printlogo


کد خبر: 191749تاریخ: 1397/2/9 00:00
هشدار وزارت جهاد کشاورزی به واردکنندگان
قیمت نهاده‌های دامی نباید افزایش یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آنان خواست با توجه به اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ارز کالاهای اساسی از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود، از افزایش قیمت نهاده‌ها خودداری کنند. به گزارش مهر، علی‌اکبر مهرفرد در نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آنان خواست: با توجه به اینکه از اوایل هفته آینده، سامانه جامع تجارت، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای ارائه خدمت در رابطه با پرداخت ۴هزار ریال به ازای هر دلار  برای واردات کالاهای اساسی بویژه ذرت و کنجاله سویا خواهند داشت، انتظار می‌رود در جهت همکاری برای اجرای سیاست ارزی جدید دولت، اقدام لازم در جهت عرضه کافی کالا در بازار و عدم تغییر قیمت به‌عمل آید. ‌
سودجویی از دلار ۴۲۰۰ تومانی
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی ضمن اعلام اینکه با توجه به جوجه‌ریزی مناسب، برای ماه رمضان عرضه و قیمت مرغ مشکلی ندارد، گفت: واردکنندگان خوراک مرغ را که با دلار ۳۷۰۰ تومانی وارد کرده‌اند، بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی به مرغداری می‌فروشند که باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده است.
محمدعلی کمالی‌سروستانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تامین گوشت مرغ مورد نیاز با توجه به نزدیکی به ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در فروردین‌ امسال ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است و نگرانی جهت تامین گوشت مرغ مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان وجود ندارد. وی درباره قیمت مرغ نیز گفت: قیمت مرغ در حال کاهش است و هر کیلوگرم مرغ زنده به صورت غیرنقدی و نقدی به ترتیب ۵۰۵۰ و ۴۹۰۰ تومان است. این در حالی است که هر کیلوگرم مرغ زنده بدون احتساب سود برای مرغدار معادل ۵۹۲۳ تومان و با احتساب سود ۶۸۰۰ تومان می‌شود.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ برای مصرف‌کننده معادل 8 هزار تومان و به صورت عمده‌فروشی ۷۱۵۰ تومان است، خاطرنشان کرد: مرغدار به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۰۰۰ تومان ضرر می‌کند، چرا که تولید بالایی وجود دارد و خرید ارزان‌تر است.
کمالی‌سروستانی همچنین در پاسخ به این مساله که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی «قیمت خوراک مرغ افزایش نیافته است»، پس به چه دلیل قیمت گوشت مرغ گران شده است؟ اظهار کرد: تمام نهاده‌هایی که در بازار وجود دارد با دلار ۳۷۰۰ تومانی وارد شده است اما واردکنندگان براساس قیمت ۴۲۰۰ تومانی آن را به مرغداران می‌فروشند. همچنین سویایی که یک ماه قبل کیلویی ۱۸۰۰ تومان به مرغدار فروخته می‌شده به ۲۴۵۰ تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با تاکید بر اینکه هزینه‌های مرغداری ۳۵ درصد افزایش یافته است، گفت: هزینه و درآمد مرغداران در حال حاضر با یکدیگر همخوانی ندارد و با توجه به افزایش قیمت سویا، ذرت و دارو با ادامه‌ این وضعیت مرغداران به مشکل خواهند خورد.
وی ادامه داد: در گذشته فاصله قیمتی گوشت قرمز با گوشت مرغ 2 تا 5/2 برابر بود اما در حال حاضر این فاصله قیمتی به 6 برابر افزایش یافته است. کمالی‌سروستانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در ماه مبارک رمضان شاهد تغییر قیمت گوشت مرغ خواهیم بود؟ اعلام کرد: با توجه به جوجه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم قیمت گوشت مرغ تا ماه مبارک رمضان تغییری نداشته باشد.


Page Generated in 0/0057 sec