printlogo


کد خبر: 191699تاریخ: 1397/2/8 00:00
چهارگوشه

تظاهرات ده‌ها هزار معلم  در آریزونا
موج اعتصابات چند ماهه معلمان آمریکایی در چندین ایالت همچنان ادامه دارد. در همین راستا روز پنجشنبه تنها در ایالت آریزونا، ده‌ها هزار تن از معلمان مدارس عمومی دست به اعتصاب ‌زده و برای حقوق و بودجه آموزشی بیشتر راهپیمایی کردند. آنها در حالی به خیابان‌ها ریختند که دولت معلمان شرکت‌کننده در اعتصابات را به لغو مجوز تدریس تهدید کرده بود. دور جدید تظاهرات معلمان آریزونا به دنبال رد درخواست آنها از فرماندار این ایالت برای افزایش 20 درصدی حقوق‌شان بود. در نتیجه 78 درصد از 57 هزار معلم این ایالت با ترک کلاس‌ها، 820 هزار دانش‌آموز را بدون معلم گذاشتند.

سوریه: اسرائیلی‌ها جولان اشغالی را ترک کنند
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت گفت: «سرزمین اشغالی سوریه و حقوق غصب‌شده آن باید کاملا بازگردانده شود و شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز باید دیر یا زود بلندی‌های جولان را ترک کنند». «بشار الجعفری» اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، سوریه و لبنان و همچنین آواره کردن ملت‌های آنها و مصادره زمین‌های‌شان و اسکان خارجی‌ها به جای آنها را اقدامات تروریستی مستمر دانست. نماینده دمشق در سازمان ملل همچنین برخی اعضای شورای امنیت را به داشتن استانداردهای دوگانه در تظاهر به دفاع از حقوق بشر، احترام به قوانین بین‌المللی و اصول و منشور سازمان ملل متهم کرد. به گفته جعفری کشورهای غربی و بویژه آمریکا با حمایت‌های گسترده از اسرائیل، مانع آن می‌شوند این رژیم به سبب نقض مستمر صدها قطعنامه که بر پایان اشغال اراضی کشورهای عربی تأکید می‌کند، محاکمه شود.

آغاز انتخابات پارلمانی لبنان
صبح دیروز مرحله نخست رای‌گیری از لبنانی‌های مقیم6 کشور عربی آغاز شد؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور رخ داده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه لبنان، قاهره نخستین ایستگاه این راگیری اولیه تاریخی است و در 5 کشور عربی دیگر یعنی عربستان، امارات، کویت، قطر و عمان نیز برگزار خواهد شد. در انتخابات لبنان بیش از 900 نماینده در قالب 77 لیست برای کسب 128 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ امسال نخستین‌باری است که انتخابات لبنان بر اساس قانون تناسبی برگزار می‌شود.

استعفای نخست‌وزیر رومانی  به دلیل حمایت از اسرائیل؟
رئیس‌جمهور رومانی خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور به‌خاطر موافقت مخفیانه با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس شد. «کلاوس یوهانیس» تصریح کرد «فیوریکا دانشیلا» هیچ مشورتی با او درباره انتقال سفارت این کشور به قدس انجام نداده و نقش او به عنوان رئیس‌جمهور در اتخاذ چنین تصمیم مهمی را نادیده گرفته است. در حالی که رئیس‌جمهور رومانی قبلا نیز از مخالفت قاطع خود با انتقال سفارت کشورش به قدس خبر داده بود، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است بخارست حامی انتقال سفارت رومانی به قدس است، هرچند حمایت‌های لازم و کافی در این زمینه وجود ندارد.

سرکوب فلسطینان  در پنجمین تظاهرات «بازگشت»
تاکنون 5 هفته از تظاهرات بزرگ بازگشت گذشته است و در این مدت ۴۲ فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست به شهادت رسیده و بیش از ۵ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال نزدیک به ۱۵۰ نفر از آنان وخیم است. دیروز نیز ارتش رژیم صهیونیستی به سمت تظاهرات‌کنندگانی که با تجمع در نزدیکی مرزهای شرقی نوار غزه در پنجمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت تحت عنوان «جمعه جوانان انقلابی» شرکت می‌‌کردند، گاز اشک‌آور شلیک کردند. هدف از برپایی این تظاهرات‌ها تاکید بر حق بازگشت فلسطینیان به شهر و دیار خود است که به زور از آن کوچانده شده‌اند. اوج این تظاهرات‌ها قرار است روز ۱۵ مه باشد که دونالد ترامپ اعلام کرده در این تاریخ سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل می‌کند.


Page Generated in 0/0056 sec