printlogo


کد خبر: 191629تاریخ: 1397/2/6 00:00
بررسی سناریوهای حملات انتقامجویانه انقلابیون و ارتش یمن علیه رژیم سعودی
شمارش معکوس برای آغاز جنگ‌حجاز

 ترور رئیس شورای عالی سیاسی یمن و قتل‌عام غیرنظامیان این کشور توسط رژیم جنایتکار سعودی، از سوی انقلابیون یمن به معنای عبور دشمن از خط قرمزها و لزوم ورود به مرحله‌ای تازه از جنگ با تجاوزکاران سعودی تلقی شده است. بی‌ثباتی سیاسی در داخل نظام سعودی که با حمله شنبه شب گذشته مخالفان شاه و پسرش به کاخ سلطنتی الخزامی در ریاض نمود یافت نیز مزید بر علت شده تا انصارالله از تزلزل جایگاه بن‌سلمان در مرکز حاکمیت سعودی نهایت استفاده را برای عوض کردن جهت جنگ تحمیلی 3 ساله به ملت یمن ببرد.  این در حالی است که اظهارات خالد بن سلمان، برادر کوچک ولیعهد و سفیر عربستان در آمریکا درباره ترور صالح الصماد، کارشناسان را درباره چرایی سکوت 2 چهره اصلی ریاض در این مورد به فکر فرو برده است. پسر کوچک‌تر شاه در توئیت خود برای جبران سکوت برادر بزرگ‌ترش مجبور شده یادآوری کند این ترور به دستور وزیر دفاع، یعنی محمد بن‌سلمان بوده است. حال آنکه به نظر می‌رسد اساسا هدفگذاری و هدفگیری شهید الصماد در ترور پنجشنبه گذشته، کاملا کار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بوده است. این گرای آشکار از ضعف تصمیم‌گیری در ریاض حالا انقلابیون یمن را شجاع‌تر کرده و شمارش معکوس برای کشاندن جنگ به عمق خاک عربستان آغاز شده است.
راهپیمایی تفنگ‌ها در حدیده
دیروز هزاران تن از یمنی‌ها، آخرین درخواست «صالح‌الصماد» پیش از شهادتش را لبیک گفتند و با راهپیمایی بزرگ موسوم به «مسیره‌البنادق» (راهپیمایی تفنگ‎ها) از صنعا، صعده و حجه وارد میدان «العروض» بندر حدیده شدند. آنها تفنگ به دست و در حالی که تصاویر «صالح الصماد» را با خود حمل می‌کردند، علیه آمریکا و عربستان شعار سر دادند. رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن، پنجشنبه گذشته از اهالی استان الحدیده خواسته بود برای مقابله با هرگونه تجاوزات ائتلاف سعودی در سواحل غربی یمن، تظاهراتی با عنوان «راهپیمایی بزرگ تفنگ‌ها» برگزار کنند. ساعاتی پس از همان سخنرانی بود که جنگنده‌های سعودی خودروی حامل «صالح الصماد» را هدف قرار داده و او را به شهادت رساندند.
شهادت الصماد، بی‌تأثیر بر انصارالله
 در نتیجه ترور صالح الصماد، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، حالتی از حزن و اندوه بر مناطق تحت کنترل جنبش انصارالله، بویژه در صعده و صنعا، پایتخت حاکم شده است. الصماد سخنوری هوشمند و نزدیک‌ترین دوست وفادار به «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله بود. عملیات ترور که از طریق حملات هوایی گسترده هواپیماهای ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی در روز پنجشنبه گذشته در خیابان «الخمسین» در الحدیده انجام شد، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، زیرا اعلام خبر کشته شدن الصماد در جریان حملات، از سوی سخنگوی ائتلاف اعلام نشد بلکه از سوی الحوثی و بعد از گذشت 4 روز از این بمباران، یعنی در روز دوشنبه اعلام شد که رسانه‌های خبری سرگرم پوشش دادن حمله هوایی ائتلاف به مجلس عروسی بودند که طی آن دست‌کم 25 نفر کشته و 40 نفر دیگر زخمی شدند. ترور الصماد ضربه‌ای بزرگ به جنبش انصارالله محسوب می‌شود؛ برای اینکه 3 جنبه مهم در شخصیت او هویدا بود؛ نخست اینکه وی جوان بود (متولد سال 1979 و 38 ساله)، دوم اینکه وی فرهنگ بالایی داشت و این فرهیختگی‌اش در خطبه‌ قوی وی در مسجد صعده آشکار شد، و سومین ویژگی بارز در شخصیت الصماد، تجربیات سیاسی و نظامی وی بود. به‌گونه‌ای که وی در راس نیروهای انصارالله