printlogo


کد خبر: 191588تاریخ: 1397/2/5 00:00
درپی ترور رئیس شورای عالی سیاسی یمن
انتقام سخت انصارالله درپیش است

صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن پنجشنبه گذشته در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به خودروی وی در استان حدیده به شهادت رسید و خبر شهادت او دوشنبه‌شب توسط شورای عالی سیاسی یمن اعلام شد. پس از عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصار‌الله به عنوان مرد شماره یک، صالح الصماد، مرد شماره 2 این جنبش شمرده می‌شد که تحت پیگرد سعودی‌های وهابی بود. وی دوم آوریل جاری در آخرین سخنرانی رسمی‌‌‌‌اش پیش از شهادت گفته بود: «ملت یمن دارای توانمندی‌ها و امکانات مورد نیاز جهت مدرنیزه کردن سیستم‌‌های موشکی خود است». الصماد تاکید کرده بود: «موشک‌‌‌هایی که امروز ریاض، پایتخت سعودی‌ها را هدف می‌گیرد، موشک‌های ساخت داخل است و از این توانایی برخورداریم که برد این موشک‌ها را به بیش از اینها افزایش دهیم». رهبر جنبش انصارالله دوشنبه‌شب در سخنانی به مناسبت شهادت صالح الصماد در حمله هوایی عربستان به استان حدیده، اعلام کرد عربستان و آمریکا باید مسؤولیت این «جنایت» را که البته بدون پاسخ نخواهد بود، بر عهده بگیرند. سیدعبدالملک الحوثی گفت: جنگنده‎های ائتلاف سعودی خودروی صالح الصماد را طی 3 نوبت هدف قرار دادند که به شهادت او منجر شد. او تصریح کرد: عربستان سعودی صالح الصماد را در صدر لیست ترور خود داده بود. اینگونه اقدامات جنایت‌آمیز عربستان، ملت ما را تسلیم نخواهد کرد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز خواستار پاسخ عملی به شهادت الصماد شد و گفت: همه باید در این زمینه همکاری کنند. شورای دفاع ملی یمن تاکید کرد جنایات اخیر عربستان، واکنشی بازدارنده در پی خواهد داشت. شورای دفاع ملی یمن همچنین میزان آماده‌باش نیروهای این کشور را تا بالاترین سطح افزایش داد. وزارت دفاع یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف قراردادن الصماد بدون پاسخ کوبنده و دردناک نخواهد بود، چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان، امرای متجاوزان باید بفهمند که بهایی گزاف خواهند پرداخت و از امروز طعم امنیت را به یاری خداوند متعال نخواهند چشید. محمد البخیتی، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در واکنش به شهادت مرد شماره 2 انصارالله اعلام کرد: عربستان و امارات از هرگونه خطوط قرمزی عبور کردند و پاسخگویی به ترور صالح الصماد حق ماست. البخیتی با بیان اینکه ترور صالح الصماد، باعث هیچ‌گونه تغییر و تحول سیاسی نخواهد شد، افزود: عملیات موشکی یمن پس از جنایت ترور صالح الصماد شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. وی با تهدید عربستان و امارات وعده داد در پاسخ به ترور الصماد، عملیات مقابله به مثل انجام خواهند داد. او گفت یمن عملیات پهپادی و موشکی خود برای هدف قرار دادن عمق خاک عربستان را توسعه خواهد داد.
المشاط؛ جایگزین الصماد
شورای عالی سیاسی یمن دقایقی پس از صدور بیانیه شهادت صالح الصماد، رئیس شورا اعلام کرد جایگزین او انتخاب شده است. شورای عالی سیاسی افزود: از این پس، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن خواهد بود و رهبری آن را در مراحل آینده بر عهده خواهد داشت. شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت شهادت الصماد، 3 روز عزای عمومی اعلام کرده است. شورای عالی دفاع ملی یمن نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت به ملت یمن به مناسبت شهادت الصماد، حالت آماده‌باش کامل اعلام کرد.
تداوم جنایت‌های سعودی علیه غیرنظامیان یمنی
عربستان سعودی ساعاتی پس از ارتکاب جنایت در استان حجه و تبدیل مراسم عروسی به عزا، بامداد سه‌شنبه منطقه عبس در همین استان را بمباران کرد. شبکه المسیره گزارش داد در این حمله تازه عربستان به استان حجه، 18 نفر از شهروندان یمنی کشته و 13 نفر دیگر نیز زخمی شدند. عربستان سعودی بامداد دوشنبه نیز یک مراسم عروسی را در شهرستان بنی‌قیس استان حجه هدف قرار داد که در پی آن بیش از 90 نفر کشته و زخمی شدند.
موشک‌باران مواضع سعودی‌ها و مزدوران‌شان
بامداد سه‌شنبه و ساعاتی پس از شلیک 2 فروند موشک بالستیک «بدر یک» به بندر آرامکو در جیزان (در جنوب عربستان)، یگان موشکی ارتش یمن مراکز تجمع مزدوران و متجاوزان را در شهرستان المخاء در استان یمن در هم کوبید. یک منبع در یگان موشکی یمن در این‌باره تصریح کرد یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر 2 ام» به مراکز مزدوران و متجاوزان در المخاء شلیک شد. این منبع تایید کرد موشک با دقت به هدف خود خورد و در پی آن، ده‌ها مزدور از جمله شماری از سران آنها در المخاء به هلاکت رسیدند. طبق این گزارش، یگان موشکی ارتش یمن، روز گذشته نیز 2 فروند موشک بالستیک  «بدر یک» که تولید داخلی است، به بندر آرامکو در عربستان شلیک کرد. این موشک‌باران عربستان سعودی و مزدوران آن، در واکنش به جنایت‌های مستمر ائتلاف متجاوز سعودی به یمن انجام می‌شود که آخرین جنایت ائتلاف، بمباران یک مجلس عروسی در استان حجه و کشته و زخمی شدن بیش از 90 غیرنظامی و بمباران منطقه‌ای مسکونی در همین استان طی بامداد دیروز بوده است.

شهید صالح الصماد که بود؟
صالح علی الصماد، سیاستمدار اهل یمن و عضو جنبش انصارالله و همچنین رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن بود که توسط جنبش انصارالله و حزب کنگره مردمی در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۶ تشکیل شد. الصماد سال ۱۹۷۹ در منطقه بنی معاذ از توابع شهرستان سحار در استان صعده (شمال یمن) متولد شد. وی پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه صنعا، به عنوان مدرس در مدرسه عبدالله بن‌مسعود در صعده مشغول به کار شد. الصماد از آغاز سومین جنگ از جنگ‌های ششگانه، جنبش انصارالله را در نبرد با رژیم یمن همراهی کرد. وی پس از سال ۲۰۱۱ مسؤولیت ریاست دفتر سیاسی جنبش انصارالله را به دست گرفت و در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ نیز به عنوان مشاور سیاسی رئیس‌جمهور (3 روز پس از ورود انصارالله به صنعا) تعیین شد. صالح الصماد در ۶ آگوست ۲۰۱۶، رئیس شورای عالی سیاسی شد و کار خود را در این منصب، پس از ادای سوگند در مجلس نمایندگان (در ۱۴ آگوست ۲۰۱۶) آغاز کرد.


Page Generated in 0/0065 sec