printlogo


کد خبر: 191701تاریخ: 1397/2/8 00:00
بانک مرکزی گزارش داد
رشد حدود 30 درصدی قیمت مسکن در تهران
عضو کمیسیون عمران مجلس: به خاطر بی توجهی دولت به تکمیل مسکن‌مهر باید برای اتمام این پروژه منتظر دولت بعدی باشیم

 گروه اقتصادی: فنر فشرده افزایش قیمت مسکن به ‌دنبال رشد میزان تقاضا در حالی رها شده است که دولت پس از حدود 5 سال بدون اینکه اقدام عملی در راستای تولید مسکن کند همچنان طرح و برنامه بی‌نتیجه می‌دهد. این در حالی است که گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در فروردین‌ماه نشان می‌دهد معاملات مسکن به علت تعطیلات نوروزی روندی کاهشی داشته اما قیمت‌ها به طور متوسط، فروردین امسال در مقایسه با فروردین پارسال 5/29 درصد رشد داشته است. در فروردین‌ماه سال 97 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 500 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 59/0 و 3/6 درصد کاهش نشان می‌دهد. در فروردین‌ماه سال 97 متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3/55 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2/0 درصد و 5/29 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 پیشنهاد وام ۲۰۰ میلیونی مسکن
البته وزیر راه‌وشهرسازی نیز از ارسال پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر می‌دهد. عباس آخوندی با اشاره به آخرین وضعیت وام مسکن در کشور در سال 97، اظهار کرد: پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن به شورای پول و اعتبار ارسال شده که باید روند خود را طی کند. وی تصریح کرد: پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی افزایش سقف وام مسکن تا 200 میلیون تومان برای تهران است و در شهرهای دیگر به نسبت‌های پایین‌تری افزایش می‌یابد. وی همچنین بیان کرد: حبابی که در بازار ارز رخ داده در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود و دلیلی برای ایجاد این حباب در مسکن وجود ندارد.
 بازار مسکن آمادگی ملتهب شدن دارد
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بازار مسکن آمادگی ملتهب شدن دارد، گفت: در شرایط فعلی دولت باید مراقب تورم در بحث مسکن باشد زیرا همزمان با افزایش عرضه وام، این احتمال نیز وجود دارد. محمدرضا ملکشاهی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی درباره سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری دولت در مسکن با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات مسکن به مردم می‌تواند تا حدودی از آشفتگی بازار بکاهد. وی با بیان اینکه بازار مسکن آمادگی ملتهب شدن دارد، افزود: مسؤولان نباید با اظهارنظرهای خلاف واقع به التهاب آن دامن بزنند. وی با تاکید بر اینکه با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی برای افزایش رقم وام مسکن شرایط برای بهبود وضعیت بازار فراهم می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت باید مراقب تورم در بخش مسکن باشد زیرا همزمان با عرضه وام مسکن این احتمال نیز وجود دارد.
ملکشاهی با تاکید بر اینکه با ایجاد تورم در قیمت مسکن اقشار آسیب‌پذیر جامعه متضرر خواهند شد، گفت: در شرایطی که دولت در راستای افرایش وام مسکن برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر جامعه در تلاش است، دستگاه‌های نظارتی باید برای حبابی نشدن نرخ‌ها تلاش کنند. وی یادآور شد: مهم‌ترین موضوعی که در سرنوشت نهایی بازار مسکن تاثیر دارد ارائه طرح مشخصی برای جایگزینی با مسکن‌مهر است که دولت باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
انتقاد از تعلل دولت در تکمیل مسکن‌مهر
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تعلل دولت در تکمیل مسکن‌مهر، گفت: باید محل هزینه‌کرد اقساط بازگشتی این طرح مشخص و علت عدم تحویل واحدها شفاف‌سازی شود. محمد دامادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به وضعیت فعلی طرح مسکن‌مهر، گفت: با توجه به بی‌توجهی دولت به تکمیل این طرح باید برای اتمام این پروژه منتظر دولت بعدی باشیم. وی با بیان اینکه مسکن‌مهر در زمان استارت پروژه، اجرا و حتی اکنون نیز در روند تحویل طرح با اشکالات عدیده‌ای مواجه است، افزود: باید محل هزینه‌کرد اقساط بازگشتی این طرح مشخص شده و علت عدم تحویل واحدها شفاف‌سازی شود.  وی با تاکید بر اینکه مجلس به جد پیگیر به نتیجه رسیدن طرح مسکن‌مهر است، گفت: بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها درباره این طرح نشان از ضعف مدیریت در سطح کلان است. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه وزیر راه‌وشهرسازی بارها درباره عملکرد خود از مجلس کارت زرد دریافت کرده است، افزود: متاسفانه با وجود پیگیر‌های مکرر نمایندگان، نواقص موجود در حوزه کاری این وزارتخانه رفع نشده است. وی یادآور شد: مجلس بارها درباره کمک به دولت در تکمیل طرح مسکن‌مهر اعلام آمادگی کرده از این رو امید است مشکلات این طرح هر چه سریع‌تر مرتفع شود.
 ضرورت تولید سالانه یک‌میلیون مسکن
یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور می‌تواند از انباشت تقاضا و حبابی شدن نرخ‌ها جلوگیری کند. حمید بنایی با اشاره به اظهارات مسؤولان درباره وجود بیش از 5/2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور، گفت: شاید در کلانشهرها این آمارها درست باشد اما در شهرهای کوچک کمبود مسکن مشهود است. وی با تاکید بر اینکه دولت برای جلوگیری از انباشت تقاضا در حوزه مسکن باید طرح مشخصی ارائه کند، افزود: ساخت سالانه 900 تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور می‌تواند از انباشت تقاضا و در نتیجه حبابی شدن نرخ‌ها در این حوزه جلوگیری کند. وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تعداد زیادی تقاضا برای مسکن انباشت شده است، تصریح کرد: با توجه به ازدواج‌ها و موالیدی که در طول سال رخ می‌دهد میزان واحدهای مسکونی موجود کشور پاسخگوی تقاضا نیست، بنابراین این موضوع باز هم تهدیدی برای قیمت مسکن در آینده خواهد بود. بنایی با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه تولید مسکن فعال‌تر باشد، گفت: در ماه‌های اخیر مسکن بالاترین نرخ خود را تجربه کرده است.
 


Page Generated in 0/0058 sec