printlogo


کد خبر: 191586تاریخ: 1397/2/5 00:00
اعضای شورای شهر تهران ۷ گزینه نهایی شهرداری تهران را انتخاب کردند
لیست ضعیف!

گروه اجتماعی: همزمان با پنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که روز گذشته برگزار شد از بین 20 نامزد شهرداری تهران  7 نفر برای ارائه برنامه انتخاب شدند.
بر اساس رای‌‌‌گیری انجام شده، آقایان سیدمحمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و حجت‌الله میرزایی بیشترین آرای اعضای شورای شهر را کسب کردند. بر این اساس ۷ کاندیدای منتخب 2 هفته برای تنظیم برنامه عملیاتی فرصت دارند و روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت برنامه خود را در صحن اعلام کنند. ۱۸ اردیبهشت، ۲ کاندیدای اصلی انتخاب و یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه شهردار تهران انتخاب و معرفی می‌شود. در همین باره اعضای شورای شهر تهران روز گذشته دوباره به شهردار شدن هاشمی رای ندادند.
انصراف 8 کاندید از لیست 28 نفره
به گزارش فارس، عضو شورای شهر تهران درباره انصراف برخی کاندیداها گفت: از لیست 28 نفره گزینه‌‌های شهرداری تهران 8 نفر انصراف داده‌‌‌اند. محسن علیخانی پس از جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران گفت: از 28 نفر نامزد شهرداری تهران 8 نفر انصراف داده‌‌اند و در جلسه علنی شورای شهر 7 نفر از 20 نفر به عنوان گزینه‌‌های اصلی شهرداری تهران انتخاب شدند. وی افزود: آقایان مرعشی، بانک، ویسه، عارف و بیطرف از نامزدی شهرداری تهران انصراف دادند.
ضرورت انتخاب شهردار مورد تأیید نظام
همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: مهم‌ترین معیارها برای انتخاب شهردار این است که کارآیی داشته باشد و مسؤولان نظام نسبت به شهرداری که انتخاب می‌شود،‌ نظر منفی نداشته باشند. محسن هاشمی در حاشیه پنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در جلسه امروز [دیروز] از 20 نامزد شهرداری، 7 نفر برای ارائه برنامه‌های خود در شهرداری تهران انتخاب شدند. وی افزود: بر اساس حروف الفبا اسامی این افراد در صحن شورا اعلام شد و هر یک از این نامزدها باید در صحن علنی برنامه‌های خود را ارائه دهند و سپس رأی‌گیری مجددی انجام می‌شود و 2 نفر به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب می‌شوند.
وی افزود: شهرداری که انتخاب می‌شود باید بتواند انسجام شورا و شهرداری را حفظ کند و رابطه خوبی با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشد. هاشمی گفت: در شورای پنجم اساس برنامه سوم شهر تهران تصویب شد که ابلاغ نیز شده است، بنابراین این 7 نفر باید بر همان اساس برنامه‌های خود را اعلام کنند و اعضای شورای شهر در گرفتن برنامه‌ها بسیار جدی هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار منتخب شورا مورد تأیید قرار نگرفت، چه اقدامی می‌شود، گفت: در حال حاضر هیچ پیشگویی نمی‌توانیم انجام دهیم. گزینه‌هایی که برای شهرداری انتخاب شده‌اند مورد احترام هستند و انتخاب شهردار به صورت غیرمستقیم و از سوی اعضای شورای شهر تهران که مردم به آنها رأی داده‌اند،‌ انجام می‌شود. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه 7 نفری که انتخاب شدند تا چه حد با مشکلات شهر آشنا هستند، گفت: در میان این افراد وزیران و استانداران سابق حضور دارند و افرادی هم 8 ماه در شهرداری تهران کار کرده‌اند. اعضای شورای شهر هم بر اساس برنامه‌ای که این افراد ارائه می‌دهند و معاونانی که معرفی می‌کنند به آنها رأی خواهند داد. رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بنده نگفته‌ام تمایل به شهرداری تهران دارم، بلکه گفتم این توانایی را برای اداره شهر دارم.
لیست قدرتمندی بسته نشد
این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته است: «برای شهرداری تهران لیست قوی‌ای بسته نشد اما باید به رأی اکثریت احترام بگذاریم». محمد علیخانی در واکنش به انتخاب 7 نفر به عنوان نامزدهای شهرداری تهران اظهار داشت: لیست 7 نفره‌ای که برای شهرداری تهران بسته شده،  لیستی قوی‌ نیست اما باید به رأی اکثریت پایبند باشیم؛ در هر صورت نظر اکثریت این بوده است. وی افزود: این افراد باید برنامه‌های خود را آماده کنند و به کمیسیون‌های شورا ارائه دهند و تیم‌های همراه خود را نیز معرفی کنند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کدام‌یک از این 7 نفر بیشترین رأی را آوردند، گفت: حسینی‌مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران بیشتری رأی را آورد. علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعضی از اعضا برای رأی دادن با یکدیگر مشورت می‌کردند، گفت: در این‌باره تصمیم حزبی بیشتر موردنظر بوده است.
23 اردیبهشت؛ انتخاب شهردار پایتخت
سخنگوی شورای شهر تهران درباره زمان انتخاب شهردار تهران گفت: از بین گزینه‌های مطرح شده در ۲۳ اردیبهشت یک نفر به عنوان شهردار انتخاب می‌شود. علی اعطا به فرآیند انتخاب شهردار تهران اشاره کرد و گفت: 7 گزینه‌ای که مشخص شده‌اند باید برنامه‌های خود را تهیه کنند تا در روزهای یکشنبه و دوشنبه 16 و 17 اردیبهشت، برنامه‌های خود را در چارچوب سیاست‌های شورا ارائه کنند. از بین این افراد 2 نفر انتخاب و سرانجام در 23 اردیبهشت‌ماه با حضور در صحن شورا برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند و یک نفر به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد.

