printlogo


کد خبر: 191773تاریخ: 1397/2/9 00:00
چهارگوشه

افزایش شمار شهدای «بازگشت» به 45 نفر
پنجمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار غزه تحت عنوان «جمعه جوانان انقلابی» در حالی برگزار شد که با وجود هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه استفاده بی‌رویه از قدرت برای سرکوب فلسطینیان در نوار غزه، اشغالگران صهیونیست همانند هفته‌های گذشته اقدام به سرکوب تظاهرات بازگشت کرده و به سمت شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مسالمت‌آمیز گلوله، گاز اشک‌آور و بمب‌های گازی شلیک کردند که در پی آن 3 فلسطینی به شهادت رسیده و ۸۸۳ تن دیگر زخمی شدند. با شهادت این 3 فلسطینی شمار شهدای تظاهرات بازگشت از ۳۰ مارس تاکنون به ۴۵ تن رسید.

آمریکا به بحرین تسلیحات می‌فروشد
در کشاکش سرکوب گسترده انقلابیون در بحرین، آمریکا از تصمیم خود برای فروش یک میلیارد دلار جنگ‌افزار به رژیم آل‌خلیفه خبر داد. طبق بیانیه پنتاگون، بحرین درخواست خرید هلی‌کوپترهای جنگی با 2 موتور اضافه برای آنها، ۱۴ موشک هوا به زمین AGM-114، موشک‌های هدایت لیزری و نیز رادارها، سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های ناوبری دریایی، قطعات یدکی ضروری و سایر تجهیزات و حمایت‌های لجستیکی را دارد. در این بیانیه آمده است: فروش این سلاح‌ها به بحرین، به تحقق اهداف سیاست خارجه آمریکا کمک خواهد کرد.

انفجار انتحاری در سومالی
منابع سومالیایی اعلام کردند در نتیجه انفجار انتحاری شنبه در مرکز این کشور 3 نفر از فرماندهان ارتش سومالی کشته شدند. خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این خبر افزود که گروه تروریستی «الشباب» مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. یک افسر پلیس سومالی در این‌باره تصریح کرد که 3 نفر از فرماندهان ارتش این کشور در نتیجه وقوع انفجار در اردوگاه‌شان واقع در شهرک غالکیو در مرکز سومالی کشته شدند. این افسر پلیس همچنین گفت که آمار کشته‌ها احتمالا افزایش خواهد یافت.

تمامیت‌خواهی
رهبر مخالفان ارمنستان
رهبر مخالفان ارمنستان، طرفدارانش را به ادامه تظاهرات در ایروان و دیگر شهرهای کشور دعوت کرد. «نیکول پاشینیان» که روز پنجشنبه در جمع تظاهر‌ات‌کنندگان در ایروان مدعی شده تنها نامزد نخست‌وزیری کشور است، دولت موقت را به مخالفت با ادامه مذاکرات متهم کرده، حال آنکه نخست‌وزیر موقت هم رفتار مخالفان را زیاده‌خواهی سیاسی دانسته است.«کارن کاراپتیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان که  یکی از یاران قدیمی سرکیسیان، رئیس جمهور پیشین و نخست‌وزیر تازه مستعفی است، در حال حاضر به همراه وزیر خارجه دولت برای مذاکره درباره نحوه مواجهه با این بحران داخلی در مسکو به سر می‌برد. در مقابل پاشینیان، رهبر مخالفان در اظهار نظری تمامیت‌خواهانه گفته است اگر او در نشست پارلمانی سه‌شنبه آینده به مقام نخست‌وزیری ارمنستان انتخاب نشود، از تشکیل دولت جدید جلوگیری خواهد کرد. او از تظاهرات‌کنندگان که عمدتا به وضعیت بد اقتصادی و فساد گسترده معترضند خواسته به اعتراضات خود علیه حزب حاکم جمهوری‌خواه که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و همچنین دولت موقت ادامه دهند. به دنبال اصلاحاتی که در قوانین ارمنستان در دسامبر ۲۰۱۵ انجام گرفت، قرار شد نظام ریاست‌جمهوری این کشور به نظام پارلمانی تبدیل شود. طبق این قانون قدرت اصلی عملا به نخست‌وزیر رسید و این موضوع سبب شد هزاران ارمنی به خیابان‌ها بریزند و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شوند و پس از ۱۱ روز تظاهرات وسیع شهروندان، سرژ سرکیسیان که تازه به نخست‌وزیری رسیده بود، زیر فشار معترضان از مقام خود استعفا کرد. حال مقامات کرملین نسبت به ادامه بحران سیاسی در ارمنستان هشدار داده‌اند. با ادامه بی‌ثباتی در ایروان و شهرهای اصلی ارمنستان، ممکن است بار دیگر وضعیت در منطقه ناگورنو-قره‌باغ با دخالت نظامیان جمهوری آذربایجان بحرانی شود.
 


Page Generated in 0/0058 sec