printlogo


کد خبر: 191664تاریخ: 1397/2/8 00:00
از درگیری‌ها برای انتخاب شهردار تهران تا نارضایتی محسن‌هاشمی از عملکرد شورا
شورای یکپارچه اما تشریفاتی

گروه اجتماعی: درگیری‌های پشت پرده بر سر انتخاب شهردار بعدی پایتخت ادامه دارد و آینده تهران همچنان در بلاتکلیفی است. اینگونه به نظر می‌رسد که انتخاب شهردار بعدی تهران از یک فرآیند ساده تعیین گزینه‌ها بر مبنای کارآمدی و برنامه، تبدیل به موضوعی برای تسویه حساب‌های درونی شده است. به گزارش «وطن امروز»، عنوان «یارکشی» که غلامحسین کرباسچی در سخنان خود بعد از حذف گزینه خودشان از لیست 7 نفره برای شهرداری استفاده کرد، اشاره مستقیمی به درگیری‌های پشت پرده احزاب بر سر انتخاب شهردار دارد. در لیست 7 نفره‌ای که از نتیجه انتخاب شورای شهری‌ها منتشر شده، برخی به لحاظ سوابق اجرایی و توانایی مدیریتی با اغماض در حد شهردار یک منطقه شهرداری هستند و نه مدیریت کلانشهری مثل تهران که علاوه بر پایتخت سیاسی و اقتصادی بودن، با ده‌ها مشکل ریز و درشت دست به گریبان است. 7 گزینه معرفی شده توسط شورای شهر از این جهت که در انتخاب‌شان به جای واژه‌هایی چون کارآمدی، نگاه به سابقه اجرایی و مدیریتی، توان مدیریتی و دیگر شاخصه‌های لازم برای یک شهردار، بازی‌های سیاسی ملاک بوده، طبیعی است که در صورت تصدی سمت شهردار هم چاره‌ای جز تمکین از گروه‌های ذی‌نفع نخواهند داشت.
 شورای یکپارچه اما ناتوان
در همین باره شهردار اسبق تهران معتقد است: هر چند اکراه دارم با صراحت بگویم شورا با مسأله شهرداری برخورد سیاسی کرد اما در نهایت آنچه اتفاق افتاده همین است. غلامحسین کرباسچی ضمن انتقاد از روند طولانی انتخاب شهردار تهران و همچنین مسائل مربوط به انتخاب و استعفای محمدعلی نجفی، شهردار سابق گفت: در شورای سوم بویژه در شورای چهارم با وجودی که 50 درصد افراد اصلاح‌طلب و 50 درصد اصولگرا بودند، خیلی سریع و در یک پروسه نسبتا کوتاهی، جمع‌بندی و شهردار انتخاب شد اما این شورا که یک شورای یکپارچه است، متأسفانه در طول نزدیک به 11 ماه گذشته از انتخابات، هنوز نتوانسته‌ به یک جمع‌بندی و ترکیبی از آرا برسد که شهردار بتواند با هماهنگی سایر نهادها و کل نظام و حکومت، کاری قوی را شروع کند و وضع شهرداری و شهر تهران را سامان دهد. کرباسچی تصریح کرد: این اشکال اساسی به شورای پنجم وارد است، نمی‌خواهم بگویم مقصر کیست ولی هر چه هست، نتیجه و خروجی این بوده است. به هر حال آقایان قطعا توجیهاتی دارند ولی جواب قانع‌کننده‌ای فکر نمی‌کنم برای مردم در قبال این فرصت‌سوزی باشد. وی افزود: برای مردم سؤال است که شورای یکپارچه این همه وقت حرف و شعار و صحبت دارد ولی عملا در شهرداری تهران، ثبات و آرامشی که برای کار باید باشد وجود ندارد.
شفاف‌سازی،  عملکرد نیست
