printlogo


کد خبر: 191717تاریخ: 1397/2/9 00:00
سناریوهای احتمالی ایران در پاسخ به تجاوز T4

هادی محمدی*: این روزها صحبت از پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن محل استقرار مستشاران ایرانی در منطقه T4 در محافل بین‌المللی بحث‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.
رژیم صهیونیستی از یک طرف خشنود است که تعدادی از مستشاران نظامی ایران در سوریه (مدافعان حرم، حدود 7 نفر) را به شهادت رسانده  و از طرف دیگر نگران پاسخ ایران است که چگونه و در چه زمانی خواهد بود. این سوال مساله مهمی است که چگونگی و زمان رخداد آن می‌تواند در تحولات منطقه حساس غرب آسیا اثرگذار باشد.
رژیم صهیونیستی تاکنون تلاش کرده جنگی نیابتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ترتیب دهد؛ جنگی که تاکنون در سراسر منطقه ادامه دارد. آنها در پی آن هستند که با سپر قرار دادن کشورهای مزدور عرب یا از طریق تروریست‌هایی همچون القاعده، داعش و تکفیری‌ها فشار بر جمهوری اسلامی ایران را به شکل روزافزونی تشدید کنند.
بخش دیگر از اقدامات رژیم صهیونیستی، سوءاستفاده از اراضی کشورهای دیگر در سطح منطقه است که تلاش کرده برای اقدامات تروریستی در داخل ایران از آنها استفاده کند. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران یکی از این نمونه‌هاست. همچنین جنایات رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام به اندازه‌ای وسعت گرفته که این رژیم باید منتظر پاسخ دردناک و پشیمان‌کننده ایران باشد. منطق پاسخ احتمالی ایران از یک پشتوانه بزرگ برخوردار است. انتخاب زمان مناسب می‌تواند پیام‌های مختلفی را به طرف مقابل و افکار عمومی جهان و همچنین مجموعه جریان مقاومت منتقل و منعکس کند.
انتخاب پاسخ فوری، بخشی از این گزینه‌ها است که بر اساس شرایط غافلگیری ممکن است هر لحظه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود اما اینکه این پاسخ از کدام مسیر و از کدام جغرافیا خواهد بود، در چارچوب یک راهبرد پنهان قرار خواهد گرفت.
مساله دیگر درباره پاسخ احتمالی تهران به رژیم صهیونیستی آن است که در شرایط و در زمانی این پاسخ داده شود که برای اسرائیل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. یکی از این زمان‌ها «یوم النکبه» است که رژیم صهیونیستی برای القای امید و اعتماد به شهروندان مهاجرش که از سراسر جهان برای اشغال فلسطین کوچانده شده‌اند، تلاش می‌کند آن را بزرگ بدارد. ترامپ هم همین زمان را برای تابوشکنی در مساله فلسطین، برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس انتخاب کرده است. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی باید منتظر این لحظه بسیار حساس و حیاتی باشد. انتخاب این زمان برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آثار شگرف و پیام معناداری برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای سازشکاری که به شکل ناامیدکننده‌ای به دنبال کسب رضایت رژیم صهیونیستی هستند و همه امکانات خودشان را در اختیار این رژیم قرار داده‌اند، داشته باشد.
به نظر می‌رسد اگر ضربه تلافی‌جویانه احتمالی از سوی ایران به اشغالگران صهیونیست وارد شود، صهیونیست‌ها خسارت اقداماتی را که در 4 دهه گذشته مستقیم یا غیرمستقیم انجام داده‌اند، دریافت خواهند کرد. همچنین این پاسخ احتمالی، اقدامی خواهد بود که حداقل به رژیم صهیونیستی تفهیم خواهد کرد ادامه هرگونه اقدام تجاوزکارانه در قتل شهروندان و مستشاران ایرانی و همچنین اقدامات تروریستی می‌تواند با پاسخ انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شود.
***
*کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
منبع: خبرگزاری بین‌المللی قدس


Page Generated in 0/0055 sec