printlogo


کد خبر: 191685تاریخ: 1397/2/8 00:00
سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با یک اختتامیه پراشتباه به کار خود پایان داد
اختتامیه خندوانه ای!

گروه فرهنگ و هنر: سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که به‌رغم کیفیت نسبتا قابل قبول این جشنواره در ایام برگزاری، اختتامیه آن با حواشی و ایرادات بسیاری همراه بود. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، شخصیت‌هایی نظیر سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان و سایر سینماگران ایرانی و خارجی نظیر الیور استون حضور داشتند. رامبد جوان که اجرای این برنامه را برعهده داشت در ابتدا با تمجید از بخش دارالفنون بیان داشت که این بخش از جشنواره فوق‌العاده است چرا که ۱۵۰ دانشجو از کشورهای مختلف در آن حضور دارند. در طول جشنواره میهمان‌های جشنواره به دانشکده‌های مختلف می‌روند و با دانشجویان کشورمان ارتباط برقرار می‌کنند. رضا میرکریمی، دبیر جشنواره در ادامه روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه اظهار داشت: 3 سال است دبیر جشنواره هستم، ۲ سال گذشته گزارش ندادم و امسال هم این کار را نمی‌کنم اما از فرصت استفاده می‌کنم و از تیم مدیران این جشنواره و همه اهالی سینما که به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. از کسانی هم که سعی کردند برای جشنواره ما حاشیه منفی ایجاد کنند تشکر می‌کنم. در نهایت می‌خواهم الیور استون را تشویق کنید.
یک تجربه باشکوه در ایران
اولین بخش از اهدای جوایز به جایزه نتپک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] اختصاص داشت که به فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی تعلق گرفت. جایزه فیلم اول با تقدیر از نگار مقدم بازیگر، به پویا بادکوبه کارگردان فیلم «درساژ» که در جشنواره برلین هم جایزه گرفته بود، تقدیم شد. بادکوبه با بیان اینکه خیلی کیف می‌دهد که آدم در کشور خودش جایزه بگیرد، گفت: من این جایزه را به محمدرضا بادکوبه، پدرم تقدیم می‌کنم که از کودکی هر وقت سرصحنه فیلم‌هایی که تهیه می‌کرد رفتم، نشان می‌داد که اخلاق و نظم از هر چیزی مهم‌تر است. در ادامه، جایزه بین‌الادیان به فیلم «گندم» از کشور ترکیه، ساخته سمیح اوغلو اهدا شد. اوغلو ضمن دریافت جایزه خود بیان کرد: تشکر می‌کنم که من را دعوت کردید. بار دیگر یک تجربه باشکوه در ایران داشتم.
استون و تقدیرنامه اشتباهی!
در ادامه مراسم، جایزه صلح جشنواره با حضور الیور استون به «ریتی پان» کارگردان سرشناس کامبوجی اهدا شد. استون درحالی‌که از ریتی پان دعوت کرده بود تا روی صحنه بیاید، متوجه شد که تقدیرنامه اشتباهی به او داده‌اند و همین اتفاق موجب طنازی آقای کارگردان شد. استون پس از حضور ریتی پان روی صحنه با تمجید از وی اظهار داشت: او مدتی طولانی است که فیلمسازی می‌کند و من باافتخار این جایزه را به او تقدیم می‌کنم. پان نیز بعد از دریافت جایزه خود عنوان کرد: «از لطف و میزبانی شما ممنونم؛ این جایزه یک معنی دارد و آن، این است که شاید سینما نتواند دنیا را تغییر دهد اما باعث می‌شود ما با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.» همچنین دیپلم افتخار بخش «جایزه صلح» نیز به فیلم «معدنچی» به کارگردانی هانا اسلک، محصول اسلوونی و کرواسی اهدا شد. در بخش «جلوه‌گاه شرق» نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به محمد کارت برای «بچه خور» اهدا شد. تندیس بهترین کارگردان فیلم آسیایی هم به فیلم «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی اهدا شد. بحرالعلومی نیز در این بخش از مراسم گفت: «خوشحالم یک دستیار کارگردان در نخستین فیلم بلند خود در یک جشنواره معتبر بین‌المللی اما داخلی جایزه می‌گیرد.» در ادامه مراسم، سیمرغ سیمین بهترین فیلم بلند سینمایی با اضافه شدن محمدمهدی حیدریان به جمع هیات‌داوران به فیلم سینمایی«پدر و پسر» اهدا شد. دونگ اینگ اونگ، کارگردان این اثر گفت: این جایزه برای ما بسیار ارزشمند است و اگرچه قبلاً از انسان‌دوستی ایرانی‌ها شنیده بودیم اما از زیبایی‌های شهر و  هوای خوب تهران هم لذت بردیم.
مجیدی برنده جایزه اخلاق شد
در بخش بعدی جایزه، بخش «محمدامین» یا همان جایزه اخلاق توسط رضا کیانیان و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجید مجیدی برای فیلم سینمایی «آن‌سوی ابرها» تقدیم شد. عباس صالحی در این مراسم گفت: «از همه‌کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند تشکر می‌کنم. کشوری که دیروز کشور شعر بود و امروز کشور سینما است. در دوره‌ای که خیلی‌ها تلاش می‌کنند از ایران چهره‌ای سیاه بسازند، شاعران و سینماگران و هنرمندان می‌کوشند کشور را آن‌چنانی که هست و آن‌چنانی که بود به جهان نشان دهند.» وی ادامه داد: «از همه‌کسانی که تلاش کردند جشنواره جهانی باافتخار برگزار شود، سپاسگزارم. ممنون و سپاس از همه شما بویژه آنهایی که از راه دور آمدند تا ایران زیبا را ببینند».
سینمای سعادت و اشتباهات اختتامیه
بخش بعدی این مراسم به مسابقه اصلی جشنواره یعنی سینمای سعادت اختصاص داشت که مریلا زارعی و محمود کلاری 2 داور ایرانی این بخش بودند و جوایز این بخش با بی‌نظمی و اشتباه زیادی اهدا شد. لوح افتخار بهترین فیلم کوتاه به «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی اهدا شد. سیمرغ بهترین فیلم کوتاه نیز به فیلم‌ «ایمان» از روسیه به کارگردانی تاتیانا فدوروسکایا تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری هم به فیلم «ترانه گرانیت» تقدیم شد. سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن هم به ماهور الوند برای فیلم «هت‌ تریک» اهدا شد. سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد نیز به لئون لیچف بازیگر فیلم «معدنچی» تعلق گرفت. سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه هم به رامتین لوافی برای فیلم «هت‌تریک» اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمای سعادت به آلکسی گرمن برای ساخت فیلم «دولاتوف» اهدا شد. همچنین سیمرغ زرین بهترین فیلم هم با جایزه ۴۰ میلیون تومان به میلکوف لازاروف برای فیلم «آگا» تعلق گرفت. مریلا زارعی در پایان به نمایندگی از داوران این بخش از بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» تقدیر کرد. گفتنی است در این میان، ناهماهنگی بسیار در اهدای جوایز و پوشش نامناسب میهمان‌های ایرانی برخلاف میهمان‌های خارجی که با لباس رسمی آمده بودند از دیگر حواشی نه‌چندان مناسب این اختتامیه بود. سلفی‌های ممتد رامبد جوان با میهمان‌ها ازجمله اولیور استون نیز از اتفاقات دیگری بود که در میان برنامه حاشیه‌ساز شد.


Page Generated in 0/0059 sec