کرباسچی همچنین به تاکیدهای شورا مبنی بر ضرورت شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها اشاره و تصریح کرد: فکر می‌کنم وظیفه شهرداری این است که کار کند و کارش همراه با شفافیت باشد ولی اینکه فکر کنیم شهرداری فقط وظیفه اصلی‌اش شفافیت است، درست نیست. شفافیت زمانی به کار می‌آید که کاری انجام شده باشد. وی با انتقاد از درگیر شدن شهرداری و شورا به مسائل گذشته گفت: فرضا نسبت به قراردادی در دوره قبلی و عملکرد گذشته مساله‌ای وارد است، مسؤولیت عملیات گذشته اگر هم در جهت کشف فساد و خطاست با مسؤولان قضایی است. شهرداری که از الان مسؤول می‌شود مسؤول دوران خودش است؛ البته اگر گزارش‌هایی داشت اینها را بفرستد برای دستگاه‌های ذی‌ربط. اگر قراردادهایی هست که الان باید بررسی شود بفرستد ولی اگر یک کسی خلاصه عملکردش فقط شفافیت است، برای مردم خیلی قابل قبول نیست. انتقادات شهردار اسبق تهران به عملکرد شورای شهر درباره انتخاب شهردار پایتخت در حالی است که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم عملکرد شورا را ایده‌آل و مطلوب نمی‌داند.
 نمره 15 رئیس به شورای تشریفاتی
محسن هاشمی با اشاره به عملکرد 8 ماهه شورای شهر اظهار داشت: پرداختن به شعارها و تبلیغات مربوط به زمان انتخابات است و اکنون مقطعی است که ما باید بتوانیم در حوزه اجرا و عمل مسائل را حل کنیم. سیاست‌زدگی، تفرقه و درگیر شدن در مسائل جناحی و محفلی نیز خطری است که ممکن است به شورا آسیب برساند. با این شرایط اگرچه عملکرد شورای پنجم را ایده‌آل و مطلوب نمی‌دانم اما آن را قابل قبول ارزیابی می‌کنم. رئیس شورای شهر به تصوراتش از شورا اشاره کرد و با بیان اینکه به عملکرد شورا نمره ۱۵ می‌دهم، گفت: اگر بخواهم صادقانه جواب بدهم، جایگاه شورا از آنچه تصور می‌کردم جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی بیشتری دارد؛ انتظارم این بود در این جایگاه بتوانم با سرعت و انرژی بیشتری به حل معضلات و مسائل شهر بپردازم اما متاسفانه مسائل فرهنگی و سیستماتیکی وجود دارد که موجب می‌شود بخش زیادی از انرژی، وقت و انگیزه فرد برای خدمت مستهلک شود. به طور نمونه با وجود پیگیری‌های زیادی که جهت راه‌اندازی پروژه مترو و تقویت آن در این دوره داشته‌ام، هنوز جهشی در فعالیت‌های این شرکت رخ نداده است و منابع مالی و حمایت‌های لازم به سوی این پروژه که مهم‌ترین اولویت شهر است، تخصیص نیافته است. انتخاب 2 سرپرست و یک شهردار در مدت روی کار آمدن تیم مدیریت شهری جدید برای شهرداری تهران و همچنین لیست 7 نفره نهایی ضعیفی که مورد انتقاد برخی اعضای شورا هم قرار گرفت، نشان می‌دهد شورای یکپارچه و احزاب تصمیم‌گیرنده برای مدیریت شهری گزینه کارآمدی ندارند. با این شرایط برخی اظهارنظرها در روزهای گذشته نشان می‌دهد شورایی‌ها و نظرات پشت پرده روی محمود حجتی، وزیر کشاورزی دولت دوازدهم اجماع بیشتری دارند. در عین حال کمپینی در فضای مجازی شکل گرفته است که مخالف انتخاب گزینه دولتی برای شهرداری تهران است. گفتنی است امروز تهران نیازمند مدیری کارآمد است نه فردی که حاصل سیاسی‌کاری و دل بستن به جناح‌ها باشد. شهر تهران در یک سال گذشته به واسطه درگیری‌های درون‌جناحی اعضای شورای شهر از «شهردار» محروم بوده است و نجفی در 7 ماهی که بود حتی فرصت نکرد از برخی زیرمجموعه‌های خود بازدید کند. اینگونه به نظر می‌رسد خروجی این 7 نفر هم ادامه همان روزگار است.
 


Page Generated in 0/0066 sec