قرار داشت که با چهارمین حمله «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور معدوم، به صعده مقابله کرد و همچنین «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور وقت یمن در سپتامبر 2014 او را به عنوان مشاور سیاسی خود تعیین کرد. روزنامه «رای‌الیوم» در سرمقاله دیروز خود ضمن اشاره به جایگاه بسیار مهم شهید«صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای انصارالله و مقاومت یمن، به بررسی ابعاد و پیامدهای ترور او پرداخته و نوشته است: «حوثی‌ها ( انصارالله) رهبری بارز همچون صالح الصماد را از دست دادند ولی خسارتی که ائتلاف متحمل می‌شود چه‌بسا بیشتر باشد. این در حالی است ‌که رهبری سعودی امیدوار به دستیابی به راه‌حلی سیاسی و مسالمت‌آمیز است تا شرایط خروج از گرداب خونین یمن را فراهم کند، چرا که الصماد شخصیتی انعطاف‌پذیر، عقلانی و میانه‌رو داشت و جانشین او «مهدی المشاط» در ریاست شورای‌عالی سیاسی، فاقد چنین ویژگی‌های شخصیتی است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان در امور یمن می‌گویند که شهادت الصماد بر جنبش انصارالله و بدنه اصلی آن تاثیری نخواهد گذاشت، در حالی‌که کشته شدن علی عبدالله صالح تاثیر بزرگی بر حزب «الموتمر» به جای گذاشته است. زیرا سیدعبدالملک الحوثی، تصمیم‌گیرنده اول و آخر در انصارالله است و او این جنبش را مدیریت می‌کند و تمام امور آن را به دست گرفته است.
سناریوهای انتقام حتمی یمنی‌ها
در همین حال، سیدعبدالملک که الصماد مدیر دفتر سیاسی‌اش بود، آمریکا و عربستان سعودی را مسؤول قانونی این ترور و نیز پیامدهای ناشی از آن اعلام کرده و به انتقام و خون‌خواهی تهدید کرده است. وزارت دفاع یمن نیز با صدور بیانیه‌ای تهدید کرد که سران ائتلاف سعودی را هدف قرار خواهد داد. رای‌الیوم در ادامه آورده است: «یمنی‌ها انتقام‌ را فراموش نمی‌کنند. بسیار دشوار است از کسانی که خون‌شان و خون رهبران‌شان را ریخته‌اند، گذشت کنند. آنها بسیار زیبا صبوری می‌کنند تا اینکه زمان مناسب فرا برسد. بعید نیست که آنها با شیوه‌ای دیگر با موضوع ترور آقای الصماد توسط جنگنده‌های ائتلاف، تعامل خواهند کرد. خدا دانا‌تر است.» به نوشته تحلیلگر برجسته عرب این روزنامه برخط، اجرای تهدیدهای انتقام‌جویانه یادشده ممکن است در چندین شکل نمود داشته باشد:
نخست، اجرای عملیات ترور رهبران ائتلاف، و هدف قرار دادن سران آنها؛ تا اینکه تاثیر آن بیشتر باشد. دوم، جنبش انصارالله اقدامات انتقام‌جویانه را از طریق شلیک تعداد فراوانی از موشک‌های بالستیک به شهرهای مهمی مانند ریاض، پایتخت، جده، خمیس‌مشیط، الدمام و الطائف اجرا کند. سوم، انتقال عملیات انتقام به خارج از مرزها، و محدود نکردن آن به میادین نبرد در شبه‌جزیره عربستان. این سناریو را می‌توان از بخشی از بیانیه وزارت دفاع یمن متوجه شد که آمده است: «آنها هر جا که باشند و هر جایی که فرار کنند، از دستان قدرتمند ما که اجسادشان را تکه‌پاره می‌کنند، در امان نیستند».

وصیت شهید الصماد: 2018 سال شلیک موشک به عربستان
صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن در نشستی در ذمار به مناسبت چهارمین سالگرد پایداری و مقاومت مقابل حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن گفته بود: امسال سال موشک‌های بالستیک خواهد بود. در دوره آتی هر روز عربستان شاهد شلیک موشک‌های ما خواهد بود و حتی اگر تمام سامانه‌های دفاعی خود را گردهم آورد از موشک‌های ما در امان نخواهد ماند. الصماد تأکید کرد: سال سرنوشت را باید با تشدید حملات شروع کنیم. جبهه داخلی از هر زمان دیگری قوی‌تر شده و هر گونه حساب باز کردن بر فروپاشی جبهه داخلی شکست خورده است.
 


Page Generated in 0/0073 sec