لیست 7 نفره حاصل لابی‌گری است
شهردار اسبق تهران درباره انتخاب لیست 7 نفره گزینه‌های تصدی شهرداری تهران گفت: تصور نمی‌کنم کارآیی و توان اجرایی یک شهردار در لیست 7 نفره ملاک بوده باشد. غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران با تاکید بر اینکه تصور نمی‌کنم کارآیی و توان اجرایی یک شهردار ملاک انتخاب اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب این 7 نفر بوده باشد به برنا گفت: در واقع این لیست حاصل قول و قرارهایی است که دوستان با هم در شورا گذاشته‌اند. وی تاکید کرد: در صورت کلی مهم این است که شهردار آینده،  تهران را بشناسد، سابقه فعالیت شهرداری داشته و بتواند با مسؤولان مختلف نظام هماهنگی و تعامل داشته باشد. کرباسچی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد یارکشی حزبی می‌تواند به زندگی مردم و شهر تهران صدمه بزند، بیان کرد: متاسفانه بسیار زیاد و مردم صدمه این یارکشی را خواهند دید. شهردار اسبق تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر تهران دیگر به ظرفیت فعالیت‌های عمرانی سنگین نیاز ندارد و موضوع اصلی آن ترافیک و حمل‌ونقل است، گفت: باید فردی بر سر کار بیاید که بتواند درباره حمل‌ونقل عمومی اقدام جدی انجام دهد. متأسفانه یک سال وقت‌شان به این گذشت که چه کسی شهردار باشد یا نباشد و چگونه شهردار انتخاب کنند؛ خیلی آدم را به کارنامه شورای شهر امیدوار نمی‌کنند. وی گفت: مشکلات مالی، مشکلاتی نیست  که شهرداری را زمینگیر کند. اگر مدیریت درست و توانمند باشد، با کمک شورا مشکلات مالی شهرداری قابل حل است.  وی در پاسخ به این پرسش که لیست 7 نفره تا چه میزان لابی شده است، گفت: همه آن لابی شده است. گویا ملاک انتخاب شهردار کارآیی داشتن نبود.


Page Generated in 0/0067 sec