبلی، میزان فروش از تاریخ یکم دی ماه  لغایت ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۶ مبلغ ۳۳ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال است.

پیش‌فروش 5 میلیون سکه
5 میلیون قطعه سکه از طریق شعب بانک ملی پیش‌فروش شد که از این تعداد سهم سررسیدهای یک ماهه حدود یک میلیون قطعه است و بقیه به سررسیدهای بالاتر اختصاص دارد. برهمین اساس می‌توان گفت دولت از محل فروش یک میلیون قطعه سکه با سررسید یک ماهه و به قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان بیش از 1590 میلیارد تومان نقدینگی را جمع کرده است. همچنین اگر حداقل رقم پیش‌فروش سکه برای 4 میلیون قطعه سکه دیگر را یک میلیون و 300 هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم با فروش 4 میلیون سکه 5200 میلیارد تومان پول به جیب دولت رفته است. در مجموع با در نظر گرفتن درآمد 1590 میلیارد تومانی از محل پیش‌فروش سکه با سررسید یک ماهه و درآمد 5200 میلیارد تومانی از فروش 4 میلیون قطعه سکه، 6800 میلیارد تومان پول از مردم جمع و به حساب دولت واریز شده است.


Page Generated in 0/0076 sec